logotypen
 
 

IN FOCUS

Suojaa datasi kunnolla

SSD-levyt tarjoavat luontaisesti korkean luotettavuuden kaikentyyppisiin sovelluksiin, aina aloitustason kuluttajalaitteista kriittisiin järjestelmiin. Asianmukaiset tietosuojamekanismit voivat maksimoida levyn käyttöiän toteuttamalla ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä tarpeen mukaan, kertoo Silicon Motion artikkelissaan.

Lue lisää...

Energiatehokkuuden tiukentuneet vaatimukset vaikuttavat vahvasti sähkömoottorien käyttöön eri sovelluksissa. Ohjauselektroniikan halpeneminen on tehnyt harjattomasta DC-moottorista kuluttajalaitteiden valtiaan.

Artikkelin kirjoittaja Erlendur Kristjansson johtaa tuotemarkkinointia Microchip Technologyn 16-bittisten MCU-ohjainten divisioonassa. 

Teollisuussovelluksissa perinteisen AC-induktiomoottorin kommutointi hoidetaan nykyään elektronisesti. Lisäksi monissa teollisuuskohteissa suosiotaan ovat kasvattaneet uudet SRM- ja SyncRM-moottorit.

Mahdollisimman korkeaa hyötysuhdetta pidetään kaikkien sähkömoottorisovellusten Graalin maljana. Kun tarkastellaan sähkömoottorien nykyisiä sovelluksia, havaitaan jatkuva suuntaus kohti yhä korkeampaa energiatehokkuutta ja edullisempaa hintaa. Esimerkiksi ajoneuvoissa alkuperäinen lähestymistapa moottoritilan pumppujen ja puhaltimien ohjaamiseen perustui kiilahihnojen käyttöön. Vaikka se onkin kätevä tapa toteuttaa toimilaitteiden käyttö hyödyntämällä auton moottorin pyörimisliikettä, menettelyn hyötysuhde jää vaatimattomaksi. Pyörittämällä auton toimilaitteita erillisillä sähkömoottoreilla voidaan merkittävästi parantaa niiden ohjauksen joustavuutta ja hyötysuhdetta.

Toinen hyvä esimerkki on pesukone, jonka ensisijainen voimakone on alun perin ollut vaihtovirralla toimiva induktiomoottori. Jatkuvasti kasvaneet vaatimukset yhä paremmasta energiatehokkuudesta ja vettä säästävien pesujaksojen joustavista ohjausmahdollisuuksista ovat kuitenkin nostaneet kestomagneetteihin perustuvan synkronimoottorin hallitsevaksi voimakoneeksi uusimmissa laitteissa.

Tämä suuntaus on tietysti ollut vahvasti riippuvainen inverttereihin ja ohjaimiin tarvittavien puolijohdekomponenttien edistysaskelista. Aiemmin moottorikäyttöön tarvittavan elektronisen kommutoinnin kustannukset ovat olleet merkittävä tekijä, joka on rajoittanut synkronimoottorien käyttöä monissa sovelluksissa. Viime aikoina kustannukset ovat kuitenkin alentuneet merkittävästi, minkä ansiosta synkronimoottoreista on tullut tavanomaisia lukuisissa eri sovelluksissa.

Moottorivaihtoehdot

Korkeaa hyötysuhdetta ja dynaamisia ohjausominaisuuksia vaativiin sovelluksiin harkitaan nykyään ensisijaisesti kuutta eri moottorityyppiä:

AC-induktiomoottori (ACIM)
Harjaton DC-moottori (BLDC)
Pintamagneetein varustettu synkronimoottori (PMSM tai SPM)
Upotetuin magneetein varustettu synkronimoottori (IPMSM tai IPM)
Kytkinreluktanssimoottori (SRM)
Synkroninen reluktanssimoottori (SyncRM)

Hyötysuhteeltaan eri moottorityypit voidaan asettaa paremmuusjärjestykseen:  IPMSM, PMSM, BLDC, SynchRM, SRM ja ACIM. Sama järjestys pätee myös eri moottorityyppien teho/vääntösuhteen vertailuarvoihin.

AC-induktiomoottori eli ACIM on teollisten sovellusten työjuhta ja myös yleisin moottorityyppi suuritehoisissa (> 1 kW) kohteissa. Entistä kovempien hyötysuhdevaatimusten yleistyessä moniin ACIM-kohteisiin tehdään kuitenkin päivityksiä muuttamalla moottorin kommutointiohjaus elektroniseksi energiatehokkuuden parantamiseksi. Kohteissa, joissa vaaditaan dynaamisempaa ohjausta, on järkevämpää sen sijaan käyttää PMSM-moottoria. Joissakin sovelluskohteissa, joissa kustannukset sekä massa/vääntösuhteen ja rakennelujuuden kaltaiset tekijät ovat kriittisiä, käytetään taas usein SRM-tyyppistä moottoria. Toinen klassinen AC-induktiomoottorin teollinen sovellusalue on ollut suuritehoisten kompressorien käyttö. Niissä SyncRM-moottorit ovat alkaneet viime aikoina yleistyä, sillä niiden rakenne on hyvin samankaltainen kuin ACIM-koneiden. Staattori voi olla samanlainen ja vain roottori erilainen. Synkronisen reluktanssimoottorin avulla voidaan kuitenkin samassa koossa päästä parempaan vääntöön ja hyötysuhteeseen tai vaihtoehtoisesti pienempään kokoon samoilla suoritusarvoilla.

On myös sellaisia sovelluskohteita, joissa ei aiemmin ole käytetty minkäänlaisia sähkömoottoreita. Näitä ovat esimerkiksi apulaitteet auton konepellin alla. Näissä kohteissa sähkömoottoreita on viime aikoina alettu käyttää korvaamaan toimilaitteiden mekaanisia hihnaohjauksia. Hyötysuhdetta voidaan näin merkittävästi parantaa, sillä kunkin sähkömoottorin kuormitustarve voi merkittävästi vaihdella ajoittain, kun taas mekaaninen kiilahihna pyörii jatkuvasti myös silloin, kun kyseistä toimilaitetta ei tarvita. Nykyään kaikella on merkitystä, mitä tulee ajoneuvon hyötysuhteeseen ja polttoainetalouteen. Näissä kohteissa kehitys on edennyt ensin hihnavedosta BLDC-moottoreihin ja edelleen PMSM-moottoreihin. Merkittäviä ajoneuvosovelluksia, joissa hyödynnetään sähkömoottoreita, ovat myös DbW-järjestelmät (Drive by Wire). Niissä käytetään esimerkiksi SRM-moottoreita ohjaamaan jarrujen hydrauliikkapumppuja. SRM-moottorin kyky erittäin nopeaan toimintaan antaa mahdollisuuden kasvattaa jarrujärjestelmän painetta hyvin nopeasti, mikä tarjoaa ajoneuvon jarruille nopean toimintavasteen.

Kuva 1. Sähkömoottoreilla voidaan parantaa ajoneuvojen polttoainetaloutta.

Elektronisesti kommutoiduilla sähkömoottoreilla on ollut vahva vaikutus myös akkukäyttöisiin työkaluihin ja muihin apuvälineisiin. Akkutekniikoissa tapahtuneiden edistysaskelten ja erityisesti litiumioniakkujen kehityksen ansiosta voimme nykyään käyttää esimerkiksi johdottomia pölynimureita ja sähkötyökaluja, jotka hyödyntävät BLDC-moottorien hyvää suorituskykyä. Alun perin näissä sovelluksissa käytettiin enimmäkseen harjallisia DC-moottoreita, mutta niiden nopeus- ja vääntöominaisuudet ovat melko rajalliset. BLDC-moottorien merkittävästi parempi teho/vääntösuhde mahdollistaa kohtalaisen kevyet, pitkäikäiset ja suorituskykyiset laitteet, jotka akkukäyttöisinä yltävät ominaisuuksiltaan lähelle vastaavia johdollisia versioita.

Kodinkoneissa kuten pesukoneissa, jääkaapeissa, astianpesukoneissa ja ilmastointilaitteissa ensisijainen työjuhta on aiemmin ollut teollisuussovellusten tapaan AC-induktiomoottori. Tällä vuosituhannella harjattomat synkronimoottorit, erityisesti BLDC- ja PMSM-moottorit, ovat kuitenkin tulleet yhä tärkeämmiksi. Tärkein syy tähän liittyy valtionhallinnon asettamiin entistä tiukempiin vaatimuksiin laitteiden energiatehokkuudesta. Ongelmana siirtymisessä pois ACIM-tekniikoista on kuluttajalaitteissa aina ollut hinta, ja tämä koskee sekä moottoria että sen ohjauspiirejä. Onneksi molemmissa hintataso on vuosien saatossa tullut merkittävästi alemmas, minkä ansiosta suurimmassa osassa uusista laitteista voidaan soveltaa entistä energiatehokkaampia tekniikoita.

