Flash-muistipiireihin perustuvie SSD-kiintolevyjen myynti kasvaa nyt hyrjaa vauhtia. Toisella neljänneksellä kaikkia erilaisia SSD-levyjä myytiin TrendFocuksen mukaan 33,7 miljoonaa kappaletta. Määrä on 41,2 prosenttia suurempi kuin vuotta aikaisemmin.
Suosio ei ole mikään ihme. SSD on perinteistä levyä nopeampi, hiljaisempi ja kuluttaa vähemmän tehoa, joten läppäri jaksaa sen kanssa pidempään yhdellä latauksella. Ainoa ongelma on ollut perinteistä kiintolevyä kovempi hinta, mutta tämäkin ero on kaventunut.
TrendForcen tilastojen mukaan SSD-levyjen myynti kasvaa kaikissa eri formaateissa: tabletteihin ja kannettaviin tietokoneisiin, sulautettuihin sovelluksiin sekä yritysten tallennusjärjestelmiin ja datakeskuksiin.
Keskimäärin myydyn SSD-levyn kapasiteetti oli vuoden toisella neljänneksellä 368 gigatavua. Kuluttajalaitteissa lukema oli 278 gigatavua ja yrityspuolella 1024 gigatavua. Karkeasti ottaen kuluttajamikron perus-SSD on tällä hetkellä kooltaan 256-gigatavuinen ja yrityskäytössä normi on teratavu.
Hinta on edelleen iso tekijä erityisesti kuluttajan ostopäätöksissä. Halvempien SSD-levyjen hinnat ovat pudonneet nopeasti. Halvimmat 128 gigatavun SSD-levyt maksavat nyt verkkokaupoissa jo alle 40 dollaria.
Samsung oli huhti-kesäkuussa selkäe markkinajohtaja. Sen osuus SSD-myynnistä oli 46,5 prosenttia.