Verkkopalvelujen yleistyessä yritykset kautta linjan kehittivät pikaisesti omat mobiilisovelluksensa niin iPadia kuin älypuhelimia varten. Tämä on nyt selkeästi muuttumassa: verkkosivut ovat yhä useammin mobiilioptimoituja sovelluksia ladataan harkiten.
Tämä selviää Deloitten tuoreesta Global Mobile Consumer -tutkimuksesta. Sen mukaan vain 15 prosenttia suomalaisista on ladannut yli 20 sovellusta älypuhelimeensa.
Yhä useammat verkkosivut ovat mobiilioptimoituja, minkä vuoksi erillistä sovellusta ei enää välttämättä tarvita. - Yritysten kannattaa asiakaslähtöisesti arvioida tarvitaanko sovellusta vai täyttävätkö mobiilioptimoidut verkkosivut asiakkaiden vaatimukset. Näemme, että esimerkiksi ostoksia ja matkavarauksia tehdessään kuluttajat suosivat verkkoselainta, kertoo Deloitten teknologia, media ja telekommunikaatio -toimialan vetäjä Jukka-Petteri Suortti.
Välillä sovellus on edelleen paras tapa hankkia tietoa. Sovellusta useimmin, kun on kyse navigoinnista, sähköpostista tai sosiaalisesta verkostoitumisesta.
Suomalaisista jo 80 prosentilla on älypuhelin, nuorilla osuus on jopa 97 prosenttia. Vielä pari vuotta sitten tablettien määrä kasvoi räjähdysmäisesti, mutta se näyttää hiljalleen tasaantuvan. Nyt 52 prosentilla suomalaista on tabletti, eikä määrä juuri enää kasva.
Tablettien tullessa markkinoille kannettaville tietokoneille ennustettiin kuolemantuomiota. Näin ei kuitenkaan käynyt. Deloitten tutkimuksesta selviää, että kannettavien tietokoneiden suosio on huipussaan. Suomalaisista jopa 94 prosentilla on kannettava tietokone.
Asiantuntijaorganisaatio Deloitten kansainvälinen Global Mobile Consumer Survey tarjoaa katsauksen lähes 53 000 kuluttajan mobiilikäyttäytymiseen 31 eri maassa. Suomesta tutkimukseen vastasi tuhat kuluttajaa.