logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...

Sähköauto lupaa mullistaa koko autoilun. Sen tärkein komponentti on akusto, jonka lataaminen ja täysin oikea toiminta edellyttää erittäin tarkkaa virran ja jännitteen mittaamista.

Artikkelin ovat kirjoittaneet ams:n Sabine Jud ja Gernot Hehn. Sabine tuli ams:n palvelukseen vuonna 2008 vastaamaan autoteollisuuden komponenttien markkinoinnista. Viime vuodesta lähtien hän on vastannut ams:n liikeanturien markkinoinnista. Hänellä on markkinoinnin tutkinto Grazin yliopistosta. Gerno Hehn tuli ams:n Automotive-ryhmään sovellusinsinööriksi vuonna 2012. Hänellä on elektroniikkainsinöörin tutkinto Grazin teknisestä korkeakoulusta.

Sähköautot lupaavat vähentää kasvihuonepäästöjä ja muita ympäristövaikutuksia. Lisäksi ne edistävät kestävien energianmuotojen kehitystä, hidastavat ilmastomuutosta ja parantavat ilmanlaatua. Sähköautojen käytön yleistymistä hidastaa kuluttajien hidas uusien teknologioiden omaksuminen, alkuvaiheessa korkeat hankintahinnat sekä latausverkoston puuttuminen. Skeptisyydestä huolimatta sähköautojen edut perinteisiin polttomoottoriautoihin verrattuna ovat ilmeiset: esimerkiksi typpioksidi-, hiilimonoksidi- ja hiilivetypäästöistä päästään kokonaan eroon.

Sähköautoille on jo löytynyt käyttöä pienillä markkinalueilla, joilla kaivataan pienitehoista, lyhyiden matkojen ajoa. Tällaisia ovat esimerkiksi golfautot. Mutta uusien autojen kuten Nissan Leafin ja Chevrolet Voltin myötä pistokkeen kautta ladattavat sähköautot ovat tulleet laajemmin tarjolle. Vuosikymmen aikaisemmin markkinoille tulleiden hybridiautojen myynti kasvaa tasaisesti. Pike Researchin mukaan näiden autojen yhteenlaskettu vuotuinen myyntimäätä kasvaa 3,8 miljoonaan vuoteen 2020 mennessä.

Akun hinta vaikuttaa esiten sähköauton kokonaishintaan. Tällä hetkellä akustot ovat kalliita ja markkinoilla odotetaan akkukonseptin seuraavaa kehitysaskelta. Akku on joka tapauksessa sähköauton avainkomponentti. Sama pätee akun anturiin, sillä akun ladattuna pitäminen ja sen oikea toiminta on erittäin tärkeätä.

Akun hallinta

Akun oikea hallinta on ehdottoman välttämätöntä, jotta akkua suojellaan vahingoittumiselta, sen elinikä pitenee ja se pidetään tilassa jossa akku voi täyttää sille suunnitellut tehtävänsä, joita ovat turvallisuus ja suorituskyky.

Perustason akunhallita (BMS, Bettery Management System) pitää sisällään seuraavat tehtävät:
- akuston jännitteen mittaaminen
- akkuun ladattavan tai siitä purkautuvan virran mittaaminen
- akun kytkeminen pois käytöstä, mikäli arvot eivät pysy vaadittujen raja-arvojen sisällä
- yksittäisten kennojen jännitteiden mittaaminen
- kennojen lämpötilan mittaaminen
- kennoston eri osien välisen varauksen tasapainottaminen
- tarkistusten tekeminen, jotta hallintajärjestelmän funktionaalinen turvallisuus voidaan taata
- akun varaustilan, kunnon ja toimintakyvyn arviointi
- kaiken tämän informaation välittäminen ajoneuvolle

Tämän toiminnallisuuden saavuttamiseksi hallintajärjestelmä on riippuvainen anturijärjestelmänsä tarkkuudesta. Tässä artikkelissa katsotaan tarkemmin virranmittausta, verrataan erilaisia saatavilla olevia tekniikoita ja näytetään, mitä etuja ja haittoja ne tuovat mukanaan.

