ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Akun valvonta erittäin tärkeää sähköautoissa

Tietoja
Kirjoittanut Sabine Jud ja Gernot Hehn, ams
Julkaistu: 19.02.2015
  • Komponentit

Sähköauto lupaa mullistaa koko autoilun. Sen tärkein komponentti on akusto, jonka lataaminen ja täysin oikea toiminta edellyttää erittäin tarkkaa virran ja jännitteen mittaamista.

Artikkelin ovat kirjoittaneet ams:n Sabine Jud ja Gernot Hehn. Sabine tuli ams:n palvelukseen vuonna 2008 vastaamaan autoteollisuuden komponenttien markkinoinnista. Viime vuodesta lähtien hän on vastannut ams:n liikeanturien markkinoinnista. Hänellä on markkinoinnin tutkinto Grazin yliopistosta. Gerno Hehn tuli ams:n Automotive-ryhmään sovellusinsinööriksi vuonna 2012. Hänellä on elektroniikkainsinöörin tutkinto Grazin teknisestä korkeakoulusta.

Sähköautot lupaavat vähentää kasvihuonepäästöjä ja muita ympäristövaikutuksia. Lisäksi ne edistävät kestävien energianmuotojen kehitystä, hidastavat ilmastomuutosta ja parantavat ilmanlaatua. Sähköautojen käytön yleistymistä hidastaa kuluttajien hidas uusien teknologioiden omaksuminen, alkuvaiheessa korkeat hankintahinnat sekä latausverkoston puuttuminen. Skeptisyydestä huolimatta sähköautojen edut perinteisiin polttomoottoriautoihin verrattuna ovat ilmeiset: esimerkiksi typpioksidi-, hiilimonoksidi- ja hiilivetypäästöistä päästään kokonaan eroon.

Sähköautoille on jo löytynyt käyttöä pienillä markkinalueilla, joilla kaivataan pienitehoista, lyhyiden matkojen ajoa. Tällaisia ovat esimerkiksi golfautot. Mutta uusien autojen kuten Nissan Leafin ja Chevrolet Voltin myötä pistokkeen kautta ladattavat sähköautot ovat tulleet laajemmin tarjolle. Vuosikymmen aikaisemmin markkinoille tulleiden hybridiautojen myynti kasvaa tasaisesti. Pike Researchin mukaan näiden autojen yhteenlaskettu vuotuinen myyntimäätä kasvaa 3,8 miljoonaan vuoteen 2020 mennessä.

Akun hinta vaikuttaa esiten sähköauton kokonaishintaan. Tällä hetkellä akustot ovat kalliita ja markkinoilla odotetaan akkukonseptin seuraavaa kehitysaskelta. Akku on joka tapauksessa sähköauton avainkomponentti. Sama pätee akun anturiin, sillä akun ladattuna pitäminen ja sen oikea toiminta on erittäin tärkeätä.

Akun hallinta

Akun oikea hallinta on ehdottoman välttämätöntä, jotta akkua suojellaan vahingoittumiselta, sen elinikä pitenee ja se pidetään tilassa jossa akku voi täyttää sille suunnitellut tehtävänsä, joita ovat turvallisuus ja suorituskyky.

Perustason akunhallita (BMS, Bettery Management System) pitää sisällään seuraavat tehtävät:
- akuston jännitteen mittaaminen
- akkuun ladattavan tai siitä purkautuvan virran mittaaminen
- akun kytkeminen pois käytöstä, mikäli arvot eivät pysy vaadittujen raja-arvojen sisällä
- yksittäisten kennojen jännitteiden mittaaminen
- kennojen lämpötilan mittaaminen
- kennoston eri osien välisen varauksen tasapainottaminen
- tarkistusten tekeminen, jotta hallintajärjestelmän funktionaalinen turvallisuus voidaan taata
- akun varaustilan, kunnon ja toimintakyvyn arviointi
- kaiken tämän informaation välittäminen ajoneuvolle

Tämän toiminnallisuuden saavuttamiseksi hallintajärjestelmä on riippuvainen anturijärjestelmänsä tarkkuudesta. Tässä artikkelissa katsotaan tarkemmin virranmittausta, verrataan erilaisia saatavilla olevia tekniikoita ja näytetään, mitä etuja ja haittoja ne tuovat mukanaan.

Hall- ja sunttipohjaisten ratkaisujen vertaaminen

Virranmittaamiseen on kaksi erilaisia perusperiaatetta. Sunttiresistoria voidaan käyttää muuntamaan virta jännitepudotukseksi, joka voidaan suoraan mitata. Magneettista kenttäanturia voidaan käyttää määrittelemään magneettivuo, joka syntyy johtimessa virran kulkiessa sen läpi.

