Miljardööri Elon Muskin sähköauto Tesla törmäsi kirjaimellisesti vastoinkäymisiin, kun S-mallin autopilotin nähtiin olevan syyllinen yhden Tesla-kuskin kuolemaan. Nyt Tesla on muuttanut autopilottiaan: kameran sijaan päätökset liikkumisesta tehdään jatkossa tutkan avulla.
Teslassa on syksystä 2014 lähtien ollut etututka, mutta mallien autopilotti on tukeutunut auton nokkaan asennettuun kameraan. Toukokuussa Tesla törmäsi rekkaan, koska auton kylki oli korkeammalla kuin tutkan näkökenttä ja toisaalta kamera missasi sen koska kontrasti rekan ja taivaan välillä oli liian pieni.
Tähän asti tutka on toiminut vain kameran apurina. Päivityksen jälkeen tutkasta tulee Teslan tärkein edessä olevaa tietä skannaava instrumentti. Tämä on edellyttänyt uusien algoritmien kehitystä, jotka tekevät tutkasta aiempaa älykkäämmän.
Teslan mukaan esimerkiksi juomatölkki maantiellä näkyy tutkalla sen pohjan muodon vuoksi selvästi suurempana objektina. Sen takia tutkakuvaan tukeutuva autopilotti jarruttaisi äkillisesti tölkkiä lähestyessään.
Tesla kertoo blogissaan, että 8.0-päivityksen myötä tutkakuva tuottaa kahdeksan kertaa enemmän informaatiota jokaisesta objektista. Virheellisten päätösten pitäisi tämän jälkeen lakata, Tesla vakuuttelee.
Toinen tutkaan liittyvä muutos on nopeiden peräkkäisten tutkakuvioiden perusteella tehtävät 3D-kuva edessä olevasta ympäristöstä. Peräkkäisiä kuvia tutkimalla ohjelmisto tietää tarkemmin, liikkuuko kohde näkökentässä ja mihin suuntaan.
Kolmas parannus liittyy tienvarsimerkintöjen havaitsemiseen. GPS-navigointidatan perusteella autopilotti ei pysty sanomaan, onko auto törmäämässä kylttiin vai ei. Jatkossa autopilotti vertaa objekteja Teslan pilvessä olevaan tietokantaan: jos kyltin voi ohittaa turvallisesti, Tesla ei tee tarpeetonta hätäjarrutusta.