Moni suomalaisyritys voisi moninkertaistaa liikevaihtonsa päästessään maailman suurimmilla markkinoille Kiinaan. Tällainen mahdollisuus voi aueta kiinalaisen Alibaba-verkkokaupan kautta, jolla on 434 miljoonaa asiakasta.
Alibaba Group vieraili tällä viikolla Suomessa tapaamassa suomalaisia kuluttajatuotteiden valmistajia ja jälleenmyyjiä. Vierailun tavoitteena oli esitellä Alibaban kansainvälisiä verkkokauppapaikkoja kuten Tmallia ja Tmall Globalia suomalaisille elintarvike- ja lifestyle-brändeille. Tilaisuus oli Finpron ja Alibaban yhdessä järjestömä.
Alibaban operoima Tmall on maailman suurin kuluttajille tarkoitettu verkko- ja mobiilikauppapaikka. Sen ulkomaille suunnattu alusta Tmall Global sallii ulkomaisten kauppiaiden myydä tuotteitaan suoraan kiinalaisille kuluttajille. Alusta tarjoaa suomalaisille yrityksille edullisen ja helpon täyden palvelun väylän satojen miljoonien kiinalaisten kuluttajien ulottuville.
- Kiinalaiset kuluttajat ovat yhä kiinnostuneempia korkeasta laadusta ja kansainvälisistä tuotteista. Alibaba haluaa toimia kaikenkokoisten suomalaisyritysten kanssa tämän tarpeen täyttämiseksi. Useiden eri alojen yritykset Suomessa myyvät tuotteitaan jo nyt alustojemme kautta, sanoo Alibaba Groupin Pohjoismaiden, Ison-Britannian ja Irlannin toiminnoista vastaava Amee Chande.
Kiinalaiskuluttajien kasvava kiinnostus ulkomaisia tuotteita kohtaan on seurausta kuluttajakäyttäytymisen muutoksista, kuten halusta erottautua yksilöllisemmin sekä huomion kiinnittymisestä tuotteiden alkuperään ja aitouteen. Rajat ylittävä kauppa on ollut yksi Kiinan verkkokauppamarkkinoiden nopeimmin kasvavista osa-alueista viime vuosina.
Viime vuonna noin 5,5 prosenttia kaikista kiinalaisista internetin käyttäjistä teki ostoksia verkossa ulkomailta, ja lukumäärä on kasvussa. Tällä hetkellä Kiinassa on 720 miljoonaa internetin käyttäjää.
Maanantaina järjestetyssä työpajassa Tmall ja Tmall Global esittelivät alustojaan ja havainnollistivat vaihe vaiheelta, kuinka myyntitoimintojen käynnistäminen kiinalaisasiakkaille tapahtuu. Työpajaan kutsuttuihin suomalaisiin yrityksiin kuuluivat muiden muassa Valio, Kiantama ja Reima.