Hall- ja sunttipohjaisten ratkaisujen vertaaminen

Virranmittaamiseen on kaksi erilaisia perusperiaatetta. Sunttiresistoria voidaan käyttää muuntamaan virta jännitepudotukseksi, joka voidaan suoraan mitata. Magneettista kenttäanturia voidaan käyttää määrittelemään magneettivuo, joka syntyy johtimessa virran kulkiessa sen läpi.

Molemmilla menetelmillä on luontaisia etuja. Sunttipohjainen anturi asennetaan virtapoluille. Vanhemmissa suunnitteluissa tarvittiin korkeampia resistansseja, jotta saatiin mitattavia tuloksia. Tämä johti suurempiin kytkentähäviöihin ja tehon tarpeettomaan hukkaamiseen. Moderneissa menetelmissä käytetään satojen mikro-ohmien resistansseja, joten häviöt ovat magneettianturien tasolla. Jännitepudotus resistorilta vahvistetaan ja digitoidaan.

Toisessa menetelmässä virtajohdin viedään Hall-anturielementin läheltä. Tämä voidaan tehdä joko integroimalla virtajohdin ja Hall-elementti samaan koteloon tai käyttämällä rautarengasta johtimen ympärillä magneettivuon keskittimenä ja istuttamalla anturielementti renkaaseen. Magneettivuo voidaan näin mitata suoraan. Toinen tapa on käyttää suljetun silmukan arkkitehtuuria, jossa magneettivuo kompensoidaan nollaan, jolloin korjausjännite on suoraan suhteessa virtaan. Koska magneettista ratkaisua ei tarvitsee asentaa virtapolkuun, se on jo itsessään eristetty ja siten helpompi asentaa. Ongelmana on kuitenkin epälineaarisuus - Hall-elementit ovat itsessään epälineaarisia - ja se, että mittaus on altis ulkoisille magneettikentille.

Taulukko: Virranmittaamisen kahden eri metodin vertailu.

Jännitteen ja virran mittaaminen erittäin tarkasti

Sähköauton akuston anturijärjestelmän suunnittelun suurin haaste on tarve mitata virtaa hyvin laajalla alueella yhdestä milliampeerista yhteen kiloampeeriin. Tämä vaatii anturiliitäntää, jossa mittausala on yli 1000 millivolttia vähintään yhden mikrovoltin tarkkuudella. Tällaisen mittausjärjestelmän keskeiset tekijät ovat hyvin alhainen kohina, korkea lineaarisuus sekä olematon siirros- eli offset-virta.

Tässä ams:n AS8510-piiri tulee mukaan kuvaan. Sen virta- ja jännitemittauksen tarkkuus on markkinoiden paras. Piirillä on kaksi itsenäistä datankeruukanavaa, jotka voivat samanaikaisesti mitata molempien napaisuuksien virtaa ja jännitettä ilman offset-virtoja.

Litiumioniakussa varauksen tilaa (SOC, state of charge) koskeva data saadaan mittaamalla akkuun ja siitä pois virtaavan virran määrä. Apuna tässä käytetään kuormittamattoman akun jännitearvoihin ja akun lämpötila-arvoihin pohjaavia kalibrointijaksoja. Tarkan SOC-arvon mittaaminen edellyttää erittäin tarkkaa virranmittausta koko signaali- ja lämpötila-alueella, sekä erittäin tarkkaa ajastusta (joka saadaan ulkoisesta kellokiteestä). SOC-data välittää ajoneuvon kuljettajalle “jäljellä olevan virran” indikaattorina ja se myös auttaa akun hallintajärjestelmää estämään akun ylilataamisen.

Virta mitataan sadan mikro-ohmin Manganin-suntissa, joka on erittäin tarkka ja vakaa resistori. AS8510-piirillä on suurilineaarinen 16-bittinen sigma-delta -AD-muunnin, nolla-offset-virran mahdollistava arkkitehtuuri ja tehtaalla lämpötilakorjattu AD-muunnosreferenssi (tyypillisesti 0,2 asteen tarkkuus ajoneuvojen koko lämpötila-alueen läpi). Näiden ansiosta piirillä päästään tarkkoihin mittauksiin koko vaaditulla virta-alueella ja koko akuston eliniän ajan. Referenssin tarkkuus ja vahvistus komponentin eliniän ajan on sertifioitu (AEC Q100 -kvalifiointi).

