Electronica - Sähköauto on ilman muuta tulevaisuutta, mutta ehkä niiden ylesityminen on ollut monen mielestä odotettua hitaampaa. Suurin syy tähän on akku. - Akku on edelleen sähköautoilun suurin este. Onneksi miljoonat kehittävät ratkovat ongelmia ympäri maailmaa, sanoi mittauslaitevalmistaja Keysightin Saksan johtaja Siegfried Gross tänään Electronica-messuilla.
Gross nosti robottiautot ja erilaiset ADAS-tekniikat alueeksi, joka tulee mullistamaan liikkumisen. - Liikenteessä kuoleen vuosittain edelleen 1,23 miljoonaa ihmistä. ADAS-tekniikoilla voitaisiin pienentää tätä lukua jopa 80 prosenttia, hän totesi.
Keysight ei kuitenkaan kehitä sähköautoja. Eikä ADAS-tekniikoita. Suuren teknisen murroksen tapahtuessa mittauslaitevalmistaja kuitenkin näyttelee erittäin suurta roolia.
- Emme ehkä itse kaiva kultaa, mutta myymme ja toimitamme kaivajille parhaita mahdollisia lapioita, Gross hauskuutti. Ja sanoi perään, ettei se huono asema ole. - Esimerkiksi Kalifornian kultaryntäyksessä lapioiden myyjät olivat niitä, jotka loppujen lopuksi tekivät voittoja.
Sähköauton lopullinen tavoite on tottakai täysin päästötön liikenne. Grossin mukaan siihen on mahdollista päästä. - Ihanteellisessa tilanteessa meillä olisi autotallin katolla kennosto, joka keräisi talteen sähköauton akun tarvitseman energian. Silloin olisimme täysin päästöttömiä, hän korosti.
Sähköautojen akkujen kehittäjille Keysight esittelee Electronicassa yhtä uutta ”lapiota”. Ensimmäistä kertaa esitellään julkisesti akkujen kennojen karakterisointityökalua, joka auttaa kehittäjiä ymmärtämään paremmin akun kennoston tilaa ja käyttäytymistä. 8,5 numeron DMM-tarkkuus on kovempi lukema kuin koskaan aiemmin, Gross kehui.
Uusi työkalu mahdollistaa myös litiumioniakkujen suunnittelun entistä turvallisemmiksi. Työkalulla voidaan laittaa akun rakenne äärimmäiseen, pitkkestoiseen fyysiseen testiin. - Jotta sähköautolle ei kävisi kuten Samsungin Note 7 -älypuhelimille, Gross korosti.