Audi, BMW, Daimler, Ericsson, Huawei, Intel, Qualcomm ja Nokia ovat peruataneet yhteenliittymän, jonka tarkoitus on kehittää, testata ja tukea 5G-verkkotekniikan standardointia ajoneuvokäyttöön. Hanke on nimeltään 5G Automotive Association.
Yhteenliittymä korostaa, että viidennen polven mobiiliverkot pystyvät käsittelemään paljon nykyistä enemmän dataa. LTE-tekniikan kehityssuunnitelmissa on esimerkiksi mobiiliverkkoihin tukeutuva C-V2X-tekniikka (C-V2X).
Yhteenliittymän tehtäviksi on määritelty ajoneuvojen 5G-yhteyksien tekniset vaatimukset ja toteutustavat, tukea 5G-tekniikan standardointia, tulevien laitteiden sertifioinnin ja hyväksynnän prosessien määrittely, ratkaisujen yhteensopivuuden testaaminen ja tutkimusprojektien toteuttaminen yhteishankkeina.
Hanke on tietysti vasta alkuvaiheessa. 3GPP-järjestön suunnitelmissa 5G-standardoinnin pitäisi valmistua 4-5 vuoden kuluessa. Autojen välisen V2V-tietoliikenteen kannalta keskeistä on verkon viiveen kutistuminen noin millisekunnin tasolle. Sen myötä autot keskustelevat keskenään ja verkon kanssa käytännössä reaaliajassa, mikä mahdollistaa esimerkiksi onnettomuuksista varoittamisen riittävän ajoissa.
Autojen 5G-yhteydet ovat myös aivan keskeisessä asemassa, kun kehitetään robottiautojen taustalla olevaa tekniikkaa.