Adobe tutki uudessa Digital Index -raportissaan tablettien ja älypuhelimien mobiilisovelluksien suosiota ja käyttöä. Applen iOS-sovelluksia käytetään kerralla jopa kaksi kertaa kauemmin kuin Android-sovelluksia ja kolme kertaa kauemmin kuin Windows-sovelluksia.
Suosituimpia mobiilisovelluksia ovat maksusovellukset, kuten pankkisovellukset, joita käytetään keskimäärin 9,2 kertaa kuukaudessa. Matkailusovelluksia puolestaan käytetään pisimpään kerralla, sillä niiden parissa vierähtää jopa 22 minuuttia.
Maksusovellusten jälkeen kuluttajat käyttävät eniten viihde- ja mediasovelluksia. Matkailusovellukset tulevat listan kolmantena.
Adobe Nordicin Digital Marketing -ratkaisuiden markkinointipäällikkö Malin Bodollan mukaan useiden alojen kannattaisi panostaa mobiilisovelluksiin. - Esimerkiksi älypuhelinsovellusta käytetään kuukaudessa keskimäärin 9,8 kertaa, Bodolla kertoo.
Apple päihittää selvästi niin Androidin kuin Windowsinkin sovellusten keskimääräisessä käyttöajassa. Apple-laitteiden iOS-sovelluksia käytetään keskimäärin kerrallaan jopa 18,9 minuuttia. Tämä on selvästi enemmän kuin Android-sovellusten 8,6 minuuttia tai Windows-sovellusten 5,2 minuuttia. Vaikka Apple-sovelluksia käytetään kerralla kauemmin, niin Android-sovelluksia käytetään jopa 40 prosenttia useammin kuin Applen iOS-sovelluksia.
Tablet-sovelluksia käytetään kerrallaan jopa 23,9 minuuttia, mikä on lähes kaksi kertaa enemmän kuin älypuhelinsovellusten 12,7 minuutin käyttöaika. Verkkosivujen käytön osalta vastaavat luvut olivat 5,8 minuuttia tablet-laitteella ja 4,5 minuuttia älypuhelimella. Sovelluksia siis käytetään kerralla jopa neljä kertaa kauemmin kuin verkkosivuja. Kokonaisuudessaan sovelluksia käytetään keskimäärin noin 100 minuuttia enemmän kuukaudessa kuin verkkosivuja.
- Koska käyttäjät viettävät jopa neljä kertaa kauemmin mobiilisovellusten parissa kerrallaan kuin verkkosivujen, on selvää, että sovellusten räätälöiminen niiden yksilöllisen käytön mukaan on kannattavaa, Malin Bodolla kertoo.