Jännite on toinen avainparametri, jota hallintajärjestelmän täytyy mitata. Tarkkaa jännitteenmittausta tarvitaan erityisesti turvallista ja tehokasta lataamista varten sekä litiumionialustojen kennojen varausten tasaamiseen. AS8510-piirillä akun jännite digitoidaan suoraan, joko yhtäaikaisesti virranmittauksen kanssa tai toisella näytteistysnopeudella, mikäli konfigurointi on tehty niin. Kuten virtamittauksessa, jännitekanavassa päästään 0,2 prosentin tarkkuuteen, kun käytössä on AD-muunnosreferenssin korjaus lämpötilan suhteen.

AS8510 tarjoaa paremman tarkkuuden, vakauden ja elinajan kuin mikään muu akun mittauspiiri. Sen avulla hybridi- ja sähköautojen valmistajat voivat vastata kuluttajien odotuksiin pidemmistä latausväleistä samalla, kun hybridi- tai sähköauton elinkaarikustannukset alenevat.

BMW i3 on esimerkki massatuotannossa olevasta automallista, jonka akun anturissa on hyödynnetty AS8510-piiriä. Akun hallintajärjestelmä monitoroi jännitettä ja virtaa 400-volttisessa litiumioniakustossa, joka syöttää tehoa auton sähkömoottoreihin, ja varmistaa auton akuston turvallisen toiminnan. Kalibrointiohjelman ansiosta anturijärjestelmä voi mitata virtoja peräti ±0,5 prosentin tarkkuudella ja jännitettä paremmalla kuin ±0,1 prosentin tarkkuudella AS8510-piirin koko lämpötila-alueella (-40 - +125 astetta) akuston koko eliniän ajan.

Ams auttaa BMW:tä ja muita OEM-valmistajia toteuttamaan sähköautoissaan ultratarkkoja akuston parametrien mittauksia. Samalla yhtiö on valmis seuraamaan kaikkia uusia akuston hallinnan teknisiä kehityksiä.

MORE NEWS

TSMC: CPU-sirut 1,4 nanometriin, RF-piirit neljään nanometriin

TSMC esitteli Pohjois-Amerikan teknologiaseminaarissaan seuraavan sukupolven A14-prosessinsa, joka vie prosessoritekniikan uudelle 1,4 nanometrin aikakaudelle. Samalla yhtiö julkisti myös uuden N4C RF -prosessin, joka tuo neljän nanometrin valmistustekniikan radioyhteyksiä hyödyntäviin siruihin.

6G-läpimurto: PET-ikkunakalvo päästää kaikki millimetriaallot läpi

Elektroniikan ja tietoliikenteen tutkimuslaitos ETRI Koreassa on kehittänyt uudenlaisen läpikuultavan PET-pohjaisen ikkunakalvon, joka voi mullistaa sisätilojen 5G- ja tulevan 6G-verkon kuuluvuuden. Kalvo päästää lävitseen millimetriaallot (mmWave) tehokkaasti ja ohjaa niitä tarkasti – täysin passiivisesti, ilman sähköä tai vahvistimia.

Pieni poweri syöttää tiukasti säädeltyä tehoa tekoälykameralle

Tekoälyn siirtyessä yhä enemmän "reunalle" – eli laitteisiin, jotka suorittavat paikallista laskentaa ilman pilviyhteyttä – myös tehonhallinnan vaatimukset kasvavat. Uusi Microchipin MCPF1412 on suunniteltu vastaamaan tähän tarpeeseen: kyseessä on täysintegroitu buck-muunnin, joka pystyy syöttämään jopa 12 ampeeria virtaa erittäin kompaktissa koossa.

Nopeampi DisplayPort tulee – Rohde takaa toiminnan

Näyttöteknologian kehitys ottaa jälleen ison harppauksen eteenpäin, kun DisplayPort 2.1 -väylä yleistyy markkinoilla. Uusin versio nostaa siirtonopeudet uudelle tasolle. Jopa 80 Gbps mahdollistaa korkeita resoluutioita ja virkistystaajuuksia, kuten 8K-ruudun 165 hertsin taajuudella ilman pakkausta tai jopa 16K-tasoisen videon 60 ruudun sekuntinopeudella.

CompactPCI-sarjaliitännän nopeus kasvoi kaksinkertaiseksi

PICMG-järjestö on julkaissut CompactPCI Serial -standardin kolmannen version, joka tuplaa liitännän nopeuden ja kaistanleveyden. Näin väylä tuo entistä parempaa suorituskykyä vaativiin teollisiin sovelluksiin.

Elisan 5G kiihtyy 2 gigabittiin, mutta se on vielä vain harvojen herkkua

Elisa laajensi eilen 5.5G-liittymien saatavuutta koko maassa, mutta supernopeiden yhteyksien todellinen hyöty jää toistaiseksi rajatulle joukolle. Syynä ovat rajoittunut alueellinen kattavuus ja harvat yhteensopivat päätelaitteet.

NIS2 on nyt täällä

Uusi NIS2-direktiivi tuo mukanaan tiukentuneet velvoitteet erityisesti kyberturvallisuuden raportointiin. - Isoimmat toimijat ovat varmasti hyvin varautuneet, mutta pienemmillä riittää tekemistä, arvioi Into Securityn toimitusjohtaja Niki Klaus, kun direktiivi astui virallisesti voimaan Suomessa.

DigiKeyn alkuvuosi: lähes satatuhatta uutta tuotetta

Elektroniikan komponenttien jakelija DigiKey on käynnistänyt vuoden 2025 vauhdikkaasti lisäämällä valikoimaansa 104 uutta toimittajaa ja peräti 98 320 uutta tuotetta vuoden ensimmäisellä neljänneksellä.

Nokialle tärkeä jatko T-Mobilen 5G-toimittajana

Nokia ja T-Mobile US ovat solmineet uuden monivuotisen strategisen kumppanuuden jatkosopimuksen, jolla vahvistetaan T-Mobilen 5G-verkon kattavuutta ja kapasiteettia koko Yhdysvalloissa. Sopimus on Nokialle merkittävä päänavaus jatkossa 5G-toimittajana maailman suurimpiin kuuluvan operaattorin rinnalla.

Nyt se tapahtui – kiinteistä verkoista tuli Nokian suurin ryhmä

Nokian uusi toimitusjohtaja Justin Hotard on ollut yhtiön ruorissa vasta muutaman viikon ajan ja nyt hän esitteli ensimmäisen osavuosikatsauksensa. Ehkä osuvasti ensimmäistä kertaa Nokian kiinteiden verkkojen liiketoiminta eli verkkoinfrastruktuuri ohitti liikevaihdossa mobiiliverkot. Tämä heijastaa Nokian muuttuvaa fokusta.

Nyt voit kehittää tarkasti paikantavia Bluetooth-laitteita

Bluetooth-teknologia on ottanut merkittävän askeleen eteenpäin uuden version myötä, ja nyt myös kehittäjillä on entistä paremmat työkalut hyödyntää sen mahdollisuuksia. Bluetooth Special Interest Group (SIG) on julkaissut Bluetooth Core Specification -version 6.0, joka tuo mukanaan useita uusia ominaisuuksia – niistä kenties kiinnostavin on kanavan kuulostelu (Channel Sounding).

Ilmainen seminaari kalibroinnin perusteista

Rohde & Schwarz järjestää maksuttoman puolen päivän seminaarin, joka pureutuu mittaus- ja testauslaitteiden kalibroinnin perusteisiin. Tapahtuma on suunnattu kaikille, jotka työskentelevät kalibroinnin parissa tai haluavat syventää osaamistaan aiheesta – riippumatta käytössä olevasta laitevalmistajasta.

Sähköautojen latauslaitteiden myynti piristyi

Sähköauton latauslaitteiden myynti kasvoi alkuvuonna 9,2 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan aikaan, kertoo Sähköteknisen Kaupan Liitto (STK). Tammi–maaliskuussa myytiin yhteensä 6156 kiinteistöihin asennettavaa latauslaitetta.

DNA pärjäsi parhaiten Ooklan 5G-vertailussa

DNA on noussut selkeäksi voittajaksi Ooklan tuoreessa 5G-verkkojen vertailussa Suomessa. Speedtest Intelligence -datan perusteella DNA oli vuoden 2024 jälkimmäisellä puoliskolla nopein mobiilioperaattori Suomessa – sekä kokonaisuudessaan että erityisesti 5G-teknologiassa.

