ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
Sep # TME square

ETNtv

Watch ECF videos

 
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

 2022  # square  (4)
TMSNet  advertisement
ETNdigi
Sep # Farnell sajt skyskrapa
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Tweet

TECHNICAL ARTICLES

Kapasitanssia ratissa – paras tapa tunnistaa kädet ohjauspyörällä

Tietoja
Kirjoittanut Gernot Hehn, ams
Julkaistu: 14.09.2016
  • Komponentit
  • Suunnittelu & ohjelmointi

Kehittyneet kuljettajan apuvälineet (ADAS, Advanced Driver Assistance Systems) lisäävät autolla ajamisen turvallisuutta, mutta joissakin tapauksessa ne saavat auton ajamaan itsestään. Tätä laki ei salli, joten autojen pitää tunnistaa, milloin kuljettajan kädet ovat ratilla. Tähän avuksi on tulossa älypuhelinten kosketusnäytöiltä tuttu kapasitiivinen aistiminen.

Artikkelin kirjoittaja Gernot Hehn on valmistunut Grazin teknisestä korkeakoulusta vuonna 2010. Hän työskentelee ams AG:llä edistyneiden prototyyppien ja demokorttien kehittäjänä eri anturituotteille, mukaan lukien kapasitiiviset ja induktiiviset anturit.

Autot ovat ihmeellisen turvallisia koneita. Niiden turvalliselle toiminnalle suurimman riskin aiheuttaa inhimillinen, ei mekaaninen elementti, eli kuljettaja. Yhdysvaltain viranomaisten mukaan 94 prosenttia onnettomuuksista aiheuttajaa ajoneuvon kuljettaja. Tämän takia autoteollisuus on esitellyt joukon erittäin hienostuneita toimintoja termin ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) estääkseen kuljettajia tekemästä joitakin niistä vaarallisista virheistä, joihin he ovat taipuvaisia. Alkaen älykkäästä ohjauksesta ja elektronisista vakausjärjestelmistä ADAS-toiminnot ovat laajentuneet käsittämään kaistavaroituksia ja aktiivisia hätäjarrutuksia.

Autonvalmistajien tähtäimessä siintää tietenkin lopulta itseään ajava robottiauto. Mutta sitä odotellessa ADAS-yksiköiden täytyy antaa kuljettajalla kyky kontrolloida ja ohittaa automaatiotekniikka. Teoriassa kaistavahdilla ja älykkäällä vakionopeudensäätimellä varustettu auto toimii jo tietyissä tilanteissa robottiauton tapaan, esimerkiksi kun moottoritiellä kuljetaan pitkään yhteen suuntaan.

Jokainen kätensä ratista nyt irrottava kuski rikkoo tällä hetkellä lakia. Wienin vuonna 1968 päätetyn liikennesopimuksen 8. artiklan mukaan valtaosassa Eurooppaa täytyy joka autossa tai ajoneuvoyhdistelmässä olla kuljettaja ja lisäksi jokaisen kuljettajan täytyy kaiken aikaa hallita ajoneuvonsa.

Autonvalmistajien ADAS-järjestelmien täytyy tämän takia pystyä päättelemään, hallitseeko kuljettaja ajoneuvoa. Yksi parhaimpia menetelmiä tämän toteamiseksi on tarkistaa, piteleekö kuljettaja kiinni ohjauspyörästä. Auton täytyy tietää, irrottaako kuljettaja kätensä ratista.

Tätä on yritetty toteuttaa erilaisin keinoin: mekaanisella, resistiivisellä ja kapasitiivisella aistimisella. Näyttää siltä, että kapasitiivinen menetelmä on paras yhdistelmä käyttömukavuutta ja miellyttävyyttä. Kuten tämä artikkeli osoittaa, perinteiset mikro-ohjainpohjaiset kapasitiivisen aistimisen tekniikat, joita löytyy älypuhelimesta ja monista kotitalouslaitteista, eivät sovi autojen järjestelmien vaatimuksiin kovin hyvin.

Uusi, tässä artikkelissa kuvattu analoginen kapasitiivinen aistiminen välttää digitaalisiin kapasitiivisiin antureihin liittyvät ongelmat, mutta tuo luotettavan tunnistamisen kaikissa toimintaolosuhteissa.