Ohjaustekniikat

Kuten aiemmin mainittiin, ohjainpiiri on tärkeä osa, kun käytetään elektronisesti kommutoituja moottoreita. Tai itse asiassa se on pakollinen, sillä ilman ohjainta ei tapahdu mitään. Lähes kaikilla moottoreilla, joita tässä käsitellään, ohjainpiiri on rakenteeltaan hyvin samankaltainen (kuva 2a). Ainoa poikkeus on SRM-moottori (kuva 2b). Suurin ero moottorityyppien välillä on niiden ohjauksessa eli siinä, miten ohjaussignaali muodostetaan kuvan 2 piireille. Tämä riippuu kunkin moottorin rakenteesta, jonka vuoksi niiden sähkömagneettinen käyttäytyminen poikkeaa toisistaan. Tämä on otettava huomioon, kun muodostetaan jännite- ja virtamuotoja kutakin moottoria varten, jotta toiminta olisi optimaalista ja mahdollisimman energiatehokasta.

Kuva 2a. Synkronimoottorin ohjainpiiri.

Kuva 2b. SRM-moottorin ohjainpiiri.

Elektroniseen kommutointiin siirtymisen alkuaikoina monet sovelluskohteet olivat hyvin kustannusherkkiä. Tämän vuoksi niihin valittiin yleensä BLDC-moottori, koska sitä voitiin ohjata 8-bittisellä mikro-ohjaimella käyttäen kommutointiin yksinkertaista puolisuunnikkaan muotoista trapetsiaaltoa. Silti kustannukset nousivat joissakin tapauksissa liian korkeiksi.

Noin 15 vuodessa erittäin suorituskykyisten digitaalisten signaaliohjaimien ja mikro-ohjaimien hinnat kuitenkin ovat alentuneet riittävästi, joten kustannusherkissä sovelluskohteissakin on voitu hyödyntää myös edistyneempiä ohjausalgoritmeja kuten anturitonta FOC-ohjausta (Field Oriented Control). Tämä mahdollisuus korostuu esimerkiksi kodin lämmitysjärjestelmään kuuluvissa kiertovesipumpuissa ja ajoneuvojen tuulettimissa (kuva 3).

Kuva 3. Ajonevon tuulettimen toteutus.

Mitä nämä uudet hienot ohjausalgoritmit sitten tarjoavat? Miksi perinteinen trapetsiaallolla ohjattu BLDC-moottori ei riitä?

Energiatehokkuus

Yhä energiatehokkaammista moottoreista ja ohjaimista puhutaan paljon, mutta lopulta koko järjestelmän hyötysuhde ratkaisee. Esimerkiksi aiemmin mainittiin auton moottoritilan toimilaitteiden kiilahihnat. Hihnavedon hyötysuhde on sinänsä hyvä, jopa yli 90 prosenttia, mutta se ei kykene lopettamaan toimintaansa silloin, kun kyseistä toimilaitetta ei tarvita. Sen sijaan hihnaveto jatkaa toimintaansa joutilaana, mikä tuottaa suuria häviöitä koko järjestelmän kannalta. Sähkömekaanisilla järjestelmillä puolestaan on muunlaisia häviöitä kuten taipumus värähtelyyn. Se saattaa johtua vääntömomentin aaltoisuudesta, joka taas on BLDC- ja SRM-moottorien toimintaperiaatteen tuottama sivuilmiö. Sovelluksen tarpeista riippuen järjestelmän energiatehokkuutta voidaan edelleen parantaa, jos moottori saadaan toimimaan pehmeästi ilman värähtelyjä. Tämä voidaan saavuttaa käyttämällä FOC-algoritmia tai vastaavaa vektorisäätöä.

Tärkeä tekijä on myös kuorma, jota moottori pyörittää. Kaikille moottoreille voidaan laatia kuormituksen hyötysuhdekäyrä, joka näyttää samankaltaiselta kuin kuvassa 4 (myös ohjain mukana). Kuten kuvasta nähdään, käyrässä on huippukohta nimellisvääntömomentin kohdalla, mutta useimmilla sovelluksilla ei ole vain yhtä kiinteää kuormitustilaa. Joissakin tapauksissa moottorin tulee toimia koko toiminta-alueen leveydellä. Hyvä esimerkki tästä on ilmastointilaitteen kompressori. Sen kuormitus vaihtelee riippuen siitä, kuinka paljon järjestelmän tulee jäähdyttää tai lämmittää läpi kulkevaa ilmaa, jopa jokaisen mäntäsyklin aikana. Koska kompressorit käyvät miltei jatkuvasti, IPM-moottorien käyttö on yleistynyt, sillä niillä on kaikkein paras hyötysuhde. Mutta kun tarkastellaan IPM-moottorin hyötysuhdekäyrää ja verrataan sitä SyncRM-moottorin vastaavaan käyrään (kuva 4), nähdään, että SyncRM-käyrä on laakeampi, vaikka IPM-moottorilla onkin parempi hyötysuhde nimelliskuormalla. Toisin sanoen SyncRM-moottorin energiatehokkuus säilyy paremmin kevyellä kuormituksella, minkä ansiosta sovelluksen kokonaishyötysuhde on lähellä samaa tasoa kuin IPM-moottorilla.

Kuva 4. Kuorma/hyötysuhde-käyrät (moottori ja ohjain).

Harkintaa valintoihin

Kun sähkömoottoriin perustuvia järjestelmiä suunnitellaan, on hyvä muistaa, että koko järjestelmän hyötysuhde koostuu useista osista, joihin kaikkiin on syytä kiinnittää huomiota. Energiatehokkuuden maksimoinnin tulee kuitenkin olla taloudellisesti mielekästä. Tämän saavuttamiseksi tarjolla on sovelluksesta riippuen lukuisa joukko erityyppisiä moottoreita ja ohjausalgoritmeja, joista voi valita. Yksikään moottoritekniikka ei ole ylivoimainen kaikissa kohteissa, ja tästä syystä järjestelmän suunnittelijan on ymmärrettävä kunkin tarjolla olevan tekniikan edut ja haitat, jotta kyseisen kohteen tarpeisiin tulisi valituksi parhaiten soveltuva kokoonpano.

MORE NEWS

Anthropicin uudet mallit tuovat tehokkaamman koodaamisen AWS:lle

Anthropic on julkaissut uudet Claude 4 -sukupolven mallit ja ne ovat nyt saatavilla Amazon Bedrockissa. Claude Opus 4 ja Claude Sonnet 4 -mallien painopiste on erityisesti ohjelmoinnissa, pitkäjänteisessä päättelyssä ja tekoälyagenttien tukemisessa – ja niiden suorituskyky koodauksen tehtävissä on tällä hetkellä markkinoiden kärkeä.

Samsungin Edge näyttää tietä tulevaan

Samsungin uusi Galaxy S25 Edge rikkoo muotoilun rajoja, mutta ohuus tuo mukanaan myös merkittäviä kompromisseja. S-sarjan ohuin laite on vain 5,8 mm paksu ja painaa vain 163 grammaa, kaikkea ei voi saada samaan pakettiin.

Tamperelainen VLSI Solution yhdisti Linuxin ja RISC-V:n audioprosessorissa

Tampereella toimiva VLSI Solution on julkistanut uuden piirisarjan, joka yhdistää Linux-käyttöjärjestelmän, avoimen RISC-V-suorittimen ja reaaliaikaisen DSP-prosessorin samaan siruun. Uusi VSRVES01-piiri on suunniteltu erityisesti verkkoäänisovelluksiin ja IoT-laitteisiin, joissa tarvitaan sekä tehokasta signaalinkäsittelyä että joustavaa ohjelmistoalustaa.

Nokia kiihdyttää kotien Wi-Fi-verkot 9,4 gigabittiin

Nokia tuo markkinoille kaksi uutta Wi-Fi 7 -reititintä, jotka lupaavat ennennäkemätöntä nopeutta ja kattavuutta kotiverkkoihin. Malliston lippulaiva, Beacon 9, yltää jopa 9,4 gigabitin sekuntinopeuksiin.

Infineon vie galliumnitridin avaruuteen

Infineon Technologies on julkaissut uuden sukupolven säteilyä kestävät GaN- eli galliumnitridi-transistorit, jotka on valmistettu yhtiön omalla tehtaalla CoolGan-teknologiaan pohjautuen. Uutuustuotteet on suunniteltu kestämään avaruuden vaativia olosuhteita, ja yksi niistä on ensimmäinen täysin sisäisesti valmistettu GaN-laite, joka on saavuttanut Yhdysvaltain puolustuslogistiikkaviraston (DLA) myöntämän JANS.

Modeemeissa on eroja

Apple on ottanut ison askeleen irtautuessaan Qualcommin modeemeista ja julkaissut ensimmäisen oman 5G-modeeminsa, C1:n, iPhone 16e -mallin yhteydessä. Vaikka siirtymä tuo Applen laite- ja ohjelmistosuunnittelun entistä tiiviimmin yhteen, tuoreiden testien valossa Qualcommin modeemit tarjoavat edelleen parempaa suorituskykyä erityisesti nopeuden osalta.

Yokogawa istutti datankeruunsa PC:n kylkeen

Mittaus- ja testausyritys Yokogawa Test & Measurement on julkaissut uuden SL2000 High-Speed Data Acquisition Unit -laitteen, joka tuo perinteisen ScopeCorderin tehon suoraan PC:n ohjaukseen. Käytännössä kyse on siitä, että aiemman DL950:n ydin on siirretty PC-pohjaiseen järjestelmään, ilman omaa näyttöä, mutta varustettuna tehokkaalla datansiirrolla ja kehittyneillä ohjelmistoilla.

Oikein tehtynä jokainen NFC-liitos on erittäin turvallinen

NFC-teknologia (Near Field Communication) on jo pitkään mahdollistanut langattoman, nopean ja helppokäyttöisen yhteyden esimerkiksi maksutilanteissa, älylaitteiden yhdistämisessä ja tuotteiden tunnistamisessa. Viime vuosina turvallisuusnäkökulma on noussut keskiöön, ja oikein toteutettuna NFC-yhteydestä voi tulla paitsi vaivaton myös erittäin turvallinen.

Läpimurto akkuteknologiassa – litiumionien liike paranee 30 prosenttia

Tutkijat Münchenin teknillisestä yliopistosta (TUM) ovat kehittäneet uuden materiaalin, joka mahdollistaa litiumionien liikkeen yli 30 prosenttia aiempaa nopeammin. Kyseessä on maailmanennätys ionien johtavuudessa ja samalla merkittävä askel kohti tehokkaampia ja turvallisempia kiinteäakkuja.

OnePlus ottaa tietoisen riskin: tilakytkin vaihtuu monitoiminappiin

OnePlus on päättänyt luopua yhdestä tunnistettavimmista ominaisuuksistaan eli fyysisestä Alert Slider -tilakytkimestä ja korvata sen uudella ohjelmoitavalla Plus Key -painikkeella. Muutos on osa yhtiön uutta tekoälystrategiaa, jonka keskiössä on ”käyttäjäkohtaisesti mukautuva älykkyys”.

Nokia tappaa kuparin kuluttajien yhteyksistä

Nokian eilen julkistaman uuden 25G PON -linjakortin voi sanoa merkitsevän kuparikaapelointiin perustuvien kuluttajalaajakaistojen lopun alkua. Yhtiön mukaan uutuus tuo todelliset 10 gigabitin yhteydet koteihin kustannustehokkaasti. Tämä tekee kupariyhteyksistä teknisesti ja taloudellisesti vanhentuneita.

Xiphera palkittiin laitepohjaisesta salauksestaan

Suomalainen Xiphera on voittanut arvostetun ECSO STARtup Award 2025 -palkinnon Euroopan kyberturvallisuusjärjestön järjestämässä kilpailussa Haagissa. Palkinto myönnettiin yrityksen huippuluokan laitteistopohjaisista kryptografiaratkaisuista, jotka tarjoavat korkean turvallisuustason kriittisille toimialoille, kuten energia-, puolustus- ja tietoliikennesektorille.

Jokainen pörssiasiakas on 65,1 metrin kuituyhteyden päässä

Pörssikauppa Pohjoismaissa toimii yhä tarkasti säädellyissä olosuhteissa, vaikka teknologia loikkaa pilveen. Nasdaqin ja AWS:n huhtikuussa julkistama yhteistyö vie markkinainfrastruktuurin uudelle aikakaudelle, mutta yksi asia pysyy: jokaisella kaupankäyntiosapuolella on edelleen yhtä pitkä matka pörssijärjestelmään – kirjaimellisesti.

Siirtyminen 22 nanometriin on Silicon Labsille iso askel

Silicon Labs on julkistanut uuden sukupolven järjestelmäpiirit (SoC), jotka merkitsevät merkittävää teknologista harppausta yhtiön historiassa. Uudet Series 3 -piirit, SiXG301 ja SiXG302, valmistetaan edistyksellisellä 22 nanometrin valmistustekniikalla, mikä parantaa huomattavasti suorituskykyä, energiatehokkuutta ja integroitavuutta aiempiin sukupolviin verrattuna.

Arm-pohjainen prosessori pidentää selvästi läppärin käyttöikää

Uuden sukupolven kannettavat tietokoneet hyötyvät nyt merkittävästi Arm-pohjaisten prosessoreiden energiatehokkuudesta. HP:n uusimmat OmniBook 5 -sarjan mallit osoittavat, että kannettavan akunkesto voi yltää jopa 34 tuntiin. Tämä tarkoittaa useita päiviä tavallisessa käytössä ilman lataustarvetta.

Tekoäly tekee kyberhyökkäyksistä automatisoituja

Kyberhyökkäysten tahti kiihtyy globaalisti tekoälyn ja automaation myötä. Fortinetin kyberturvatutkimusyksikkö FortiGuard Labsin tuoreen Global Threat Landscape 2025 -raportin mukaan rikolliset hyödyntävät yhä enemmän automatisoituja työkaluja haavoittuvuuksien etsimiseen ja hyödyntämiseen, mikä lyhentää merkittävästi aikaa ensimmäisestä skannauksesta varsinaiseen hyökkäykseen.

Rustin rooli Linuxissa kasvaa

Uusimman Linux-ytimen version 6.15 myötä Rust-ohjelmointikielen tuki ottaa seuraavan askeleen ytimeen integroinnissa. Vaikka Rustin osuus on edelleen pieni, sen laajentaminen esimerkiksi ajastinjärjestelmään (hrtimer) ja ARMv7-arkkitehtuurin tuonti mukaan kertoo, että Rustille on löytymässä todellista käyttöä maailman tärkeimmässä avoimen lähdekoodin ohjelmistoprojektissa.

Mobiilinetti on kaupungeissa selvästi parempi

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan mobiiliverkon laatu vaihtelee Suomessa huomattavasti alueittain. Bittimittari.fi-palvelun mittausten perusteella suurimmat erot näkyvät yhteysnopeuksissa kaupunkien ja maaseudun välillä.

Telian datakeskus lämmittää 14 000 kerrostalokaksiota

Telian Helsinki Data Center pystyy nyt lämmittämään jopa 14 000 kerrostalokaksiota. Tämä on mahdollista, kun datakeskuksen hukkalämmön talteenoton kapasiteetti nostettiin keväällä 2025 peräti 90 prosenttiin aiemmasta 60 prosentista.

Tekoäly pysäyttää junan vaaratilanteissa

VTT ja teknologiayhtiö ToolTech ovat kehittäneet tekoälypohjaisen sensorijärjestelmän, joka parantaa turvallisuutta ja tuottavuutta haastavissa ympäristöissä – aina sumuisista rautateistä pölyisiin kaivoksiin. Uusi järjestelmä kykenee havaitsemaan esteet, kuten ihmiset ja eläimet, jopa 200 metrin etäisyydeltä ja ilmoittamaan niistä ajoneuvon kuljettajalle reaaliajassa.

3D-tulostus on tie kestävään elektroniikkavalmistukseen

ETN - Technical articlePerinteinen elektroniikan valmistus perustuu prosesseihin, jotka johtavat usein materiaalihävikkiin, korkeisiin työkalukustannuksiin ja merkittäviin varastointikuluihin. Viime vuosina lisäävä valmistus (additive), erityisesti 3D-tulostus, on kuitenkin alkanut nousta varteenotettavaksi vaihtoehdoksi elektroniikan valmistuksessa, sillä se tarjoaa lisää suunnittelun joustavuutta sekä mahdollisia ympäristö- ja taloudellisia etuja.

Lue lisää...

Näin otat tekoälyn käyttöön teollisuudessa

Vaikka monet organisaatiot ovat jo ottaneet käyttöön perinteisiä tekoälyagentteja, tie täysin autonomisiin tekoälyagentteihin voi sisältää haasteita. Tekemällä strategisia investointeja ja omaksumalla metodisen lähestymistavan agenttien skaalaamiseen, sekä niiden erityisten roolien määrittelyyn, teollisuusyritykset voivat päästä loputtomalta tuntuvien kokeilujen yli ja alkaa nauttia tekoälyagenttien hyödyistä todellisessa elämässä, kirjoittaa teollisuuden ohjelmistoja kehittävän IFS:n tekoälyjohtaja Bob De Cuax.

Lue lisää...

 

Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme.
R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
 
R&S -seminaari: Calibration
Tampereella 22.5.2025 (rekisteröidy)
 
R&S -seminaari: Aerospace & Defence Testing
Tampereella 5.6.2025. Tiedustelut asiakaspalvelu@rohde-schwarz.com
 

 

LATEST NEWS

NEW PRODUCTS

 
 
article