5G-yksityisverkko voi nyt ulottua usean operaattorin verkkoon

Vodafone, A1 Group ja Ericsson ovat tehneet historiaa muodostamalla maailman ensimmäisen 5G Standalone (SA) -roaming-yhteyden kahden eri operaattoriryhmän välillä. Uraauurtava tekninen saavutus mahdollistaa nyt myös yksityisten 5G-verkkojen laajentamisen usean operaattorin ja maan yli.

Renesas helpottaa siirtymistä 32-bittisiin

Renesas on julkaissut uuden RA0E2-mikro-ohjainsarjan, joka tekee siirtymästä 8- ja 16-bittisistä ohjaimista tehokkaampiin 32-bittisiin ratkaisuihin entistä sujuvampaa – ilman kustannusten tai suunnittelutyön merkittävää kasvua.

Rekoistakin pitää tulla hiilivapaita

Maantiekuljetukset ovat elintärkeitä talouselämälle. Kuorma-autoilla kuljetetaan ruokaa, tarvikkeita, materiaaleja ja monia muita tavaroita mihin tahansa paikkaan. Vaikka keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen osuus maailman ajoneuvoista on vain neljä prosenttia, niiden osuus tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä on 40 prosenttia, tehden niistä kasvihuonekaasupäästöjen päälähteen, joka on otettava huomioon pyrittäessä kohti hiilivapautta.

Nyt se tapahtui – Nvidia nousi suurimmaksi puolijohdetaloksi

Nvidia on noussut maailman suurimmaksi puolijohdeyritykseksi, ohittaen sekä Samsungin että pitkään kärkeä hallinneen Intelin. Gartnerin tuoreiden lukujen mukaan Nvidian liikevaihto kasvoi peräti 120 % vuodessa ja nousi 76,7 miljardiin dollariin. Markkinaosuus kohosi 11,7 prosenttiin.

Uusi muisti nopeuttaa sekä grafiikkakortteja että tekoälylaskentaa

Muistiteknologian kehitys ottaa jälleen harppauksen eteenpäin, sillä JEDEC on julkaissut uuden sukupolven High Bandwidth Memory -standardin. HBM4-muisti lupaa mullistaa suorituskyvyn erityisesti tekoälylaskennan ja huipputason grafiikkasuorittimien osalta.

Näin HDMI:n tappaja GPMI toimii

Kiinalaisten teknologiayritysten kehittämä GPMI-standardi on paitsi nopeampi kuin HDMI, se myös yksinkertaistaa laitearkkitehtuuria radikaalisti. Tässä artikkelissa pureudumme tarkemmin siihen, miten GPMI toimii ja mitä sen käyttöönotto tarkoittaa kuluttajalle.

Rekoistakin pitää tulla hiilivapaita

Maantiekuljetukset ovat elintärkeitä talouselämälle. Kuorma-autoilla kuljetetaan ruokaa, tarvikkeita, materiaaleja ja monia muita tavaroita mihin tahansa paikkaan. Vaikka keskiraskaiden ja raskaiden kuorma-autojen osuus maailman ajoneuvoista on vain neljä prosenttia, niiden osuus tieliikenteen hiilidioksidipäästöistä on 40 prosenttia, tehden niistä kasvihuonekaasupäästöjen päälähteen, joka on otettava huomioon pyrittäessä kohti hiilivapautta.

Lue lisää...

Kovaa käyttöä kestävät koneet voi ostaa palveluna

Kenttätyö vaatii kovia koneita – ja nyt ne saa palveluna. Panasonicin uusi Toughbook Mobile-IT As-A-Service (MaaS) -ratkaisu mullistaa tavan, jolla liikkuvaa työtä tukevat laitteet ja IT-palvelut hankitaan ja hallitaan. Ei enää isoja kertahankintoja, pitkiä IT-projekteja tai laitteiden elinkaaren miettimistä – nyt saat kaiken tarvittavan helposti ja kuukausimaksulla.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
R&S -seminaari: 6G
Oulussa 13.5.2025 (rekisteröidy)
Espoossa 14.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Aerospace & Defence Testing
Tampereella 5.6.2025. Tiedustelut asiakaspalvelu@rohde-schwarz.com
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 
 
article