Suomen ABB on kehittänyt uuden entistä energiatehokkaamman sähköisen Azipod-ruoripotkurijärjestelmän. Uusi Azipod XL lisää alusten polttoainetehokkuutta jopa 10 prosentilla verrattuna nykyiseen Azipod-järjestelmään.
Mikäli kaikki maailmanlaajuisesti käytössä olevat noin 150 Azipod-käyttöistä laivaa korvattaisiin uudella teknologialla, merenkulku säästäisi 2,2 miljoonaa tonnia polttoainetta seuraavien 25 vuoden aikana. Hiilidioksidipäästöt vähenisivät 7 miljoonaa tonnia, ABB kehuu.
Uuden ruoripotkurimallin tehokkuus perustuu innovatiiviseen suulakejärjestelmään, joka kiihdyttää veden virtausta potkuriin, lisää näin työntövoimaa ja parantaa hyötysuhdetta laivan koko nopeusalueella. Azipod XL voidaan myös suunnitella tuottamaan suurempaa paalutyöntövoimaa pienemmillä nopeuksilla menettämättä hyviä ominaisuuksia suuremmilla nopeuksilla.
Azipod XL sopii muun muassa hinaajiin, offshore-aluksiin, lauttoihin, kaasutankkereihin ja matkustajaristeilijöihin. Potkuriärjestelmä on mahdollista liittää pilvipalveluja hyödyntävään älykkääseen kunnonvalvontajärjestelmään. ABB:llä on laivojen etävalvontakeskukset Helsingin Vuosaaressa, Billingstadissa Norjassa sekä Singaporessa. Keskuksista voidaan muodostaa yhteys yli 600 ABB:n teknologialla varustettuun alukseen ja seurata alusten laitteistoja ja suorituskykyä. Uusia vastaavanlaisia keskuksia on suunnitteilla myös Yhdysvaltoihin vuoden 2016 aikana.
Neljännesvuosisadan ikäinen Azipod-potkurilaite on suomalaisen meriteknologisen osaamisen taidonnäyte. Ensimmäinen Azipod-ruoripotkurijärjestelmä asennettiin 25 vuotta sitten Merenkulkuhallituksen väyläalukseen Seiliin. Sen jälkeen järjestelmän käyttötunteja on kertynyt yhteensä yli 12 miljoonaa 99,8 prosentin käyttöasteella. Azipod on säästänyt jo yli 700 000 tonnia polttoainetta ja ollut osaltaan pienentämässä merenkulun hiilijalanjälkeä.
Azipodeja kehitetään ABB:n Vuosaaren ja Haminan yksiköissä.