Adoben flashin päivät alkavat olla luetut. Google työntää nyt uutta 55-versiota Chrome-selaimestaan eri käyttöjärjestelmiin. Uusin Chrome haluaa toistaa grafiikan HTML5-muotoisena. Flash toimii vielä, mutta sen aika käy eittämättä vähiin.
Mikäli esimerkiksi sivuston videot on toteutettu sekä HTML5- että flash-pohjaisesti, uusi Chrome valitsee automaattisesti HTML5-version. Mikäli sivusto tukee vain flashia, Chrome kehottaa sallimaan laajennuksen käytön.
Tämä säännöstö koskee valtaosaa maailman verkkosivustoista. Flash on pidemmän aikaa sallittu vain 10 suosituimmalle saitille, kuten Youtubelle, Facebookille ja Amazonille.
Googlen aiemman ilmoituksen mukaan flash-poikkeus sallitaan suurille sivustoille vain vuoden ajan. Tämä tarkoittaa käytännössä, että yritykset pakotetaan luopumaan flash-sisällöistä vuoden 2017 loppuun mennessä.
Flash tuli markkinoille oikeastaan vuonna 1995, kun FutureWatch-nimisen yrityksen SmartSketch-tuote alkoi osata näyttää animoitua sisältöä. Vuonna 1996 Macromedia osti FutureWatchin, ja Macromedian tuotteena flash löi laajasti läpi.
Adobe osti Macromedian vuonna 2005. Viime vuodet alusta on saanut kyseenalaista mainetta monista tietoturvaongelmistaan. Nämä ovat myös suurin syy siihen, että tekniikasta halutaan päästä eroon. Flash rasittaa myös koneiden resursseja melkoisesti.
Flashin ympärille on toisaalta muodostunut merkittävä ekosysteemi sekä toistimien – tai soittimien – että kehitystyökalujen ympärille. Tämän takia tekniikka jatkanee muodossa tai toisessa vielä pidemmän aikaa.