29 prosenttia älykellon ostavista hylkää laitteen. Aktiivisuusrannekkeissa prosentti on 30. Tämä on iso ongelma laitevalmistajille. Gartnerin mukaan älykelloista ja -rannekkeista pitäisi yksinkertaisesti tehdä mielenkiintoisempia ja hyödyllisempiä.
Käyttäjät kyllästyvät älykelloihin nopeasti. Monella ne myös hajoavat käytössä pikavauhtia. Tutkimus nojaa yli 9500 käyttäjän haastatteluun Englannissa, USA:ssa ja Australiassa.
Älykello on edelleen aika alkuvaiheessa, sillä tällä hetkellä joka kymmenennellä on kyseinen laite ranteessaan. Edullisemmat aktiivisuusrannekkeet ovat hieman yleisempiä, sillä niitä käyttää 19 prosenttia haastatelluista.
Älykello ja aktiivisuusranneke ostetaan yleensä omaan käyttöön. Älykellon hankkii lahjaksi 34 prosenttia ostajista, fitness-rannekkeissa lukema on 26 prosenttia.
Haastateltujen mukaan puettavien laitteiden hinta on yhä liian korkea suhteessa niiden tuomiin hyötyihin. Ilman vahvaa laitebrändiä uusia laitteita on siksi vaikea tuoda markkinoille.
Tutkimuksen mukaan isoin ongelma on kuitenkin siinä, etteivät laitteet miellytä kuluttajia. Gartnerin mukaan laitevalmistajien kannattaisikin tehdä yhteistyötä esimerkiksi muoti- ja korusuunnittelijoiden kanssa.
Eniten älykelloja on Yhdusvalloissa, jossa laite on ranteessa 12 prosentilla ihmisistä. Englannissa lukema on 9 prosenttia ja Austaliassa 7.