ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

TECHNICAL ARTICLES

Energiatehokkuus on ykkönen moottorin ohjauksessa

Tietoja
Kirjoittanut Erlendur Kristjansson, Microchip
Julkaistu: 09.06.2017
  • Suunnittelu & ohjelmointi
  • Sähkö & Voima

Energiatehokkuuden tiukentuneet vaatimukset vaikuttavat vahvasti sähkömoottorien käyttöön eri sovelluksissa. Ohjauselektroniikan halpeneminen on tehnyt harjattomasta DC-moottorista kuluttajalaitteiden valtiaan.

Artikkelin kirjoittaja Erlendur Kristjansson johtaa tuotemarkkinointia Microchip Technologyn 16-bittisten MCU-ohjainten divisioonassa. 

Teollisuussovelluksissa perinteisen AC-induktiomoottorin kommutointi hoidetaan nykyään elektronisesti. Lisäksi monissa teollisuuskohteissa suosiotaan ovat kasvattaneet uudet SRM- ja SyncRM-moottorit.

Mahdollisimman korkeaa hyötysuhdetta pidetään kaikkien sähkömoottorisovellusten Graalin maljana. Kun tarkastellaan sähkömoottorien nykyisiä sovelluksia, havaitaan jatkuva suuntaus kohti yhä korkeampaa energiatehokkuutta ja edullisempaa hintaa. Esimerkiksi ajoneuvoissa alkuperäinen lähestymistapa moottoritilan pumppujen ja puhaltimien ohjaamiseen perustui kiilahihnojen käyttöön. Vaikka se onkin kätevä tapa toteuttaa toimilaitteiden käyttö hyödyntämällä auton moottorin pyörimisliikettä, menettelyn hyötysuhde jää vaatimattomaksi. Pyörittämällä auton toimilaitteita erillisillä sähkömoottoreilla voidaan merkittävästi parantaa niiden ohjauksen joustavuutta ja hyötysuhdetta.

Toinen hyvä esimerkki on pesukone, jonka ensisijainen voimakone on alun perin ollut vaihtovirralla toimiva induktiomoottori. Jatkuvasti kasvaneet vaatimukset yhä paremmasta energiatehokkuudesta ja vettä säästävien pesujaksojen joustavista ohjausmahdollisuuksista ovat kuitenkin nostaneet kestomagneetteihin perustuvan synkronimoottorin hallitsevaksi voimakoneeksi uusimmissa laitteissa.

Tämä suuntaus on tietysti ollut vahvasti riippuvainen inverttereihin ja ohjaimiin tarvittavien puolijohdekomponenttien edistysaskelista. Aiemmin moottorikäyttöön tarvittavan elektronisen kommutoinnin kustannukset ovat olleet merkittävä tekijä, joka on rajoittanut synkronimoottorien käyttöä monissa sovelluksissa. Viime aikoina kustannukset ovat kuitenkin alentuneet merkittävästi, minkä ansiosta synkronimoottoreista on tullut tavanomaisia lukuisissa eri sovelluksissa.

Moottorivaihtoehdot

Korkeaa hyötysuhdetta ja dynaamisia ohjausominaisuuksia vaativiin sovelluksiin harkitaan nykyään ensisijaisesti kuutta eri moottorityyppiä:

AC-induktiomoottori (ACIM)
Harjaton DC-moottori (BLDC)
Pintamagneetein varustettu synkronimoottori (PMSM tai SPM)
Upotetuin magneetein varustettu synkronimoottori (IPMSM tai IPM)
Kytkinreluktanssimoottori (SRM)
Synkroninen reluktanssimoottori (SyncRM)

Hyötysuhteeltaan eri moottorityypit voidaan asettaa paremmuusjärjestykseen:  IPMSM, PMSM, BLDC, SynchRM, SRM ja ACIM. Sama järjestys pätee myös eri moottorityyppien teho/vääntösuhteen vertailuarvoihin.

AC-induktiomoottori eli ACIM on teollisten sovellusten työjuhta ja myös yleisin moottorityyppi suuritehoisissa (> 1 kW) kohteissa. Entistä kovempien hyötysuhdevaatimusten yleistyessä moniin ACIM-kohteisiin tehdään kuitenkin päivityksiä muuttamalla moottorin kommutointiohjaus elektroniseksi energiatehokkuuden parantamiseksi. Kohteissa, joissa vaaditaan dynaamisempaa ohjausta, on järkevämpää sen sijaan käyttää PMSM-moottoria. Joissakin sovelluskohteissa, joissa kustannukset sekä massa/vääntösuhteen ja rakennelujuuden kaltaiset tekijät ovat kriittisiä, käytetään taas usein SRM-tyyppistä moottoria. Toinen klassinen AC-induktiomoottorin teollinen sovellusalue on ollut suuritehoisten kompressorien käyttö. Niissä SyncRM-moottorit ovat alkaneet viime aikoina yleistyä, sillä niiden rakenne on hyvin samankaltainen kuin ACIM-koneiden. Staattori voi olla samanlainen ja vain roottori erilainen. Synkronisen reluktanssimoottorin avulla voidaan kuitenkin samassa koossa päästä parempaan vääntöön ja hyötysuhteeseen tai vaihtoehtoisesti pienempään kokoon samoilla suoritusarvoilla.

On myös sellaisia sovelluskohteita, joissa ei aiemmin ole käytetty minkäänlaisia sähkömoottoreita. Näitä ovat esimerkiksi apulaitteet auton konepellin alla. Näissä kohteissa sähkömoottoreita on viime aikoina alettu käyttää korvaamaan toimilaitteiden mekaanisia hihnaohjauksia. Hyötysuhdetta voidaan näin merkittävästi parantaa, sillä kunkin sähkömoottorin kuormitustarve voi merkittävästi vaihdella ajoittain, kun taas mekaaninen kiilahihna pyörii jatkuvasti myös silloin, kun kyseistä toimilaitetta ei tarvita. Nykyään kaikella on merkitystä, mitä tulee ajoneuvon hyötysuhteeseen ja polttoainetalouteen. Näissä kohteissa kehitys on edennyt ensin hihnavedosta BLDC-moottoreihin ja edelleen PMSM-moottoreihin. Merkittäviä ajoneuvosovelluksia, joissa hyödynnetään sähkömoottoreita, ovat myös DbW-järjestelmät (Drive by Wire). Niissä käytetään esimerkiksi SRM-moottoreita ohjaamaan jarrujen hydrauliikkapumppuja. SRM-moottorin kyky erittäin nopeaan toimintaan antaa mahdollisuuden kasvattaa jarrujärjestelmän painetta hyvin nopeasti, mikä tarjoaa ajoneuvon jarruille nopean toimintavasteen.

Kuva 1. Sähkömoottoreilla voidaan parantaa ajoneuvojen polttoainetaloutta.

Elektronisesti kommutoiduilla sähkömoottoreilla on ollut vahva vaikutus myös akkukäyttöisiin työkaluihin ja muihin apuvälineisiin. Akkutekniikoissa tapahtuneiden edistysaskelten ja erityisesti litiumioniakkujen kehityksen ansiosta voimme nykyään käyttää esimerkiksi johdottomia pölynimureita ja sähkötyökaluja, jotka hyödyntävät BLDC-moottorien hyvää suorituskykyä. Alun perin näissä sovelluksissa käytettiin enimmäkseen harjallisia DC-moottoreita, mutta niiden nopeus- ja vääntöominaisuudet ovat melko rajalliset. BLDC-moottorien merkittävästi parempi teho/vääntösuhde mahdollistaa kohtalaisen kevyet, pitkäikäiset ja suorituskykyiset laitteet, jotka akkukäyttöisinä yltävät ominaisuuksiltaan lähelle vastaavia johdollisia versioita.

