Kempeleläinen TactoTec on maailmanvalloituksen kynnyksellä ja sen kehittämää toiminnallista painettua elektroniikkaa tullaan näkemään erityisesti seuraavan polven autoissa. Siksi on loogista, että yhtiö on palkannut Detroitiin teknisiä asiantuntijoita ja myyntijohtajan.
Saksalainen Siemens yllätti monet ilmoittamalla ostavansa amerikkalaisen Mentor Graphicsin, joka on yksi kolmesta suuresta elektroniikan suunnittelutyökaluja kehittävästä EDA-yrityksestä. Siemens maksaa Mentorista 4,5 miljardia dollaria. Mentorin johto on jo hyväksynyt kaupan.
Videokuvaaminen on arkipäivää nykykirurgiassa. Tähän asti tämä on tarkoittanut raskasta kaapelikasaa leikkaussalin lattialla. 60 gigahertsin taajuudella toimiva WiGig-tekniikka tuo raskaankin videon reaaliaikaisen langattoman siirron leikkaussaliin.
Oletko suunnittelemassa suurta wifi-verkkoa tiloihisi? Kanadalainen iBwave järjestää huomenna ilmaisen webinaarin, jossa käsitellään verkon kapasiteetin optimointia.
Euroopan suurin hackathon-tapahtuma Junction järjestetään tänä vuonna Helsingin Wanhassa Satamassa. Kahden vuoden aikana Junction on kasvanut maailman johtavaksi hackathoniksi. Tänä vuonna Junctioniin haki reilu 3500 teknologiaosaajaa yli 110 kansalaisuudesta, joista 1300 parasta valittiin mukaan.
Taiwanilaiset piirisarjojen valmistajat raportoivat, että Intel olisi ensi vuonna integroimassa sekä USB 3.1 -liitäntää että wifi-radiota pöytäkoneiden ja läppärien piirisarjoilleensa. Tämä olisi merkittävä muutos piirien valmistajien kannalta.
Komponenttien jakelijat myivät heinä-syyskuussa puolijohteita 1,81 mljardilla eurolla. DMASS-järjestön (Distributors’ and Manufacturers’ Association of Semiconductor Specialists) mukaan luku on 0,9 prosenttia pienempi kuin edellisvuonna.
Fraunhofer-instituutin tutkijat ovat onnistuneet kirjaamaan uuden maailmanennätyksen laserpohjaisessa tiedonsiirrossa. 10,45 kilometrin päähän ammuttiin signaali, jossa siirtyi dataa peräti 1,72 terabittiä sekunnissa.
Volkswagen-konserni uhkaa tukehtua pakokaasuihinsa. Kaksi saksalaislehteä - Bild am Sonntag ja Süddeutsche Zeitung – kertovat, että vanhemmista Audeista on löydetty ohjelmisto, joka väärentää pakokaasujen mittaustestejä.
Älypuhelin käy mobiilimaksamiseen, henkilön tunnistautumiseen ja monenlaisten palvelujen käyttöön, joten on vain ajan kysymys, milloin myös ajokortti siirtyy digitaaliseksi. Itse asiassa kehitys on jo liikkeellä, sillä Gemalto pilotoi digitaalista ajokorttia Coloradon, Idahon, Marylandin ja Washingtonin osavaltioissa.
Nokia sanoo toimittavansa maailman ensimmäisen LTE-R-tekniikkaan pohjautuvan verkon Koreaan. Verkko pystyy toimimaan vielä 250 kilometrin tuntinopeuksissa.
Viimeviikkoisilla Münchenin Electronica-messuilla esiteltiin satoja uusia tuotteita. Uutisvirrasta jäi haaviin esimerkiksi NXP-n esittele uusi 8-nastainen GX-logiikkakotelo. Sen avulla voidaan toteuttaa maailman pienimmät logiikkapiirit kännyköihin, puettaviin laitteiiin ha IoT-sovelluksiin, NXP kehuu.
Linux-osaajista on kaikkialla huutava pula. Androdi Central yrittää helpottaa pulaa osaltaan tarjoamalla edullisesti kouluutuspakettia, jossa voi oppia linux-järjestelmänhallinnan eri puolia monipuolisesti.
Electronica - Tänään päättyvä Electronica oli ruuhkainen. Ainakin tuntuma messuhallien käytävillä oli sellainen. Monelle yritykselle tapahtuma jää kuitenkin viimeiseksi. Ja moni kaksi vuotta sitten mukana ollut ei enää ollut mukana. Tätä selittää tietenkin puolijohdealan pian kaksi vuotta jatkunut keskittyminen. Joskus yrityskauppa tulee niin nopeasti, että messuosasto on jo ehditty varata ja maksaa. A4-hallissa oli iso tyhjä tila siellä, missä On Semiconductorin ostaman Fairchildin olisi pitänyt esitellä tuotteitaan.
Electronica – Suomalainen elektroniikkateollisuus on kokenut viime vuosina kovia. Ensin lähti massatuotanto Kiinaan ja Baltiaan, sen jälkeen katosi Nokian kännykkätuotanto. - Viimeisen kolmen kuukauden aikana on kuitenkin ollut näkyvissä selvästi parempaa, sanoo Rutronikin maajohtaja Juha Ahonen.
Elektroniikan suunnittelijat ja valmistajat ahkeroivat kehittääkseen ratkaisuja, jotka täyttävät nopeasti kasvavan sähköautoteollisuuden vaatimukset. Monet alan yritykset haluavat kehittää komponentteja tai järjestelmiä, jotka vievät sähköautot seuraavaan kehitysvaiheeseen ja nostavat näin koko EV-markkinat entistä kypsemmälle tasolle. Kaikkien tavoitteena on kasvattaa sähköautojen toimintamatkaa ja tuottaa näin lisäarvoa ajoneuvojen käyttäjille, OEM-valmistajille ja kuluttajille.
Tekoälyn luvataan mullistavan monia liiketoiminnan osa-alueita. Lukuisilta yrityksiltä kuitenkin puuttuu varmuus siitä, miten kokeilusta siirrytään täysimittaiseen tuotantoon ja lisäarvon toteuttamiseen, kirjoittaa Salesforce Suomen maajohtaja Taira Tepponen.