PC-myynti on alentunut tasaisesti jo useita vuosia. Gartner ei usko, että myyntilukemat palaavat enää entisille tasoilla. Tämä tarkoittaa, että valmistajien on kyettävä uudistamaan toimintaansa, jos ne haluavat ylipäänsä pysyä hengissä.
Tutkimuslaitos antaa valmistajille itse asiassa hyvin vähän aikaa. Gartnerin mukaan 2020 on vuosi, johon mennessä valmistajien on tehtävä päätöksensä. Yksi ratkaisu on tietenkin jättää koko PC-ala.
Mikäli yritys haluaa jäädä eloon, sille on tarjolla erilaisia malleja. Yritys voi yrittää nykyisillä tuotteilla ja bisnesmallilla. Tämä edellyttää isoja volyymejä, jotta toiminta voi olla kannattavaa pienentyvillä katteilla. Tämä johtaa väistämättä pelurien määrän vähenemiseen.
Toinen vaihtoehto on yrittää uutta bisnesmallia nykyisillä tuotteilla. Käytännössä yritykset voivat myydä PC:tä palveluna. Malli on perinteistä ketterämpi ja antaa mahdollisuuksia riskien ottoon. Itse PC voisi olla ilmainen, mutta sidottu esimerkiksi digitaalisen sisällön tarjoajan palveluihin.
Kolmas mahdollinen malli on tutkia uudenlaisia tuotteita, kuten antureilla varustettuja, aiempaa älykläämpiä PC-koneita. Tämä voi tarkoittaa verkottuneen kodin uusia tuotteita. PC-valmistajalla tämä olisi mahdollisuus laajentaa valikoimaa nykyisen bisnesmallin pohjalta.
Neljäs vaihtoehto on oikeastaan keksiä itsensä uudelleen: kehittää uusia tuottieta ja uusia bisnesmalleja. Tämä tarkoittaisi PC-valmistajan kannalta uusien kumppaneiden hakemista ja liittoutumista esimerkiksi startupien kanssa. Yksi esimerkki tällaisesta tuotteesta voisi olla henkilökohtainen palvelurobotti, Gartner visioi.