Uusimmat pelit asettavat kovia vaatimuksia sekä koneen prosessorille, näytönohjaimelle että muistille. Käytännössä vaatimukset tarkoittavat sitä, ettei perinteinen megnaattiseen tallennukseen perustuva kiintolevy enää riitä pelaamiseen.
Syy on yksiselitteisesti suorituskyvyssä. Tyypillinen HDD-levy hakee datan 5000-10000 mikrosekunnissa. Monissa toimintapeleissa tämä voi jo aihuettaa ns. mikrojumiutumisia: kuva ei päivity näytölle sujuvasti.
Ainoa vaihtoehto on käyttää pelaamiseen konetta, jonka kiintolevy on flash-muisteihin perustuva SSD-levy. Niissä datanluku tapahtuu 35-100 mikrosekunnissa. Ero perinteiseen HDD-levyyn on merkittävä.
Toinen HDD-levyjen ongelma on levyjen ikääntyminen. Magneettisiin levyihin perustuva tallennus kärsii ajan myötä siitä, että konetta kuljetellaan mukana. SSD-levyillä ei ole mitään liikkuvia osia, joten tällaisia ongelmia ei ole.
SSD-levyn etuihin kuuluvat myös selvästi pienempi tehonkulutus ja pienempi lämmöntuotto. Näin akku kestää pidempään ja kone käy viileämpänä. SSD-levyt ovat myös fyysisesti pienempiä, mikä mahdollistaa periaatteessa pienemmät laitetoteutukset.
Ainoa SSD-tekniikan ongelma on hinta. Esimerkiksi tällä hetkellä NAND-piireistä on pulaa, koska valmistajat eivät kykene vastaamaan älypuhelimien ja SSD-levyjen valtavaan kysyntään. Käytännössä tämä tarkoittaa, että ensi vuoden puolella SSD-levyjen hinta on kohoamassa. Jo tämän vuoden lopulla hintoihin on tulossa 5-10 prosenttia lisää, arvioi DRAMExchange.