Sonera on tuonut markkinoille uuden laitevakuutuksen älypuhelimille. Mikäli näyttö hajoaa tai laite kastuu ja lakkaa toimimasta, Sonera toimittaa vastaavan kännykän tilalle vuorokauden sisällä. Sonera itse kehuu mullistavansa prosessin, jolla korvaava laite toimitetaan asiakkaalle. Sen sijaan, että korvauspäätöstä ja uutta laitetta joutuisi odottamaan parikin viikkoa, lähetti noutaa rikkoutuneen ja tuo korvaavan laitteen jopa seuraavaksi päiväksi. Kaikki hoituu helposti ja nopeasti jopa yhdellä puhelinsoitolla.
Soneran mukaan jopa 90 prosenttia laitevakuutustapauksista pystytään hoitamaan ilman vakuutuspapereiden täyttämistä. Sonera on miettinyt laitevakuutuksen käytännön yksityiskohdat sujuviksi asiakastutkimuksen perusteella.
Ei tällainen vakuutus tietenkään täysin ilmainen ole. Alle 200 euron laitteelle vakuutus maksaa 4,90 euroa kuukaudessa (omavastuu 30 euroa). 200-499 euron laitteilla kuukausihinta on 6,90 euroa (omavastuu 50 euroa) ja 500 eurosta ylöspäin kuukausihinta on 9,90 euroa (omavastuu 90 euroa).
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että uuden iPhonen hinnaksi tulee satanen, jos laitteen tärvelee ensimmäisen kuukauden aikana. Mikäli tammikuussa ostettu laite hajoaa joulukuussa, uuden laitteen hinnaksi tulee parisataa.
Soneran laitevakuutus kattaa älypuhelimien ja tablettien äkilliset lasirikot, kastumiset ja muut fyysiset vauriot vakuutusehtojen mukaisesti. Sen voi hankkia ostaessaan uuden laitteen Soneralta. Vakuutuksen voi saada vaikka ei olisi entuudestaan Soneran asiakas. Soneran vakuutuksessa laitteen arvosta ei tehdä ikävähennyksiä, vaan vakuutus korvaa rikkoutuneen laitteen aina samanlaisella ja tai vastaavilla ominaisuuksilla varustetulla laitteella.
Halvimmaksi tulee tietenkin se, ettei riko älypuhelintaan.