Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä kaksi isoa merkkiä käytännössä katosi älypuhelinten markkinoilta. Windows-kännyköitä rääpittiin vielä hieman yli miljoona kappaletta, mutta kanadalainen Blackberry katosi olemattomiin.
Gartnerin mukaan Blackberryjä myytiin loka-joulukuussa 207 tuhatta kappaletta. Markkinaosuutena se tarkoitti muutamaa promillen osaa. Windowsin markkinaosuus oli muuten vuoden lopulla 0,3 prosenttia, joten pian on senkin vuoro hävitä kokonaan.
Blackberry historia kesti nykymuodossaan 20 vuotta. RIM esitteli ensimmäisen hakulaitteensa syyskuussa 1996. Sähköpostiin kykenevä Blackberry esiteltiin seuraavana vuonna eli 1997.
Blackberry-älypuhelimien huippu ajoittuu vuosiin 2008-2009. Tuolloin joka viides myyty älypuhelin oli Blackberry-merkkinen. Yhtiö oli markkinakakkonen Nokian jälkeen ja Applen iPhone oli vasta uusi tulokas pelissä.
Blackberry-nimi jää eloon, kun brändi oikeuksineen on myyty TLC Communicationsille. Jatkossa Blackberry keskittyy ohjelmistoihin ja palveluihin. Ja ilmeisesti patenttikiistoihin, sillä yhtiö on haastanut Nokian oikeuteen syyttäen suomalaisyritystä useiden patenttien luvattomasta käytöstä.






