Mekaanisen ja resistiivisen aistimisen puutteet

Käsien irrottamisen ratista voi aistia mekaanisesti sähköisen ohjaustehostimen eli EPS-komponenttien avulla. Sähkömoottoria, jonka päätehtävä on vahvistaa kuljettajan rattiin kohdistamaa kääntövoimaa, voidaan käyttää myös tuottamaan korkeataajuinen alhaisen amplitudin häiriösignaali ratissa. Tämä häiriö on liian heikko muuttaakseen auton kulkusuuntaa, mutta riittävän voimakas jotta se voidaan havaita ohjauskulman anturilla. Kun kuljettajan kädet ovat ratilla, ne vaimentavat ratin nytkähdystä. Häiriösignaalin vahvistuminen kuljettajan käsien takia voidaan luotettavasti havaita anturilla.

Vaikka tällainen järjestelmä on suhteellisen helppo toteuttaa minimaalisilla muutoksilla nykyisiin EPS-järjestelmiin – kunhan moottori ja anturi kykenevät tuottamaan ja tunnistamaan näin korkeataajuisia liikkeitä – on vaikea saada häiriösignaali riittävän voimakkaaksi ilman että se häiritsisi kuljettajaa. Käytännössä ratin liike näyttää aina tuntuvan kuljettajasta pienenä nytkähdyksenä, mikä on sekä häiritsevää että epämiellyttävää.

Resistiivinen järjestelmä ei tarvitse mekaanista häiriötä. Resistiivisen rattianturin rakentaminen vastaa resistiivisen kosketusnäytön rakentamista. Rakenne koostuu kahdesta johtavasta kalvosta, joiden välissä on vastustava erotin. Se sijoitetaan ratin kuorimateriaalin sisään. Tuotantolinjan lopulla kalibroidaan järjestelmän paine ilman kosketusta. Järjestelmän pitäisi tämän jälkeen aisti, milloin käden normaali paine kohdistuu rattiin. Jos rakenne on jaettu osiin, se voi aistia jopa kuljettajan käsien sijainnin ohjauspyörällä.

Valmistajan kannalta tämän menetelmän ikävä puoli on se, että ratin valmistusprosessi muuttuu. Anturimateriaali täytyy kiilata valetun alumiinikehyksen ja pinnoituksen väliin.

Suurempi merkitys on sillä, että kuljettajat eivät ehkä halua hyväksyä vaatimusta pitää ratista kiinni tietyllä minimivoimalla. Kuluttajat rakastavat kosketusnäytöllisiä älypuhelimiaan, jotka tarvitsevat vain kevyen kosketuksen aktualisoidakseen virtuaalisen napin tai kytkimen. Vaatimus painaa koko ajan on vanhanaikainen. Kuljettajat tuntuvat pitävän enemmän konseptista, jossa kosketus riittää havaitsemiseen.

Tämän mahdollistaa kapasitiivinen anturi, joka aistii sekä absoluuttisen kapasitanssin että muutoksen kapasitanssissa, kun toinen käsi koskettaa rattia. Mitään painetta tai puristusta ei tarvita.

Kapasitiivinen anturi koostuu johtavasta elektrodista, joka on sijoitettu ratin pintamateriaalin alle ja ajuri/ohjauspiiristä, joka tunnistaa muutokset elektrodin sähköisessä toiminnassa – mikä kertoo järjestelmälle kapasitanssin muutoksesta. Elektrodi voidaan valmistaa kuparikalvosta tai langasta, joka on liitetty taustamateriaaliin. Vaihtoehtoisesti joissakin luksusautojen rateissa on lämmityselementti, jota voidaan käyttää anturin elektrodina. Molemmissa tapauksessa laitetoteutus on yksinkertainen ja kuljettajan kokemus anturista luonnollinen ja miellyttävä.

Lisäksi järjestelmäsuunnittelijat ymmärtävät hyvin kapasitiivisen aistimisen toiminnan. Kosketusnäytöllisten älypuhelimien menestys on saanut komponenttivalmistajia kehittämään laajan valikoiman erilaisia kapasitiivisia kosketusohjaimia markkinoille.

Mikä sitten estää autonvalmistajia toteuttamasta kapasitiivista kosketusta rattiin käyttämällä näitä olemassaolevia ohjainpiirejä? Vastaus pitää sisällään kolme asiaa: EMC, lämpötila ja kosteus.

Rattia kiertävä elektrodi toimii kookkaana ja tehokkaana antennina, joka pystyy skeä lähettämään että vastaanottamaan häiriötä. Valitettavasti tämän päivän kosketusnäyttöjen ohjaimet edellyttäävt korkeataajuiden digitaalisen signaalin yhdistämistä antuirn elektrodiin. Tällainen signaali luo potentiaalisesti ongelmallisia häiriöitä, kun niitä lähetetään ratista ajoneuvon sisälle.

Ratin anturin täytyy myös kestää muutokset lämpötilassa. Ratin päällystemateriaalilla on tietty eristevakio huoneenlämpötilassa, joka asettaa perustan elektrodin aistimalle kapasitanssille. Tämä eristevakio riippuu kuitenkin lämpötilasta, ja järjestelmän pitää pystyä toimimaan autojen laajalla toiminta-alueella eli -40 asteesta aina +125 asteeseen.

Edelleen, ajoneuvon sisätilat ovat elävä ympäristö, jossa ihmisille sattuu vahinkoja. Lattekahvi voi kaatua ratille ajaessa. Kapasitiivisen anturin pitää siksi pystyä toimimaan oikein, vaikka ratti olisi läpimärkä.

Kännyköiden kosketusohjaimet toimivat jo aivan hyvin, vaikka näytöllä olisi vähän vesipisaroita, mutta ne pettävät kun koko pinta on nesteen peitossa.

Näiden syiden takia mikro-ohjainpohjaiset kosketusnäytöillä ja muissa kodin laitteissa käytettävät ratkaisut eivät sovi hyvin autosovelluksiin. On kuitenkin olemassa uusi kapasitiivisen aistimisen analoginen toteutus, joka tarjoaa ratkaisun yllä esitettyihin digitaalisia ohjaimia vaivaaviin ongelmiin.

Monimutkaisen impedanssin hyödyntäminen

Uuden analogisen ratkaisun tarjoaa ams:n Capsic-niminen ohjainperhe (ks. kuva 1). Koska se aistii monimutkaista impedanssia ratin elektrodissa, se suoriutuu menestyksellä vaihtelevista olosuhteista, kuten muuttuvasta lämpötilasta ja jopa kastumisesta kokonaan.

Kuva 1. ams:n Kapasitiivisen Capsic-anturin lohkokaavio.

Capsic-anturi toimii syöttämällä elektrodiin ohjaussignaalin, joka on tuotettu sisäisellä matalataajuisella siniaaltogeneraattorilla ja vahvistimella. Ohjaussignaalin jännitettä ja taajuutta kontrolloidaan huolellisesti, jotta varmistetaan se, että signaalin virta on suhteessa ohjaimen Sense-nastassa aistittuun monimutkaiseen impedanssiin. Ajurivirta voidaan esittää kaavana:

Kuten kaavasta näkyy, virralla on todellinen ja kuvitteellinen komponentti. Tämä voidaan ilmaista virran kahtena komponenttina: toinen on samanvaiheinen ajurin jännitteeseen nähden, toisen komponentin vaihe-ero on 90 astetta. Yleinen tapa esittää tämä on vaihekaavio (ks. kuva 2). Kokonaisvirta koostuu näiden kahden komponentin yhdistelmästä. Perinteinen piiriratkaisu mittaa vain kokonaisvirtaa, ei sen kahta komponenttia.


Kuva 2. Vaihekaavio näyttää Capsic-anturin ajurivirran kaksi komponenttia.

Capsic-anturin sisällä monimutkainen ajurivirta demoduloidaan kahtena polkuna, joista toinen on samanvaiheinen ajurivirran kanssa ja toisen vaihe-ero on 90 astetta. Näiden demodulaattoreiden tulos tuottaa resistanssin ja kapasitanssin arvon anturielektrodissa.

Tämä kyky erottaa resistanssi ja kapasitanssi mahdollistaa sen, että järjestelmä toimii luotettavasti ratin kapasitanssia mitatessaan. Miksi näin on?