Molemmilla menetelmillä on luontaisia etuja. Sunttipohjainen anturi asennetaan virtapoluille. Vanhemmissa suunnitteluissa tarvittiin korkeampia resistansseja, jotta saatiin mitattavia tuloksia. Tämä johti suurempiin kytkentähäviöihin ja tehon tarpeettomaan hukkaamiseen. Moderneissa menetelmissä käytetään satojen mikro-ohmien resistansseja, joten häviöt ovat magneettianturien tasolla. Jännitepudotus resistorilta vahvistetaan ja digitoidaan.

Toisessa menetelmässä virtajohdin viedään Hall-anturielementin läheltä. Tämä voidaan tehdä joko integroimalla virtajohdin ja Hall-elementti samaan koteloon tai käyttämällä rautarengasta johtimen ympärillä magneettivuon keskittimenä ja istuttamalla anturielementti renkaaseen. Magneettivuo voidaan näin mitata suoraan. Toinen tapa on käyttää suljetun silmukan arkkitehtuuria, jossa magneettivuo kompensoidaan nollaan, jolloin korjausjännite on suoraan suhteessa virtaan. Koska magneettista ratkaisua ei tarvitsee asentaa virtapolkuun, se on jo itsessään eristetty ja siten helpompi asentaa. Ongelmana on kuitenkin epälineaarisuus - Hall-elementit ovat itsessään epälineaarisia - ja se, että mittaus on altis ulkoisille magneettikentille.

Taulukko: Virranmittaamisen kahden eri metodin vertailu.

Jännitteen ja virran mittaaminen erittäin tarkasti

Sähköauton akuston anturijärjestelmän suunnittelun suurin haaste on tarve mitata virtaa hyvin laajalla alueella yhdestä milliampeerista yhteen kiloampeeriin. Tämä vaatii anturiliitäntää, jossa mittausala on yli 1000 millivolttia vähintään yhden mikrovoltin tarkkuudella. Tällaisen mittausjärjestelmän keskeiset tekijät ovat hyvin alhainen kohina, korkea lineaarisuus sekä olematon siirros- eli offset-virta.

Tässä ams:n AS8510-piiri tulee mukaan kuvaan. Sen virta- ja jännitemittauksen tarkkuus on markkinoiden paras. Piirillä on kaksi itsenäistä datankeruukanavaa, jotka voivat samanaikaisesti mitata molempien napaisuuksien virtaa ja jännitettä ilman offset-virtoja.

Litiumioniakussa varauksen tilaa (SOC, state of charge) koskeva data saadaan mittaamalla akkuun ja siitä pois virtaavan virran määrä. Apuna tässä käytetään kuormittamattoman akun jännitearvoihin ja akun lämpötila-arvoihin pohjaavia kalibrointijaksoja. Tarkan SOC-arvon mittaaminen edellyttää erittäin tarkkaa virranmittausta koko signaali- ja lämpötila-alueella, sekä erittäin tarkkaa ajastusta (joka saadaan ulkoisesta kellokiteestä). SOC-data välittää ajoneuvon kuljettajalle “jäljellä olevan virran” indikaattorina ja se myös auttaa akun hallintajärjestelmää estämään akun ylilataamisen.

Virta mitataan sadan mikro-ohmin Manganin-suntissa, joka on erittäin tarkka ja vakaa resistori. AS8510-piirillä on suurilineaarinen 16-bittinen sigma-delta -AD-muunnin, nolla-offset-virran mahdollistava arkkitehtuuri ja tehtaalla lämpötilakorjattu AD-muunnosreferenssi (tyypillisesti 0,2 asteen tarkkuus ajoneuvojen koko lämpötila-alueen läpi). Näiden ansiosta piirillä päästään tarkkoihin mittauksiin koko vaaditulla virta-alueella ja koko akuston eliniän ajan. Referenssin tarkkuus ja vahvistus komponentin eliniän ajan on sertifioitu (AEC Q100 -kvalifiointi).

Jännite on toinen avainparametri, jota hallintajärjestelmän täytyy mitata. Tarkkaa jännitteenmittausta tarvitaan erityisesti turvallista ja tehokasta lataamista varten sekä litiumionialustojen kennojen varausten tasaamiseen. AS8510-piirillä akun jännite digitoidaan suoraan, joko yhtäaikaisesti virranmittauksen kanssa tai toisella näytteistysnopeudella, mikäli konfigurointi on tehty niin. Kuten virtamittauksessa, jännitekanavassa päästään 0,2 prosentin tarkkuuteen, kun käytössä on AD-muunnosreferenssin korjaus lämpötilan suhteen.

AS8510 tarjoaa paremman tarkkuuden, vakauden ja elinajan kuin mikään muu akun mittauspiiri. Sen avulla hybridi- ja sähköautojen valmistajat voivat vastata kuluttajien odotuksiin pidemmistä latausväleistä samalla, kun hybridi- tai sähköauton elinkaarikustannukset alenevat.

BMW i3 on esimerkki massatuotannossa olevasta automallista, jonka akun anturissa on hyödynnetty AS8510-piiriä. Akun hallintajärjestelmä monitoroi jännitettä ja virtaa 400-volttisessa litiumioniakustossa, joka syöttää tehoa auton sähkömoottoreihin, ja varmistaa auton akuston turvallisen toiminnan. Kalibrointiohjelman ansiosta anturijärjestelmä voi mitata virtoja peräti ±0,5 prosentin tarkkuudella ja jännitettä paremmalla kuin ±0,1 prosentin tarkkuudella AS8510-piirin koko lämpötila-alueella (-40 - +125 astetta) akuston koko eliniän ajan.

Ams auttaa BMW:tä ja muita OEM-valmistajia toteuttamaan sähköautoissaan ultratarkkoja akuston parametrien mittauksia. Samalla yhtiö on valmis seuraamaan kaikkia uusia akuston hallinnan teknisiä kehityksiä.

MORE NEWS

NAND-sirujen hinnannousu jatkuu ja se on huono uutinen kaikille

NAND-muistien hintapaine ei ole hellittämässä, päinvastoin. TrendForcen marraskuussa 2025 julkaisema analyysi osoittaa, että koko muistiekosysteemin varastot ovat supistuneet samanaikaisesti tasolle, joka tekee hinnankorotuksista käytännössä väistämättömiä. Kun varastopuskureita ei enää ole, hinnanmuutokset siirtyvät nopeasti koko toimitusketjuun, aina siruista valmiisiin laitteisiin.

Polttomoottori katoaa Suomen teiltä

EasyParkin kokoamien tilastojen mukaan autojen määrä Suomen teillä on kääntynyt laskuun poikkeuksellisella tavalla vuonna 2025. Kun samaan aikaan ladattavien sähköautojen määrä kasvaa nopeasti, muutos osuu lähes kokonaan polttomoottoriautoihin. Niiden määrä on nyt selvässä laskussa.

Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin

Farnellin suunnitteluyhteisö element14 on käynnistänyt vuosittaisen Holiday Hackathon -kilpailunsa, jossa yhteisön jäseniä kannustetaan suunnittelemaan ja toteuttamaan joulun aikaan liittyvä elektroniikkaprojekti. Kilpailu on avoinna tammikuun 11. päivään asti ja voittajat julkistetaan 16. tammikuuta.

Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle

Digita ja Outokumpu aloittavat yhteistyön 5G-privaattiverkon toteuttamiseksi Outokummun Kemin kaivokselle. Uuden verkon tavoitteena on tukea kaivoksen digitalisaatio- ja automaatiokehitystä sekä parantaa tuotannon tehokkuutta ja työturvallisuutta vaativassa maanalaisessa ympäristössä.

USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

Vaikka Trumpin hallinnon kauppapoliittinen linja ja paikallista tuotantoa suosivat signaalit herättävät epävarmuutta, suomalaiset terveysteknologiayritykset näkevät Yhdysvallat edelleen ylivoimaisesti tärkeimpänä vientimarkkinanaan. Business Finlandin Health 360 Finland -ohjelman johtaja Tarja Enalan mukaan markkinoiden peruslogiikka ei ole muuttunut eikä pitkäjänteinen yhteistyö horju hallituskausien mukana.

Samsung tuo älypuhelimista tutun DRAM-tekniikan palvelimiin

Samsung Electronics tuo älypuhelimista ja mobiililaitteista tutun LPDDR-muistitekniikan ensimmäistä kertaa varsinaiseen palvelinkäyttöön. Yhtiön uusi SOCAMM2-muistimoduuli (Small Outline Compression Attached Memory Module) on suunniteltu erityisesti tekoälypalvelimiin ja datakeskuksiin, joissa suorituskyvyn ohella ratkaisevaksi tekijäksi on noussut energiankulutus.

CES vie älylasit uuteen aikakauteen

Älylasit ovat palaamassa teknologia-alan parrasvaloihin, ja CES 2026 -messut näyttävät muodostuvan käännekohdaksi niiden kehityksessä. Itävaltalainen TriLite tuo Las Vegasiin uuden Trixel 3 Cube -näyttömoottorinsa, jonka tavoitteena on ratkaista yksi AR-lasien suurimmista pullonkauloista: koko, virrankulutus ja integroitavuus.

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • NAND-sirujen hinnannousu jatkuu ja se on huono uutinen kaikille
  • Polttomoottori katoaa Suomen teiltä
  • Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin
  • Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle
  • USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet