Teknologiatapahtuma Slush kerää Helsinkiin 1700 startuppia ja 15 tuhatta vierasta satoine kansainvälisine sijoittajineen, jossa jälkimmäisten rahojen toivotaan löytävän ensimmäisten innovaatiot. Eilisen pitchaus-kisan perusteella Slushissa on paljon samaa kuin television Leijonan Luola -ohjelmassa.
Samalla tavoin kuin televisio-ohjelmassa Slushissa esillä olleiden yritysten ja innovaatioiden joukossa oli eittämättä helmiä, joiden toivoo saavan pikaisesti rahoituksen kasvaakseen tai toteutuakseen ylipäätään.
Näiden lisäksi mukana on paljon keskeneräisiä ideoita. Monen yrityksen esittely eli pitch oli keskeneräinen. Monen kohdalla tuli mieleen, että yritetään ratkaista ongelmaa jota ei ole olemassakaan. Sellaiselle ei ikävä kyllä uskalla povata isoa kaupallista menestystä.
Hyvä, että on ideoita, mutta kaikki ideat eivät ole hyviä. Ehkäpä Slushin alla pitäisi olla pre-Slush? Ettei mukana olisi ideoita, joita kukaan ei ole vielä sparrannut.
Toisaalta Slush on uskollinen startup-kulttuurille, jossa epäonnistuminen ei ole häpeä eikä vika. Innovaation kaatuminen tarkoittaa tavallaa menestystä, kun ideaa on koeteltu mutta se ei lennä.
Se, että Helsingin Slush on maailman suurin ja kaunein, on erittäin hieno asia. Tällaiselle maineelle Suomella on aina käyttöä.