Ennen kuin kuljettaja koskettaa rattia, anturi aistii tietyn impedanssin. Tämä liittyy hajakapasitanssiin, eli rattia ympäröivään kotelomateriaalin kapasitanssiin ja auton sisätilan ilmaan, ja osin myös johtumisesta auton runkoon (kosteuden takia). Ratin tila koskemattomana on kuvattu kuvassa 3.

Kuva 3. Ratin anturin yksinkertaistettu piirikuvaus.

Ratti on tässä vaiheessa itse asiassa resistori ja rinnan yksinkertaiseimman kondensaattorin eli levykondensaattorin kanssa, joka voidaan ilmaista kaavalla:

missä ε on eristevakio, A on ala ja d on etäisyys elektrodista.

Koska käden eristevakio on noin 60 kertaa korkeampi kuin ilman, ratin aistima kapasitanssi muuttuu merkittävästi heti, kun kuljettaja koskettaa rattia. Tämän muutoksen kapasitanssissa Capsic-anturi havaitsee välittömästi.

Mutta mitä tapahtuu, jos ratti kastuu? Tämä vaikuttaa sekä järjestelmän kapasitanssiin että resistanssiin, kun käsi vaikuttaa vain resistanssiin. Tämä tarkoittaa, että laitevalmistaja voi kirjoittaa ohjelmiston, joka hylkää – vääränä kosketuksena – minkä tahansa muutoksen kapasitanssissa, jonka yhteydessä esiintyy samanaikainen muutos resistanssissa. Sama periaate pätee muutoksiin kapasitanssissa lämpötilamuutosten yhteydessä.

Kuva 4. ams:n kapasitiivisen Capsic-anturin evaluointikortti.

Tämä osoittaa selvästi arvon, joka tulee Capsic-piirin kyvystä aistia monimutkaisen impedanssin molemmat osiot erikseen. Tätä kyvykkyyttä ei saa perinteisillä mikro-ohjainpohjaisilla kapasitiivisilla ohjaimilla, jotka pystyvät mittaamaan vain muutosta kokonaisjohtavuudessa. Samaan aikaan Capsic-ohjaimen harmiton, matalataajuinen siniaaltoajurisignaali generoi häviävän pienen määrän EMI-säteilyä, kun se on kytketty rattia kiertävään kookkaaseen elektrodiin.

Capsic-ohjain, jossa on mihin tahansa 8-bittiseen mikro-ohjaimeen liittyvä sarjaliitäntä, on helppo istuttaa rattiin. Sen avulla on mahdollista erittäin luotettavasti tunnistaa, ovatko kuljettajan kädet ratilla vai eivät. Tekniikka ei haittaa kuljettajaa, mutta se tuo vuonna 1968 laaditun Wienin sopimuksen vaatiman turvatoiminnallisuuden autoihin.

back to top
MORE NEWS

Microchip toi I3C-väylän pienelle ohjaimelle

Jo iäkkäät I2C- ja SPI-väylät ovat korvautumassa nopeammalla I3C-anturiväylällä monissa pienissä laitteissa. Microchip on nyt kehittänyt markkinoiden ensimmäisen pienen nastamäärän ohjainpiirin, joka tukee I3C-väylää.

Simulink osaa nyt analysoida bugeja lennossa

MathWorks on julkistanut vuoden toiset päivitykset sekä Matlabiin että Simulinkiin. Uusi 2023b-julkaisu esittelee kaksi tuotetta ja useita merkittäviä päivityksiä, joilla suunnittelijoiden työtä voidaan tehostaa ja virtaviivaistaa.

Demo osoittaa: universaaliprosessori on askeleen lähempänä

Tachyum on yritys, joka kehittää universaaliprosessoria. Siis suoritinta, joka kykenee ajamaan kaikkia eri käskykantoja samalla raudalla. Prodigy-prosessorin pitäisi tulla markkinoille ensi vuonna.

Renesas yhdistää AI- ja mikro-ohjainkehityksen

Mikro-ohjainmarkkinoiden kärkeen kuuluva Renesas aikoo mahdollistaa sen, että mikro-ohjainten kehittäjät pääsevät samoilla työkaluilla kiinni myös tekoälytoimintojen kehittämiseen. Yhti sanoo luoneensa rajapinnat Reality AI Tools -työkalujen ja e2 studio -kehitysympäristönsä välille.

Ericsson: mobiiliverkkoja ajetaan pian pilvessä

Mobiiliverkot eivät ole entisen kaltaisia. Aiemmin kyse oli valmistajakohtaisista suljetuista ratkaisuista, nyt verkkoja halutaan toteuttaa eri valmistajien komponenteilla ja ohjelmistoilla. Ericsson sanoo saavuttaneensa tärkeän virstanpylvään tulevaisuuden avoimissa verkoissa.

Nokia tarjoaa ”verkkoa koodina” – siis mitä?

Nokia on julkistanut uuden alustan, jolle on annettu nimeksi Networks as Code. Alustan tavoitteena on nopeuttaa sitä, miten operaattorit voivat muuttaa verkon ominaisuuksia liikevaihtoa kerryttäviksi tuotteiksi. Mistä siis on kyse?

UWB:llä voi paikantaa 1,4 millimetrin tarkkuudella

Monissa sovelluksissa olisi käyttöä äärimmäisen tarkalle paikannukselle. Toinen tärkeä ominaisuus olisi erittäin pieni virrankulutus. Belgialainen mikroelektroniikan tutkimuskeskus IMEC esitteli VLSI Technology Symposiumissa impulssiradion, joka vastaa molempiin vaatimuksiin komeasti.

Auton moottorinohjaus yhdellä kortilla

Saksalaisen Rutronikin System Solutions -suunnitteluyksikkö on esitellyt uuden kehityskortin autojen pienikokoisille moottorin ohjausyksiköille. RDK4-kortti on odotettu laajennus yhtiön kanta- ja sovitinkorttivalikoimaan.

Aurinkosähkön ja akkujen hinta on romahtanut 10 vuodessa

Berliinissä sijaitseva tieteellinen ajatushautomo Mercator Research Institute on Global Commons and Climate Change (MCC) on julkaissut Energy Research & Social Science -lehdessä tutkimuksen, jonka perusteella aurinkosähkön hinta on laskenut 87 prosenttia ja akustojen 85 prosenttia viimeisen vuosikymmenen aikana.

Innokas Medical on nyt vain Innokas

Lääketieteen laite- ja sovelluskehityksen palveluita tarjoavat 200 kehittäjän Innokas Medical haluaa laajentua myös muille sulautetun kehityksen alueille. Tätä varten yhtiö uudelleenbrändää itsensä ytimekkäällä nimellä Innokas.

8K-signaali siirtyy varmasti 15 metrin päähän

Jos katsoo uusia televisioita tällä hetkellä, speksien kanssa kannattaa olla todella tarkkana. Samanhintaisissakin isoissa ruuduissa tuetaan eri versioita esimerkiksi HDMI-väylästä. Lisäksi raskaimmat signaalit tarvitsevat omat dedikoidut kaapelinsa.

OnePlus paranteli käyttöjärjestelmäänsä

OnePlus julkisti tänään virallisesti OxygenOS 14 -käyttöjärjestelmänsä. Uusimpien teknologioiden ja algoritmien avulla toimiva OxygenOS 14 sisältää joukon parannuksia, jotka nopeuttavat laitteen toimintaa ja tekevät siitä vakaamman.

Kalaöljy tekee aurinkokennoista tehokkaampia

Aurinko on varma energianlähde ja kennojen hyötysuhdetta yritetään parantaa jatkuvasti. Joskus ratkaisut ovat yllättäviä. Kuten korealaistutkijoiden innovaatio, joka parantaa kennojen tehokkuutta kalaöljyyn perustuvalla suotimella.

Amerikkalaislehti: Kiinasta pian jo 5 nanometrin siruja

Amerikkalaiset ovat jo usean vuoden ajan yrittäneet rajoittaa Kiinan pääsyä edistyksellisimpään tekniikkaan. Viimeisenä keinona USA rajoitti kiinalaisten pääsyä käyttämään EUV-litografiaa, jolla valmistetaan kaikkien uusimmat mikropiirit. Pyrkimykset näyttävät epäonnistuvan.

Oulussa tutkitaan, miten 6G-verkot auttavat robottiautoja

Oulun yliopistossa 6G-tutkimus on jo pitkällä. M3S-tutkimusryhmä on yksi Euroopan suurimmista ohjelmistoalan tutkimusyksiköistä, jossa on erikoistuttu muun muassa autojen ohjelmistoihin. Alkaneen 6G Visible -projektin päätavoite on selvittää 6G-teknologian mahdollisuuksia ajoneuvojen itsenäisen ajamisen kehittämisessä ja itsenäisen ajamisen 6G-teknologialle asettamia vaatimuksia.

QR-koodi kertoo kiekkosijainnin tarkkuudella sirun valmistuspaikan

Cambridge GaN Devices eli CGD on Cmabridgen yliopistosta vuonna 2016 spinnannut yritys, joka kehittää galliumnitridi-pohjaisia tehoelektroniikan komponentteja. Nyt yritys on kehittänyt yksinkertaisuudessaan nerokkaan tavan merkitä valmistamansa komponentit.

Nopeampi Wi-Fi 6 tuli ensimmäistä kertaa korttimoduulille

Myös pienemmissä teollisuuden korttitietokoneissa on tarvetta nopeammille langattomille lähiverkoille. Israelilainen Variscite on esitellyt markkinoiden ensimmäisen järjestelmämoduulin, joka tukee Wi-Fi 6 -standardia.

Pian lentokentän skannerista voi kävellä suoraan läpi

Millimetriaalloilla voi siirtää dataa nopeasti, mutta tekniikka auttaa myös nopeuttamaan esimerkiksi lentokenttien turvatarkastusta. Frankfurtin lentokentällä kokeillaan skanneria, jonka läpi matkustajat voivat kävellä. Laite on ensimmäinen laatuaan maailmassa.

Suositusta ohjaimesta suojattu yhteys pilveen

STMicroelectronics on esitellyt ohjelmistot, joiden avulla sen uusimpiin STM32H5-mikro-ohjaimiin perustuvat IoT-laitteet voidaan yhdistää suojatusti ja turvallisesti Microsoftin Azure IoT Hubiin tai Amazonin AWS IoT -alustalle.

Melkoinen yllätys: Nvidia nousee suurimmaksi tänä vuonna

Intel on ollut suurin puolijohdetalo niin pitkään kuin muistaa, mitä nyt Samsung välillä kävi kärjessä muistiensa ansiosta. Tänä vuonna puolijohdetalojen listan kärkeen nousee kuitenkin pitkästä aikaa uusi nimi: Nvidia.

22/8 34 35 36 37 38 39 # pcbway
37 38 39 40  # pc-box
2023 # 50 år pc-box
 2022  # mobilbox
Sep  # Farnell  mobilbox f skyskrapa
22/8 34 35 36 37 38 39 # pcbway klar
37 38 39 40 # mobilbox
Sep # mobilbox
2023 # 50 år mobilbox
TMSNet  advertisement
ALWAYS # ETNdigi nysbrev

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Anturin rooli kasvaa sähköautoissa

Uusimmat anturit eivät ainoastaan auta estämään ajoneuvojen tulipaloja tehokkaammin kuin koskaan, vaan ne myös auttavat vastaamaan sähköajoneuvojen markkinoita hallitseviin ajokantamahaasteisiin. Pian anturit tekevät vielä paljon enemmän.

Lue lisää...

OPINION

Kolme tapaa pidentää tietokoneiden käyttöikää

Ilmastokriisin ratkaiseminen edellyttää teknologian käyttöiän pidentämistä ja laitteiden kierrättämistä jatkuvan uusien laitteiden ostelun ja pois heittämisen sijaan, kirjoittaa Panasonic TOUGHBOOKin Pohjoismaiden maajohtaja Stefan Lindau.

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Microchip toi I3C-väylän pienelle ohjaimelle
  • Simulink osaa nyt analysoida bugeja lennossa
  • Demo osoittaa: universaaliprosessori on askeleen lähempänä
  • Renesas yhdistää AI- ja mikro-ohjainkehityksen
  • Ericsson: mobiiliverkkoja ajetaan pian pilvessä

NEW PRODUCTS

  • USB ja Bluetooth samassa pienessä paketissa
  • 65 wattia tehoa useammasta USB-portista
  • Markkinoiden suosituin korttitietokone nyt Mouserilta
  • Tähän asti tarkin anturi sähköautojen akustoihin
  • Mouserilta Würthin ohjelmoitava liikeanturi
 

NEWSFLASH

Tweets by ETN_fi
 

Section Tapet