Suomen vankiloissa on yhteensä noin 5000 vankia. He saavat soittaa ulkopuolisille henkilöille ainoastaan vanginvartijan läsnäollessa. Alcatel-Lucent Enterprise on toteuttanut Rikosseuraamuslaitoksella IP-puhelinjärjestelmän, joka parantaa sekä vankien että vartijoiden asemaa.
Alcatel-Lucent Enterprise -puhelinratkaisut ovat alentaneet vankien valvonta- ja seurantakustannuksia ja myös tarjonneet inhimillisemmän tavan järjestää vankien puhelut.
Rikosseuraamuslaitos vastaa tuomioiden täytäntöönpanosta Suomessa. Se toimii oikeusministeriön alaisuudessa ja toteuttaa ministeriön määrittelemän rikollisuudentorjuntapolitiikan.
Rikosseuraamuslaitoksen ensisijainen tehtävä on huolehtia tuomioistuinten määräämien seuraamusten laillisesta ja turvallisesta täytäntöönpanosta Suomessa. Laitoksen tavoitteena on erityisesti huolehtia yhteiskunnan turvallisuudesta pienentämällä tuomittujen rikoksenuusimisriskiä.
Haasteita
Kun rikosseuraamuslaitos oli uusimassa vakiloiden puhelinjärjestelmiä, hankkeelle asetettiin useita tavoitteita. Vankien vankilan ulkopuolisille henkilöille soittamien puheluiden valvonta- ja seurantamenettelyn piti parantua. Piti vähentää vankilahenkilökunnan ja vartijoiden kunkin puheluita soittavan vangin seuraamiseen käyttämää aikaa ja työpanosta. Lisäksi piti saada puhelinnumeroiden etukäteishyväksyntä sen varmistamiseksi, etteivät vangit käytä viestintä- ja puheluoikeuksiaan väärin.
Suomessa 16 suljettuun vankilaan ja kolmeen vankilasairaalaan sijoitetut noin 5000 vankia on majoitettu asuintiloihin ja he saavat soittaa ulkopuolisille henkilöille ainoastaan vanginvartijan läsnäollessa.
Tiloissa 10–30 vangilla on käytössään kaksi tai kolme puhelinta, joilla he voivat soittaa perheelleen ja ystävilleen ja säilyttää yhteytensä ulkomaailmaan. Vastuu näiden ulkoisten puheluiden valvonnasta kuuluu Rikosseuraamuslaitokselle, joka puolestaan antaa vartijoille tehtäväksi yksittäisten puhelujen seurannan. Tämä oli kallis ja mutkikas menettely, jota laitos oli erittäin halukas muuttamaan uuden puhelinjärjestelmän avulla.
Puhelujen valvonta, joka on tiukasti säädeltyä ja jonka on oltava varmaa sen varmistamiseksi, etteivät vangit käytä oikeuttaan väärin, syö myös laitoksen voimavaroja, koska vartijan on valvottava ja seurattava jokaista puhelua.
Puhelun soittaminen vanginvartijan valvomana ei myöskään ole ihanteellinen kokemus vangeille – moni rangaistuna lievästä rikoksesta – jotka haluaisivat pitää yksityiset puhelunsa yksityisinä.
Paremman ja kaikkia osapuolia hyödyntävän ratkaisun löytämistä pidettiin merkittävänä askeleena kohti parempaa työvoiman ja resurssien käyttöä sekä valtavana askeleena kohti laitoksen päätavoitetta: yhteiskunnan turvallisuuden parantaminen vankien onnistuneella kuntoutuksella.
Ratkaisu
Alcatel-Lucent Enterprise Professional Services -tiimi kehitti Rikosseuraamuslaitokselle ainutlaatuisen puhelinjärjestelmän. Se koostuu Alcatel-Lucent OmniPCX RECORD Suitesta, joka tarjoaa sekä puhelun tallennus- että valvontaominaisuuden. Se sisältää asiakkaan vaatimusten mukaan täsmällisesti räätälöidyn puheluidenesto- ja ennakkomaksujärjestelmän, joka estää muut kuin sallittuihin numeroihin soitettavat puhelut ja joka edellyttää puheluiden maksamista etukäteen.
Muodollisen tarjouspyynnön sisältäneen tiukan valintaprosessin jälkeen laitos päätyi kehittyneeseen IP-puhe (VoIP) -puhelinjärjestelmään, joka myös toisi vartijoiden käyttöön puheluiden valvontaan kuluvaa aikaa vähentäviä ja valvontaa helpottavia uusia palveluja.
Alcatel-Lucent Enterprise Professional Services -kehitystiimin suunnittelema ratkaisu perustuu Alcatel-Lucent OmniPCX Enterprise -järjestelmään. Se sisältää myös OmniPCX RECORD Suiten sekä laitoksen erikoistarpeiden mukaisen puheluidenesto- ja ennakkomaksujärjestelmän saldontarkkailuominaisuuksineen.
Ratkaisu muistuttaa prepaid-korttijärjestelmää, mutta siinä ei käytetä fyysistä korttia. Sen sijaan kukin vanki kirjautuu IP-puhelinjärjestelmään omalla käyttäjänimellään ja tunnusluvullaan ja näkee siellä tilinsä saldon ja muut tiedot. Tilille jätetyt rahat käytetään puheluihin, niitä ei voi hukata eikä varastaa. Lisäksi vankilasta poistuville vangeille maksetaan takaisin tilille jääneet varat.
Varmistamalla sen, että vangit soittavat vain etukäteen hyväksyttyihin numeroihin, puheluidenesto tarjoaa sopivan tasoisen turvallisuuden ja hallinnan. Esto katkaisee alkuunsa muihin kuin hyväksyttyihin numeroihin soitetut puhelut.
Paljon etuja
Uudesta järjestelmästä on paljon hyötyä kaikille asianosaisille. Vankien puhelunvalvontakustannukset laskevat merkittävästi, koska puhelutiedot tallennetaan ja puheluja valvotaan etänä. Paikalla olevaa vartijaa ei enää tarvita.
Henkilökunnan tuottavuus paranee, koska kaikki vartijat voivat keskittyä työtehtäviinsä.
Vapaa mutta valvottu, kaikkia osapuolia hyödyntävä mahdollisuus viestintään, joka antaa vangeille enemmän yksityisyyttä ja vapautta. Vartijat taas voivat hallinnoida puheluita ennalta hyväksytyn numerolistan perusteella ja estää puhelut tarvittaessa.
Yksittäisiä profiileja hallitaan keskitetysti ja tätä vielä tukee käyttäjäystävällinen verkkokäyttöliittymä ja henkilökohtaiseen luottoon perustuva automaattinen viestinnän valvonta.
Puheluiden keskitetyn valvonnan ja tallennusmahdollisuuden tukema taatusti tehokas valvonta varmistaa täydellisen turvamääräystenmukaisuuden.
Inhimillisempi ja yksityisemmäksi koettu viestintä luo rauhallisemman ja hiljaisemman ilmapiirin.
Kuten laitos edellytti, vankiloihin ja vankilasairaaloihin sijoitettujen rikollisten elämänlaadun parantaminen johtaisi tilanteeseen, jossa kaikki osapuolet voittavat. Toisaalta laitoksen tehokkuus paranisi kustannustason laskiessa, koska puhelinjärjestelmä, joka ei edellyttänyt jatkuvaa henkilökohtaista seurantaa ja valvontaa, parantaisi liikkuvuutta ja joustavuutta.
Lisäksi vangit, jotka tunsivat saaneensa enemmän henkilökohtaista vapautta ja enemmän määräysvaltaa omien asioidensa suhteen, saattaisivat vapauduttuaan olla helpommin kuntoutettavissa ja integroitavissa yhteiskuntaan.
Toteutus piti myös lupauksen, jonka mukaan räätälöity puhelinratkaisu vapauttaisi vanginvartijat järkevämpään ajankäyttöön. Vankien puheluja hallinnoidaan keskitetysti, ja niitä voidaan kuunnella etänä ja tosiajassa muualla kuin vangin seurassa.
Vangitkin hyötyvät seurannasta huolehtivasta järjestelmästä. He voivat soittaa henkilökohtaisia puheluita, ja kullakin vangilla on henkilökohtainen tili, jonka saldon he näkevät näytöllä ennen soittoa, ja jolle he tarvittaessa voivat tallettaa lisää rahaa.
Artikkeli perustuu Alcatel-Lucent Enterprisen tekstiin.