Yhä useammat yritykset kärsivät liiketoiminnan häiriöistä kyberhyökkäysten vuoksi. Esimerkiksi Wall Street Journal arvioi, että vuonna 2015 eurooppalaiset yhtiöt menettivät kyberhyökkäysten vuoksi tuloja yli 60 miljardia euroa.
Deloitten tutkimuksen mukaan kyberhyökkäykset aiheuttavat yrityksille merkittäviä taloudellisia menetyksiä, mutta tutkimuksen mukaan yritykset eivät ole valmistautuneet hyökkäyksien aiheuttamiin piileviin ja ajan myötä ilmeneviin kustannuksiin tarpeeksi hyvin.
Kyberhyökkäysten varalta yritys on usein valmistautunut vain suoriin ja helposti havaittaviin kustannuksiin, mutta 95 prosenttia kustannuksista syntyy kauaskantoisista ja vaikeammin ennakoitavista kuluista.
Deloitten kyberhyökkäyksiä tutkivan raportin mukaan vaikutukset voivat näkyä välittömästi hyökkäyksen jälkeen, hyökkäyksen vaikutusten hallintavaiheessa tai liiketoiminnan elpymisen aikana. Näiden vaiheiden kesto riippuu kyberhyökkäyksen laajuudesta ja siitä, onko yrityksellä olemassa toimintasuunnitelma hyökkäysten varalta. Verkkohyökkäyksen vaikutukset saattavat lopulta kestää useita vuosia, jolloin erilaiset piilossa olevat yrityskohtaiset kustannukset kasvavat jopa miljooniin euroihin.
Kustannukset aiheutuvat muun muassa erilaisista toiminnallisista häiriöistä, markkina-arvon laskusta ja asiakassuhteisiin sekä tekijänoikeuksiin liittyvistä menetyksistä. - Esimerkiksi mallisuojan saaminen tuotteelle voi estyä jo sillä, että tuotteen kuvat ovat olleet julkisesti nähtävillä tietovuodon seurauksena. Tästä voi aiheutua merkittävää tuotteen arvon alentumista ja haittaa tuotteen tai tuoteperheen jatkojalostusmahdollisuuksille tulevaisuudessa, toteaa Deloitten kyberturvallisuudesta vastaava johtaja Tero Mellin.
Gartnerin mukaan vuoteen 2018 mennessä vain 40 prosentilla suurista yrityksistä on virallinen suunnitelma kyberhyökkäysten varalle. Viime vuonna vastaava prosentti oli nolla.