Autonvalmistajat ovat jääneet kiistelemään siitä, miten sähkö- ja hybridiautojen akuston tilaa kuvaava informaatio siirretään akuilta järjestelmän käyttöön. CAN-väylä istuu tiukassa, mutta Linear ratkaisee ongelmat elegantisti poistamalla johdot.
Linear esitteli eilen maailman ensimmäisen sähköauton, jossa akuston monitorointi tapahtuu langattomasti. Protoautona oli BWM:n i3-sähköauto, jossa hyödynnetään Linearin neljännen polven BMS-piiriä (battery management system) eli LTC6811-piirejä.
Bemarin alusto koostuu kaikkiaan 10 kennostosta, jotka on valmistanut Kreisel Electric. Nestejäähdytteisen kennoston suunnittelukumppani on Lion Smart. Protobemarin 55 kilowattitunnin akusto on liitetty auton järjestelmään Linearin omalla SmartMESH-verkkotekniikalla, joka on teollisuuskäyttöön kehitetty 2,4 gigahertsin langaton verkko.
Langattomuudesta on monia etuja. Johtoja jää pois 10 metriä jokaista autoa kohti. Liittimiä jää pois puoli kiloa. Mikäli valmistetaan 50 tuhatta vastaavaa autoa, säästyisi 500 kilometriä kaapelia ja 25 tonnia liittimiä.
Isompi etu on se, että langaton järjestelmä on luotettavampi. Johto ei voi katketa, jos sitä ei ole. SmartMESH-verkko on hyvin luotettava. Synkroninen, taajuushyppelyä hyödyntävä tekniikka on testattu viiden ysin arvoiseksi eli se toimii 99,999 prosentin varmuudella.
Linear tavoittelee tietysti suuria: sitä, että SmartMESHistä tulisi sähköautojen akuston monitoroinnin de facto -standardi. Tavoite ei ole helppo saavuttaa, mutta BMW on ainakin hyvä kumppani ja ensimmäinen referenssi hitaasti liikkuvassa autojen valmistuksessa.