Valtaosa autojen sähköjärjestelmistä on edelleen 12-volttisia, mutta sen tuottama kolme kilowatin maksimitehoraja alkaa tulla vastaan erilaisten järjestelmien määrän kasvaessa. Linear Technologyn uusi muunnin tuo autoihin lisää tehoa yhdistämällä 12 ja uuden 48 voltin järjestelmät käyttöön.
Kehitteillä on uusi LV148-standardi, joka yhdistää sekundaarisen 48 voltin väylän vanhaan 12 voltin järjestelmään. 48 voltin puolella on esimerkiksi hihnakäynnistysgeneraattori, 48 voltin litiumioniakusto sekä kaksisuuntainen DC-DC-muunnin, joiden avulla auton järjestelmiin käyttöön saadaan akuista yhteensä 10 kilowatin teho.
Linearin LTC3871-piiri on kaksisuuntainen muunnin ja ohjain 12 ja 48 voltin akkujen lataamiseen. 48 voltin voimalinjasta virtaa muunnetaan buck-tyyppisesti 12 voltin väylään ja toiseen suuntaan tietenkin boost-menetelmällä. Molempia moodeja konfiguroidaan tarpeen mukaan kontrollisignaalin avulla.
Kun autoa esimerkiksi k’ynnistetään tai tarvitaan muuten lisätehoa, LTC3871-muunnin antaa molempien akkujen syöttöö energiaa samanaikaisesti. Tyypillisesti 12 voltin järjestelmä syöttää tehoa käynnistykseen, valaistukseen, ja audiojärjestelmiin. 48 voltin järjestelmästä virtansa saavat rungon aktiivijärjestelmät, ohjaustehostin ja muut ”raskaammat” järjestelmät.
Virtojen silmukoiden ohjelmoinnilla päästään Linearin mukaan jopa 97 prosentin hyötysuhteeseen molempiin suuntiin (eli buck- ja boost-muunnoksessa).
Ohjain on tietysti kvalifioitu autoelektroniikan vaatimusten mukaisesti. Lisätietoa löytyy Linearin tuotesivuilta.