Kodinkoneissa kuten pesukoneissa, jääkaapeissa, astianpesukoneissa ja ilmastointilaitteissa ensisijainen työjuhta on aiemmin ollut teollisuussovellusten tapaan AC-induktiomoottori. Tällä vuosituhannella harjattomat synkronimoottorit, erityisesti BLDC- ja PMSM-moottorit, ovat kuitenkin tulleet yhä tärkeämmiksi. Tärkein syy tähän liittyy valtionhallinnon asettamiin entistä tiukempiin vaatimuksiin laitteiden energiatehokkuudesta. Ongelmana siirtymisessä pois ACIM-tekniikoista on kuluttajalaitteissa aina ollut hinta, ja tämä koskee sekä moottoria että sen ohjauspiirejä. Onneksi molemmissa hintataso on vuosien saatossa tullut merkittävästi alemmas, minkä ansiosta suurimmassa osassa uusista laitteista voidaan soveltaa entistä energiatehokkaampia tekniikoita.

Ohjaustekniikat

Kuten aiemmin mainittiin, ohjainpiiri on tärkeä osa, kun käytetään elektronisesti kommutoituja moottoreita. Tai itse asiassa se on pakollinen, sillä ilman ohjainta ei tapahdu mitään. Lähes kaikilla moottoreilla, joita tässä käsitellään, ohjainpiiri on rakenteeltaan hyvin samankaltainen (kuva 2a). Ainoa poikkeus on SRM-moottori (kuva 2b). Suurin ero moottorityyppien välillä on niiden ohjauksessa eli siinä, miten ohjaussignaali muodostetaan kuvan 2 piireille. Tämä riippuu kunkin moottorin rakenteesta, jonka vuoksi niiden sähkömagneettinen käyttäytyminen poikkeaa toisistaan. Tämä on otettava huomioon, kun muodostetaan jännite- ja virtamuotoja kutakin moottoria varten, jotta toiminta olisi optimaalista ja mahdollisimman energiatehokasta.

Kuva 2a. Synkronimoottorin ohjainpiiri.

Kuva 2b. SRM-moottorin ohjainpiiri.

Elektroniseen kommutointiin siirtymisen alkuaikoina monet sovelluskohteet olivat hyvin kustannusherkkiä. Tämän vuoksi niihin valittiin yleensä BLDC-moottori, koska sitä voitiin ohjata 8-bittisellä mikro-ohjaimella käyttäen kommutointiin yksinkertaista puolisuunnikkaan muotoista trapetsiaaltoa. Silti kustannukset nousivat joissakin tapauksissa liian korkeiksi.

Noin 15 vuodessa erittäin suorituskykyisten digitaalisten signaaliohjaimien ja mikro-ohjaimien hinnat kuitenkin ovat alentuneet riittävästi, joten kustannusherkissä sovelluskohteissakin on voitu hyödyntää myös edistyneempiä ohjausalgoritmeja kuten anturitonta FOC-ohjausta (Field Oriented Control). Tämä mahdollisuus korostuu esimerkiksi kodin lämmitysjärjestelmään kuuluvissa kiertovesipumpuissa ja ajoneuvojen tuulettimissa (kuva 3).

Kuva 3. Ajonevon tuulettimen toteutus.

Mitä nämä uudet hienot ohjausalgoritmit sitten tarjoavat? Miksi perinteinen trapetsiaallolla ohjattu BLDC-moottori ei riitä?

Energiatehokkuus

Yhä energiatehokkaammista moottoreista ja ohjaimista puhutaan paljon, mutta lopulta koko järjestelmän hyötysuhde ratkaisee. Esimerkiksi aiemmin mainittiin auton moottoritilan toimilaitteiden kiilahihnat. Hihnavedon hyötysuhde on sinänsä hyvä, jopa yli 90 prosenttia, mutta se ei kykene lopettamaan toimintaansa silloin, kun kyseistä toimilaitetta ei tarvita. Sen sijaan hihnaveto jatkaa toimintaansa joutilaana, mikä tuottaa suuria häviöitä koko järjestelmän kannalta. Sähkömekaanisilla järjestelmillä puolestaan on muunlaisia häviöitä kuten taipumus värähtelyyn. Se saattaa johtua vääntömomentin aaltoisuudesta, joka taas on BLDC- ja SRM-moottorien toimintaperiaatteen tuottama sivuilmiö. Sovelluksen tarpeista riippuen järjestelmän energiatehokkuutta voidaan edelleen parantaa, jos moottori saadaan toimimaan pehmeästi ilman värähtelyjä. Tämä voidaan saavuttaa käyttämällä FOC-algoritmia tai vastaavaa vektorisäätöä.

Tärkeä tekijä on myös kuorma, jota moottori pyörittää. Kaikille moottoreille voidaan laatia kuormituksen hyötysuhdekäyrä, joka näyttää samankaltaiselta kuin kuvassa 4 (myös ohjain mukana). Kuten kuvasta nähdään, käyrässä on huippukohta nimellisvääntömomentin kohdalla, mutta useimmilla sovelluksilla ei ole vain yhtä kiinteää kuormitustilaa. Joissakin tapauksissa moottorin tulee toimia koko toiminta-alueen leveydellä. Hyvä esimerkki tästä on ilmastointilaitteen kompressori. Sen kuormitus vaihtelee riippuen siitä, kuinka paljon järjestelmän tulee jäähdyttää tai lämmittää läpi kulkevaa ilmaa, jopa jokaisen mäntäsyklin aikana. Koska kompressorit käyvät miltei jatkuvasti, IPM-moottorien käyttö on yleistynyt, sillä niillä on kaikkein paras hyötysuhde. Mutta kun tarkastellaan IPM-moottorin hyötysuhdekäyrää ja verrataan sitä SyncRM-moottorin vastaavaan käyrään (kuva 4), nähdään, että SyncRM-käyrä on laakeampi, vaikka IPM-moottorilla onkin parempi hyötysuhde nimelliskuormalla. Toisin sanoen SyncRM-moottorin energiatehokkuus säilyy paremmin kevyellä kuormituksella, minkä ansiosta sovelluksen kokonaishyötysuhde on lähellä samaa tasoa kuin IPM-moottorilla.

Kuva 4. Kuorma/hyötysuhde-käyrät (moottori ja ohjain).

Harkintaa valintoihin

Kun sähkömoottoriin perustuvia järjestelmiä suunnitellaan, on hyvä muistaa, että koko järjestelmän hyötysuhde koostuu useista osista, joihin kaikkiin on syytä kiinnittää huomiota. Energiatehokkuuden maksimoinnin tulee kuitenkin olla taloudellisesti mielekästä. Tämän saavuttamiseksi tarjolla on sovelluksesta riippuen lukuisa joukko erityyppisiä moottoreita ja ohjausalgoritmeja, joista voi valita. Yksikään moottoritekniikka ei ole ylivoimainen kaikissa kohteissa, ja tästä syystä järjestelmän suunnittelijan on ymmärrettävä kunkin tarjolla olevan tekniikan edut ja haitat, jotta kyseisen kohteen tarpeisiin tulisi valituksi parhaiten soveltuva kokoonpano.

MORE NEWS

NAND-sirujen hinnannousu jatkuu ja se on huono uutinen kaikille

NAND-muistien hintapaine ei ole hellittämässä, päinvastoin. TrendForcen marraskuussa 2025 julkaisema analyysi osoittaa, että koko muistiekosysteemin varastot ovat supistuneet samanaikaisesti tasolle, joka tekee hinnankorotuksista käytännössä väistämättömiä. Kun varastopuskureita ei enää ole, hinnanmuutokset siirtyvät nopeasti koko toimitusketjuun, aina siruista valmiisiin laitteisiin.

Polttomoottori katoaa Suomen teiltä

EasyParkin kokoamien tilastojen mukaan autojen määrä Suomen teillä on kääntynyt laskuun poikkeuksellisella tavalla vuonna 2025. Kun samaan aikaan ladattavien sähköautojen määrä kasvaa nopeasti, muutos osuu lähes kokonaan polttomoottoriautoihin. Niiden määrä on nyt selvässä laskussa.

Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin

Farnellin suunnitteluyhteisö element14 on käynnistänyt vuosittaisen Holiday Hackathon -kilpailunsa, jossa yhteisön jäseniä kannustetaan suunnittelemaan ja toteuttamaan joulun aikaan liittyvä elektroniikkaprojekti. Kilpailu on avoinna tammikuun 11. päivään asti ja voittajat julkistetaan 16. tammikuuta.

Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle

Digita ja Outokumpu aloittavat yhteistyön 5G-privaattiverkon toteuttamiseksi Outokummun Kemin kaivokselle. Uuden verkon tavoitteena on tukea kaivoksen digitalisaatio- ja automaatiokehitystä sekä parantaa tuotannon tehokkuutta ja työturvallisuutta vaativassa maanalaisessa ympäristössä.

USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

Vaikka Trumpin hallinnon kauppapoliittinen linja ja paikallista tuotantoa suosivat signaalit herättävät epävarmuutta, suomalaiset terveysteknologiayritykset näkevät Yhdysvallat edelleen ylivoimaisesti tärkeimpänä vientimarkkinanaan. Business Finlandin Health 360 Finland -ohjelman johtaja Tarja Enalan mukaan markkinoiden peruslogiikka ei ole muuttunut eikä pitkäjänteinen yhteistyö horju hallituskausien mukana.

Samsung tuo älypuhelimista tutun DRAM-tekniikan palvelimiin

Samsung Electronics tuo älypuhelimista ja mobiililaitteista tutun LPDDR-muistitekniikan ensimmäistä kertaa varsinaiseen palvelinkäyttöön. Yhtiön uusi SOCAMM2-muistimoduuli (Small Outline Compression Attached Memory Module) on suunniteltu erityisesti tekoälypalvelimiin ja datakeskuksiin, joissa suorituskyvyn ohella ratkaisevaksi tekijäksi on noussut energiankulutus.

CES vie älylasit uuteen aikakauteen

Älylasit ovat palaamassa teknologia-alan parrasvaloihin, ja CES 2026 -messut näyttävät muodostuvan käännekohdaksi niiden kehityksessä. Itävaltalainen TriLite tuo Las Vegasiin uuden Trixel 3 Cube -näyttömoottorinsa, jonka tavoitteena on ratkaista yksi AR-lasien suurimmista pullonkauloista: koko, virrankulutus ja integroitavuus.

Aktiivisuusrannekkeiden myynti kasvaa hitaasti – raha virtaa kalliimpiin laitteisiin

Aktiivisuusrannekkeiden ja älykellojen globaali markkina kasvoi kolmannella neljänneksellä maltillisesti, mutta rahavirrat kertovat aivan toista tarinaa. Omdian tuoreen tutkimuksen mukaan wearable band -laitteiden toimitukset kasvoivat 3 prosenttia 54,6 miljoonaan kappaleeseen 3Q25:llä, mutta markkinan arvo nousi peräti 12 prosenttia 12,3 miljardiin dollariin.

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • NAND-sirujen hinnannousu jatkuu ja se on huono uutinen kaikille
  • Polttomoottori katoaa Suomen teiltä
  • Element14 haastaa insinöörit jouluhackathoniin
  • Digita rakentaa 5G-privaattiverkon Outokummun Kemin kaivokselle
  • USA on edelleen tärkein terveysteknologian vientimaa

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet