Perinteisesti lentokoneet ovat käyttäneet hydraulisia toimilaitteita ensisijaisen ja toissijaisen lennonohjauksen, laskutelineen, jarrujärjestelmien ja jäänpoistojärjestelmien ohjaamiseen. Ilmailu- ja avaruusalan sähköistäminen ohjaa siirtymistä hydraulisista toimilaitteista tehoelektroniikkakäyttöihin painon, monimutkaisuuden ja huoltotarpeiden vähentämiseksi ja luotettavuuden parantamiseksi.
Ensin internet yhdisti ihmiset. Sen jälkeen vuorossa on toinen vallankumous. 4G- ja IPv6-tekniikan yhdistelmä tuottaa uuden, älykkään M2M-kommunikaation koneiden välille.
Kaikki elektroniikka-alalla toimivat yritykset puhuvat nyt teollisesta internetistä tai esineiden internetistä. IoT on kokonaisuus, jonka kaikkia haasteita ei ole vielä ratkaistu. Esimerkiksi tietoturva on vielä ratkaisematta, kun kaikki mahdolliset esineet ja objektit liitetään verkkoon.
Leditekniikka valtaa nyt vauhdilla valaistuksen markkinoita. Perinteisen hehkulampun voisi kuitenkin korvata toisellakin tekniikalla. Hauskasti nimetty The Finally Light Bulb Company sanoo, että sen kehittämä induktiolampu yhdistää parhaat puolet hehku- ja ledilampuista
Terahertsialueen laitteita käytetään jo nyt esimerkiksi lentoasemilla ihmisten läpivalaisuun. Laitteistot ovat kuitenkin erittäin kalliita, mikä estää tekniikan leviämistä laajempaan käyttöön. MIT:n tutkijat ovat kehittäneet teorian, joka periaatteessa mahdollistaa terahertsitutkan 10 tai jopa 100 kertaluokkaan pienemmällä anturien määrällä.
Nokia on sopinut laajentavansa tutkimusyhteistyötä NTT DoCoMon kanssa 5g-verkoissa. Yrityste tarkoituksena on ensi vaiheessa osoittaa 70 gigahertsin alueen käyttökelpoisuus osana 5g-verkkoja.
Tekesin johtoryhmä ilmoittaa käynnistäneensä teollisen internetin ohjelmavalmistelun. Saman valmistelun yhteydessä tarkastellaan tarpeet myös 5G-mobiiliverkkojen alueella, joka on yksi tekijä teollisen internetin toteuttamisessa.
Moni puhuu nyt bitcoinista. Mutta mistä ihmeestä koko virtuaalivaluutassa on oikein kyse? Englantilainen lainanvälitystoimisto laati aiheesta erinomaisen infograafin, joka kertoo paljon tietämättömälle.
Amerikkalaisilla jättiyrityksillä on paljon rahaa, jota ne voivat käyttää yritysostoihin lähes rajattomasti. Yritysten käyttäytymisessä on kuitenkin eroja. Apple nousee esiin hiljaisena ja tarkkana täsmäostojen tekijänä. FinancesOnline-sivustolla on verrattu Applen, Googlen, Microsoftin ja Facebookin viime vuosien yritysostoja. Yritysten välillä on merkittäviä eroja.
Nokia ilmoitti tällä viikolla sijoittavansa sata miljoonaa dollaria uuteen Connected Car -rahastoon, josta tullaa rahoittamaan uusia, HERE-kartta- ja paikannustekniikkaa hyödyntäviä yrityksiä. HEREn kannalta päätös oli erittäin hyvä. Nokian karttapuolen täytyy ryhtyä tekemään kunnon liiketoimintaa.
Texas Instruments on julkistanut uuden DA-muunninperheen. DAC8760-piirit ovat erittäin tarkkoja, mutta ne säästävät tilaa piirikortilla. TUE-virhearvo (total unadjusted error) on vain 0,1 prosenttia, joten piirit eivät kaipaa kalibrointia.
XP Power on julkaissut uuden SDH400-sarjan teholähteen. Yksi- ja kaksilähtöinen teholähde on erittäin suorituskykyinen konvektiojäähdytetty teholähde, joka tuottaa 400 watin tehon ilman lisäjäähdytystä. 1U-räkkiin mahtuva teholähde on mitoiltaan ainoastaan 203,0 x 127,0 x 40,64 millimetriä.
Kuusi ja puoli milliä. Huawein tänään julkistama uusi lippulaivamalli on yksi markkinodien ohuimpia LTE-verkossa toimivia älypuhelimia. Ascend P7 -mallin myyntihinnaksi on kerrottu 449 euroa.
Intelin pitäisi lopettaa kallis yrityksensä päästä mukaan matkapuhelimien modeemi- ja sovellusprosessorien markkinoille. Näin evästää prosessorijättiä investointiyritys JP Morganin analyytikot.
Sähköautojen generoima magneettikenttä ei aiheuta minkäänlaista varaa ihmisille. Tähän tuloksen tuli norjalainen tutkimuslaitos SINTEF. Tutkimuksessa oli mukana yhdeksän eurooppalaista yritystä ja tutkimuslaitosta.
Japanilainen Murata kehuu kehittäneensä maailman pienimmän anturisirun, jossa samaan pakettiin on yhdistetty läheisyys- ja taustavalon aistiminen. LP-1PA01-anturilla on kokoa vain 3,05 x 2,10 x 1,10 milliä.
Autoteollisuuden järjestelmissä edellytetään välitöntä käynnistystä. Tämän takia tulevaisuuden ajoneuvoissa ja lopulta robottiautoissa vaaditaan nykyistä nopeampia muistiratkaisuja. Niitä kehittää KIOXIA.
Pilvisiirtymien tahti on hidastunut, ja monet yritykset ovat jo saavuttaneet pilvestä saatavan kilpailuedun. Miten tämä vaikuttaa IT-palvelukumppaneiden rooliin ja prioriteetteihin tulevaisuudessa? TCS:n yritysarkkitehti Jukka-Pekka Ahonen kertoo omista näkemyksistään.
Tule tapaamaan meitä tulevissa tapahtumissamme. R&S-seminaareihin saat kutsukirjeet ja uutiskirjeet suoraan sähköpostiisi, kun rekisteröidyt sivuillamme.
R&S-seminaari ‘Tools for Signal Integrity using modern oscilloscopes’ Vantaa 20.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä Oulu 21.11.2024 / Ilmoittaudu mukaan täällä
Tapahtuma: Nordic Test Forum Helsinki 26. - 27.11.2024, Helsinki Lisätietojatäällä