ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Auton M2M-yhteys vaatii paljon

Tietoja
Kirjoittanut Veijo Ojanperä
Julkaistu: 17.01.2017
  • Verkot

Moderni auto on yhä useammin yhteydessä muihin laitteisiin. Järjestelmien suunnittelu vaatii tarkkaa harkintaa suunnittelijalta.

Artikkelin ovat kirjoittaneet u-bloxin mobiiliverkkojen tuotteista vastaava johtaja Stefano Moioli sekä paikannustuotteiden vanhempi johtaja Thomas Nigg.

M2M-yhteyksien kasvu on nyt paljon nopeampaa kuin ihmisten välisten yhteyksien kasvu. Mobiiliverkoissa on pian paljon enemmän koneita kuin ihmisiä, kuten GSM Associationin alla oleva kuva osoittaa. Näihin koneisiin sisältyy turvajärjestelmiä, mittareista, robotteja, maksupäätteitä, tavaranseurantaa ja hätäpuhelujärjestelmiä. Moninaisuus kasvaa joka päivä, samoin koneiden välinen hiljainen datanvaihto ilman ihmisen väliintuloa.


Kuva 1. M2M-liikenteen kasvu GSM Associationin mukaan.

Samaan aikaan tulee yhä halvemmaksi ja helpommaksi liittää nettiin ja jopa massavalmistaa laitteita, jotka pystyvät keräämään ja prosessoimaan myös suuria määriä dataa.

Paremman M2M-liitettävyyden yksi mahdollinen pullonkaula eli se, että kaikki reilut 4 miljardia IPv4-osoitetta on jo varattu, on poistunut IPv6:n käyttöönoton myötä. Se tukee 2128 osoitetta, mikä on tarpeeksi jokaista maapallon hiekanjyvää varten. Ei siis ole ihme, että mobiiliverkkojen neljäs poli eli LTE on suunniteltu tuottamaan data-, puhe- ja videopalveluita IPv6:n yli.

M2M-vallankumoukseen liittymiseen riittää, että sulauttaa koneisiin pienen, taloudellinen langattoman modeemin. Mikäli tarvitaan myös paikka-, nopeus- tai liikeinformaatiota, tarvitaan lisäksi GPS- tai joku muu – GLONASS, Galileo, BeiDou tai muu - paikannusvastaanotin. Molemmat komponentit sopivat antenneineen helposti paljon matkapuhelinta pienempään laitteeseen.

Kun laitteeseen tuodaan tietoliikenneyhteyksiä, pitää lähteä liikkeelle sovelluksen tarpeista. Täytyy miettiä tuotteen elinkaarta, maantieteellistä verkon peittoa, mobiiliverkkojen tulevaisuutta ja päivittymistä (2G:stä 3G:een ja 4G:een) ja niin edelleen.

Modeemia valittaessa pitää miettiä ainakin näitä ominaisuuksia:

1. Akunkesto on kriittinen

Joidenkin tuotteiden menestys riippuu suoraan akun lataamisten tai vaihtamisen välillä kuluvasta ajasta. Esimerkiksi konttiin istutetun seurantalaitteen täytyy toimia päiväkausia mikäli se lähetetään ilma- tai maanteitse, ja jopa useita viikkoja jos kuljetus tapahtuu merireittejä pitkin. Akun toiminta-ajan täytyy näitä vaatimuksia.

Matkapuhelinten odotetaan tyypillisesti toimivan 2-3 päivää yhdellä latauksella. Sen takia kuluttajat odottavat terveys- ja aktiivisuuslaitteilta samanlaisia toiminta-aikoja. Kun vertaa modeemi- tai paikannusvastaanottimen määrityksiä näissä sovelluksissa, sekä toiminta- että valmiusajan virrankulutus ovat tärkeitä, samoin käytetyt virransäästötoiminnot. Näihin voi sisältyä automaattisia käynnistystoimintoja ja älykkäitä tehonsäästötiloja kuten kyky logata dataa autonomisesti ilman, että isäntäprosessoria tarvitsee käynnistää. Ideaalisesti komponentteja pitäisi käyttää vain, kun sille on tarvetta.

2. Mobiliteetti edellyttää yhdenmukaisuutta usean standardin kanssa

Globaali liikkuvuus on kasvamassa sekä ihmisillä että tavaroilla, joten on tärkeää miettiä, missä modeemin täytyy toimia tänään ja missä sen mahdollisesti pitää toimia tulevaisuudessa. GSM toimii neläjllä päätaajuuskaistalla globaalisti, UMTS kuudella ja LTE-kaistoja on yli 30.

Sähkömittari on yleensä kiinteästi asennettu, kun taas erilaisten seurantalaitteiden täytyy mahdollisesti toimia kaikkialla maailmalla. Tällainen laite vaatii joko neljällä tai kahdella kaistalla toimivabn GSM-mideemin tai 6-kanavaisen UMTS-modeemin.

3. Sertifioitu modeemi nopeuttaa tuotteen hyväksyntää

Jokainen mobiiliverkossa toimiva laite, oli sitten kyse GSM-, UMTS- tai LTE-verkosta, pitää sertifioida regulaattorin, alan ja operaattorin toimesta. Mikäli sulautettu modeemi on jo sertifioitu, prosessi yksinkertaistuu ja nopeutuu merkittävästi.

4. Se, mitä tänään tarvitse, voi huomenna muuttua

Vaikka GSM/GPRS-verkot sopivat mainiosti pienten datamäärien lähettämiseen etämittarisovelluksissa, GSM-taajuuksia ollaan jo jakamassa uudelleen 3G- ja 4G-palvelujen käyttöön. Jotta säästäisi rahaa tulevaisuudessa, voi olla hyvä idea suunnitella laite tulevaisuuden teknologiastandardit mielessään. Tänään se tarkoittaa UMTS/HSPA- tai LTE-modeemia, tai ainakin sen varmistamista että laitteisto on helposti päivitettävissä.

Mobiilit M2M-tekniikat kehittyvät koko ajan ja uutta laitetta suunniteltaessa on olennaisen tärkeää ottaa huomioon päivitettävyys uudempiin tekniikoihin, jotta suunnittelut kustannukset saadaan optimoitua. Tässä kohtaa suunnittelun sijoittel on yhteensopiva kaikkien eri mobiilimodeemien (GSM, UMTS, CDMA ja LTE) kanssa. Tällä lähestymistavalla yhtä ja samaa piirikortin sijoittelua voidaan käyttää kaikissa eri lopputuotteissa, mikä varmistaa helpon päivittämisen mobiili- ja modeemisukpupolvesta toiseen, koska eri moduulit ovat AT-komennoiltaan yhteensopivia.

Kuva 2. Sama piirikortti käy eri verkoissa toimiviin laitteisiin.

5. Kaistanleveysvaatimus ei pienene

Seurantasovellusten kaistanleveysvaatimus menee vain yhteen suuntaan: ylöspäin. Siksi on tätkeää miettiä yhteyden elinkaarikustannuksia. Kannattaa valita modeemi sen perusteella, mitä saattaa tarvita 3-5 vuoden päästä, tai ainakin valita ratkaisu, jossa päivittäminen on mahdollisimman helppoa.

6. Autojen erityistarpeet

Autoihin asennetuissa järjestelmissä lämpötila, kosteus ja tärinä voivat olla äärimmäisiä. AEC-Q100-kvalifioidut laitteet, jotka valmistetaan ISO/TS 16949 -sertifioiduissa laitoksissa takaavat luotettavan, pitkäikäisen toiminnan. Jokaisen komponentin kvalifiointitestien pitäisi olla ISO16750:n mukaisia. Tämä pätee niin autoon asennettaviin laitteisiin kuin teollisuuden laitteisiin, jotka toimivat vaativissa olosuhteisa kuten merialuksissa tai junanvaunuissa.

7. Hätäpuhelujärjestelmien suosio kasvaa

Yhä useammin autot varustetaan järjestelmillä, jotka automaattisesti raportoivat onnettomuuksista tai auttavat varakaustilanteissa. Yhdysvalloissa, Euroopassa, Venäjällä ja Brasiliassa on käynnistetty hankkeita, joilla näitä järjestelmiä tuetaan ja joita enenevässä määrin vaaditaan lainsäädännölläkin. Nöissä sovelluksissa – joista esimerkki näky kuvassa 3 – tarvitaan usein ns. In-Band-modeemia, joka lähettää dataa modeemin puhekanavan yli samaan tapaan kuin faksi lähettää dataa puhelinlinjan yli. Tätä tarvitaan, koska operaattorit proirisoivat puhetta datan sijaan mobiiliverkoissa. Onnettomuuden tapahtuessa puhekanavasta tulee kriittinen linkki hätäpalvelun datansiirtoon.

Kuva 3. Ns. In-Band-modeemeja tarvitaan hätäpuhelujärjestelmiä varten, jotta data voidaan lähettää priorisoitujen puhekanavien yli.

Tarkista, että valitsemasi ratkaisu tukee In-Band-modeemia sekä 2G- että 3G-verkossa.

8. Avustettu paikannus kaupunkiympäristössä

Kaupungeissa tai muissa urbaaneissa ympäristöissä, joissa korkeat rakennukset voivat estää satelliittien kuuluvuuden, paikkatiedon menettöminen voidaan korvata puheluella A-GPS-palvelimeen. Kyse on yksinkertaisesta prosessista, jossa ladataan muutama tavu satelliitin kiertoratadataa netin kautta langattomalla modeemilla. Tämän avustavan datan ansiosta satelliittien täytyy olla näkyvissä vain muutaman sekunnin ajan paikkatiedon laskemiseksi täyden 30 sekunnin sijaan, jonka koko 1500-bittisen satelliittin kehyksen (frame) vastaanotto edellyttää.

Tarkista, että paikannusvastaanottimen valmistaja tarjoaa online-apua taatussa käytettävyydessä ja että tämä kattaa koko halutun maantieteellisen alueen. Päätelaitteen ohjelmiston pitäisi tukea tätä palvelua valmiina ja vastaanottimen ja modeemin pitäisi molempien tukea palvelun liitäntää. On myös yhä tärkeämpää, että palvelu on käytettävissä sekä GPS- että GLONASS-verkossa.

9. Kylmäpaikannustuki hyödyntää anturin dataa

Satelliittisignaaleja voidaan täydentää ns. kylmäpaikannustuella (Dead Reckoning), joka laskeaa paikan ja nopeuden ajoneuvon anturien perusteella, kuten kuvassa 4 on esitetty. Tämä menetelmä auttaa määrittelemään ajoneuvon sijainnin tunneleissa ja muissa paikoissa, joissa satelliittivastaantto on väliaikaisesti käyttämättömissä. Tekniikka on hyödyllinen ajoneuvotelematiikassa, kuten vakuutusseurannassa, jossa se tarkasti tallentaa ajoneuvon sijainnin, suunnan ja nopeuden.

Kuva 4. Kylmäpaikannus (Dead Reckoning) laskee paikkadatan ajoneuvon anturien, kuten gyroskopppien ja matkamittarin avulla.

Varmista, että paikannusvastaanotin on autoihin tarkoitettu, tukee kylmäpaikannusta ja voidaan liittää ajoneuvon CAN-väylään datan keräämiseksi. Tärkeää on tarkistaa, että vastaanotin liittyy suoraan auton antureihin kuten gyroskooppeihin ja matkamittareihin. Valmistajan on syytä tarjota evaluointiympäristöä, joka nopeuttaa tuotteen kehitystä.

10. Sisätilapaikannus on mahdollista

Kun paikkatieto pitää määrittää sisätiloissa, satelliittivastaanottimen ja langattoman modeemin yhdistäminen ylittää seinien tai muiden esteiden blokkaamat satelliittisignaalien ongelmat. Tämä hybridiratkaisu hyödyntää 2G- tai 3G-solujen näkyvyyttä, joska GSM- ja UMTS-signaalit lävistävät seinät helposti. Kun modiilisolujen rajat tiedetään, paikkatietoarvio voidaan laskea sen perusteella, miten solut menevät päällekkäin. Tämä menetelmä vaatii langatonta yhteyttä ulkoiseen palveluun, vähän A-GPS:n tapaan. Tarkista, että paikannusvastaanottimen ja langattoman modeemin valmistaja voi tarjota tällaista ratkaisua, joka on myös koeteltu ja pitää sisällään online-tuen. On tärkeää varmistua siitä, että järjestelmän tarkkuus on riittävä.

11. Paikannusjärjestelmien yhteensopivuus

Viime aikoihin asti ainoa järjestelmä, joka piti ottaa huomioon, oli GPS. Nyt tarjolla on myös Venäjän GLONASS, Japanin QZSS, Kiinan BeiDou ja Euroopan Galileo. Yhteensopivuus GPS:n ja aiankin yhden muun järjestelmän kanssa tarvitaan paikannuksen luotettavuuden ja tarkkuuden lisäämiseksi. Lisäksi sitä tarvitaan, jotta toteutetaan yhteensopivuus alueellisten hallitusten edellyttämien järjestelmien kanssa. Rinnakkainen toiminta, jossa hyödynnetään kahtaa jäjrestelmää samaan aikaan, voi olla osa määrityksiä, Esimerkiksi Venäjän uusi ERA-GLONASS -hätäpuhelujärjestelmä edellyttää yhteensopivuutta GLONASSin kanssa. Kannattaa hakea GPS-vastaanottimia, jotka tukevat useaa järjestelmää ja tuovat rinnakkaisen GPS/GLONASS- tai GPS/BeiDou-vastaanoton.

Nämä ovat vain osa niistä pohdinnoista, joita langattoman liitettävyyden lisääminen M2M-tuotteisiin vaatii. Muista, että monet uudet standardit sekä langattomissa että paikannusverkoissa ovat muuttumassa. On tärkeää miettä oman tuotteen toimintaa sen koko elinkaaren ajan niillä markkinoilla, joita haluat palvella. Kannattaa myös miettiä, onko tärkeää sisällyttää suunnitteluun tuki seuraavan sukupolven suorituskyky- ja verkkopeittovaatimuksille, tai ainakin pitää huolta siitä, että tuote on helposti päivitettävissä kentällä.

MORE NEWS

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

TME ja Zuken liittävät komponenttidatan piirilevysuunnitteluun

Zuken ja puolalainen komponenttijakelija Transfer Multisort Elektronik (TME) ovat solmineet strategisen yhteistyön, joka tuo reaaliaikaisen komponenttidatan suoraan piirilevysuunnitteluun. Integraatio koskee Zukenin eCADSTAR- ja CADSTAR-työkaluja ja yhdistää suunnittelun aiempaa tiiviimmin komponenttien hankintaan.

Mistä Jollan yllättävä suosio kertoo?

Kotimaisen Jollan uusi älypuhelin on noussut yllättäväksi menestykseksi jo ennakkotilausvaiheessa. Yrityksen mukaan puhelinta on myyty yli 5 000 kappaletta viikossa lähes täysin orgaanisesti, vain 2 500 euron digimarkkinointibudjetilla. Kyse ei vaikuta olevan vain yksittäisestä laitelanseerauksesta, vaan laajemmasta ilmiöstä. Eurooppalaiselle, omissa käsissä olevalle älypuhelimelle näyttää olevan todellista kysyntää.

Visual Studio Code muuttuu agenttialustaksi

Microsoft on vienyt Visual Studio Coden uudelle tasolle. Joulukuussa julkaistu VS Code 1.107 muuttaa suositun koodieditorin yksittäisestä AI-avustajasta moniagenttiseksi kehitysalustaksi, jossa useat tekoälyagentit voivat työskennellä rinnakkain saman projektin parissa.

Sähkön hinnannousu tappoi piin jalostamisen Saksasta

Korkeat sähkön hinnat yhdistettynä murskaavaan kilpailuun Kiinasta ovat johtaneet siihen, että Saksan viimeinen piinjalostamo lopettaa toimintansa vuodenvaihteessa, kirjoittaa Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita

MIKROE on nostanut mikroBUS-ekosysteemin teholuokan uudelle tasolle tuomalla markkinoille BLDC FOC 2 Click -kortin, jolla voidaan ohjata jopa 15 ampeerin virtoja vaativia kolmen vaiheen BLDC-moottoreita. Kyse ei ole enää pelkästä signaalitason evaluaatiokortista, vaan ratkaisusta, joka soveltuu myös aitoihin teollisiin ja ajoneuvoluokan sovelluksiin.

Näin peliohjaimen virrankulutus kutistuu

Peliohjainten akunkestoa voidaan parantaa merkittävästi uuden anturitekniikan avulla. Belgialainen Melexis on esitellyt MLX90296-lineaarisen Hall-anturin, joka on suunniteltu erityisesti mikroteholuokan, paristokäyttöisiin sovelluksiin – ja osuu suoraan peliohjainten liipaisimien, joystickien ja painikkeiden tarpeisiin.

ChatGPT:n virrankulutuksella ladattaisiin kaikki Suomen sähköautot lähes 2000 kertaa

Tekoälypalvelu ChatGPT:n energiankulutus nousee mittakaavaan, jota on vaikea hahmottaa ilman konkreettisia vertailuja. Tuoreiden Bestbrokersin keräämien arvioiden mukaan ChatGPT käyttää käyttäjäkyselyihin vastaamiseen noin 17,2 terawattituntia sähköä vuodessa. Suomen mittakaavassa tämä on huomattava määrä energiaa.

Pienet keraamiset antennit sujuvasti eri radioille

Taoglas on laajentanut sulautettujen antennien valikoimaansa tuomalla markkinoille uusia LTCC-pohjaisia (Low Temperature Co-fired Ceramic) siruantennimalleja, jotka on optimoitu eri radiotekniikoille mutta nimenomaan moniradiolaitteisiin. Uudet ILA.257-, ILA.68- ja ILA.89-antennit on suunniteltu Wi-Fi 6/7-, UWB- ja ISM/LPWAN-yhteyksiin tilanteissa, joissa tilaa on vähän ja useat radiot toimivat samassa laitteessa.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Integroitu rakenne sopii parhaiten lämpöpumpulle

ETN - Technical articleErittäin hyvällä hyötysuhteella lämpöenergiaa tuottava tai poistava ilmalämpöpumppu yleistyy edelleen kaikkialla maailmassa. Toshiba on kehittänyt suunnittelijoiden avuksi pitkälle integroidun referenssimallin, jonka pohjalta on helppo rakentaa hyvin energiatehokas lämpöpumppu optimoiduin kustannuksin.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä
  • Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille
  • Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan
  • Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa
  • Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet