Yhä useammin verkkokaupoista ostetaan älypuhelimella, mutta toisaalta näytön koko määrää paljon sitä, kuinka suuri ostoksesta tulee. Tämä hieman yllättäväkin tieto käy ilmi Adoben tuoreesta tutkimuksesta.
Adoben mukaan älypuhelimella ostettaessa keskiostos on 20 prosenttia pienempi ja tableteilla ostettaessa 9 prosenttia pienempi kuin isompinäyttöisillä tietokoneilla tilattaessa. Tästä huolimatta älypuhelimilla tehdyt ostokset kasvoivat yli 90 prosenttia viime vuonna.
Adoben Marketing Cloudin Pohjoismaiden markkinointijohtaja Imran Afzal kertoo, että ero johtuu muun muassa navigoinnin sujuvuudesta eri laitteilla. - Tutkimuksesta käy ilmi, että hankala navigointi ja huonot käyttöliittymät haittaavat edelleen mobiililaitteella ostajia, Afzal sanoo.
Tietokone on verkkokaupoille edelleen pääasiallinen tulonlähde tuoden 74 prosenttia liikevaihdosta ja 58 prosenttia liikenteestä. Kuitenkin vuodesta 2015 lähtien älypuhelimella tehtyjen vierailujen määrä nettikauppoihin on kasvanut jopa 89 prosenttia. Kasvuvauhti on huima, jos verrataan tabletteihin (kasvua 10 prosenttia) tai tietokoneisiin (kasvua 8 prosenttia).
Tutkimuksen mukaan näytön koko vaikuttaa myös siihen, miten iso osa laitteella tehdyistä nettikauppavierailuista johtaa ostokseen. Tietokoneella tehdyt vierailut johtavat jopa 2,6 kertaa useammin ostokseen kuin älypuhelimella tehdyt vierailut.
Verrattuna Aasian markkinoihin Euroopassa tehdään vielä verrattain vähän nettiostoksia mobiililaitteilla.