ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT USCONTACT
2025  # megabox i st f wallpaper

IN FOCUS

Suomalaisyritykset suuntaavat Latviaan

Latvia on tasaisesti noussut suomalaisten yrittäjien kiinnostuksen kohteeksi – ei vain lähimarkkinana, vaan aidosti kasvun ja innovoinnin kumppanina. Osaava työvoima, strateginen sijainti ja yhä suotuisampi investointiympäristö tekevät Latviasta yhden lupaavimmista kohteista suomalaisyritysten laajentumiselle Baltiaan ja sen ulkopuolelle.

Lue lisää...

ETNtv

 
ECF25 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan
  • Aku Wilenius, CN Rood
  • Tiitus Aho, Tria Technologies
  • Joe Hill, Digi International
  • Timo Poikonen, congatec
  • ECF25 panel
ECF24 videos
  • Timo Poikonen, congatec
  • Petri Sutela, Testhouse Nordic
  • Tomi Engdahl, CVG Convergens
  • Henrik Petersen, Adlink Technology
  • Dan Still , CSC
  • Aleksi Kallio, CSC
  • Antti Tolvanen, Etteplan
ECF23 videos
  • Milan Piskla & David Gustafik, Ciklum
  • Jarno Ahlström, Check Point Software
  • Tiitus Aho, Avnet Embedded
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Pasi Suhonen, Rohde & Schwarz
  • Joachim Preissner, Analog Devices
ECF22 videos
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Timo Poikonen, congatec
  • Kimmo Järvinen, Xiphera
  • Sigurd Hellesvik, Nordic Semiconductor
  • Hans Andersson, Acal BFi
  • Andrea J. Beuter, Real-Time Systems
  • Ronald Singh, Digi International
  • Pertti Jalasvirta, CyberWatch Finland
ECF19 videos
  • Julius Kaluzevicius, Rutronik.com
  • Carsten Kindler, Altium
  • Tino Pyssysalo, Qt Company
  • Timo Poikonen, congatec
  • Wolfgang Meier, Data-Modul
  • Ronald Singh, Digi International
  • Bobby Vale, Advantech
  • Antti Tolvanen, Etteplan
  • Zach Shelby, Arm VP of Developers
ECF18 videos
  • Jaakko Ala-Paavola, Etteplan CTO
  • Heikki Ailisto, VTT
  • Lauri Koskinen, Minima Processor CTO
  • Tim Jensen, Avnet Integrated
  • Antti Löytynoja, Mathworks
  • Ilmari Veijola, Siemens

logotypen

ETNdigi - OPPO december
TMSNet  advertisement
ETNdigi
2025  # megabox i st f wallpaper
A la carte
AUTOMATION DEVICES EMBEDDED NETWORKS TEST&MEASUREMENT SOFTWARE POWER BUSINESS NEW PRODUCTS
ADVERTISE SUBSCRIBE TECHNICAL ARTICLES EVENTS ETNdigi ABOUT US CONTACT
Share on Facebook Share on Twitter Share on LinkedIn

Robottiauto vaatii valtavasti testaamista

Tietoja
Julkaistu: 05.08.2020
Luotu: 05.08.2020
Viimeksi päivitetty: 05.08.2020
  • Software
  • Test & measurement

Autoelektroniikan järjestelmien säännöllisen, avoimen testauksen tarve tulee jatkuvasti kasvamaan, kun turvallisuuden kannalta kriittisten toimintojen määrä ja kompleksisuus lisääntyvät, kertoo Siemens-konserniin kuuluva Mentor ETNdigi-lehden artikkelissa.

Ennen kuin itseohjautuvat ajoneuvot ovat todellisuutta, autoelektroniikan puolijohdeosien suunnittelussa ja testaamisessa on tehtävä perustavaa laatua olevia muutoksia.

Autoelektroniikan piirien kehityksessä ja valmistamisessa käytetään yhä enenevässä määrin uusimpia huipputekniikan prosesseja. Piireillä ei enää toteuteta pelkästään yksinkertaisia toimintoja, kuten ikkunoiden tai valojen ohjausta, vaan niiden on kyettävä suorittamaan yhä moni- puolisempia toimintoja, jotka liittyvät ajajaa avustaviin järjestelmiin (ADAS) ja yhä enemmän erityisesti itseohjautuvan ajamisen sovelluksiin.

Vaadittavien toimintojen monipuolistuminen edellyttää autoelektroniikan piireiltä entistä parempaa suorituskykyä, jolloin on tarve saada suuret ja monimutkaiset IC-piirit toteutetuksi siten, että ne ovat teho-ominaisuuksiltaan mahdollisimman optimaaliset. Piirien tulee täyttää myös tiukimmat mahdolliset ISO 26262:n mukaiset turvallisuusmääräykset, mikä yhdessä edellä mainittujen optimaalisten teho-ominaisuus- vaatimusten kanssa asettaa aivan uudenlaisia haasteita autoelektroniikan piirien ja järjestelmien valmistajille. Ratkaisuja tarvitaan, jotta pystytään takaamaan uusien edistyneiden autoelektroniikan järjestelmien turvallinen toiminta kaikissa mahdollisissa tilanteissa koko ajoneuvon elinkaaren ajan. Tätä tarkoitetaan toiminnallisen turvallisuuden tavoittelulla.

Toiminnallinen turvallisuus nojaa suunnitteluun kuuluviin mekanismeihin, niin kutsuttuihin turvallisuus- mekanismeihin, joiden avulla voidaan valvoa ja tarkistaa, että suunnittelun sisältämä toiminnallisuus on virheetöntä toiminnan aikana. Nämä turvallisuusmekanismit paljastavat sekä piilevät että hetkelliset mahdolliset virhetilanteet, jolloin saadaan määritettyä suunnittelun kokonaisvaltaisesti kattava diagnostiikka, mikä puolestaan määrittää suunnittelun saavuttaman ASIL-luokituksen (Automotive Safety Integrity Level) mukaisen turvallisuustason.

Erittäin suosittu lähestymistapa on hajauttaa sulautettuja toimintoja eri puolille puolijohdepiirejä ja yhdistää hajautetut toiminnot keskenään yhteisellä tiedonsiirtoväylällä, jonka ansiosta eri puolilla järjestelmää tapahtuvat satunnaiset virhetilanteet on mahdollista nopeasti tunnistaa ja raportoida eteenpäin. Sulautetut valvontatoiminnot eivät saa aiheuttaa häiriöitä normaalien toimintojen suorittamisessa ja niiden on joustavasti pystyttävä antamaan tietoa eritasoisista virhetilanteista, jotka perustuvat puolijohdepiirin loppusovellukseen ja siihen liittyviin ASIL-luokituksiin. Ylläolevassa kuvassa on esitetty esimerkki hajautettua järjestelmätason valvontaa tukevasta piiritason testausarkkitehtuurista.

Standardin IEEE 1149.1 mukainen testiliitäntäpiste (TAP) toimii porttina kaikkiin piirin sisäisiin testausresursseihin valmistuksen aikaista testaus- ta varten. TAP liitetään standardiin IEEE 1687 (usein kutsutaan IJTAG-standardiksi) perustuvaan rekonfiguroitavaan sarjapääsyverkkoon. Tämä IJTAG-verkko koostuu kytkimistä, joita kutsutaan lohkoliitäntäbiteiksi (SIB). Jokainen SIB sallii alaverkon kytkemisen tai ohittamisen, jolloin voidaan optimoida pääsy mihin tahansa testausresurssiin verkossa. Pääsy IJTAG-verkkoon on myös järjestelmän sisäisestä testauksesta (IST) huolehtivalla ohjaimella. IST-ohjain välittää tietoa CPU-rajapinnan läpi joko ulkomaailmaan tai sisäiseen turvallisuushallintayksikköön ja suorittaa tarpeelliset datan rinnakkais-sarja- ja sarja- rinnakkaismuunnokset tiedon siirtämiseksi CPU-väylän ja sisäisen IJTAG-verkon välillä. Tämä IST- ohjaimella voidaan toteuttaa kuvassa 2 esitetyn kaltainen järjestelmätason tiedonsiirtoarkkitehtuuri.

Palvelimen prosessorilla on pääsy kuhunkin IST-ohjaimeen ja siten mihin tahansa piirin sisäiseen testausresurssiin millä tahansa ajoneuvoväylän, kuten CAN- tai I2C- väylän, runkoratkaisulla.

Käytettäessä kehittyneitä SOC- piirejä turvallisuushallintayksikkö voidaan vaihtoehtoisesti sulauttaa osaksi piiriä. Tällaista arkkitehtuuria nimitetään yleisesti turvallisuus- saarekkeeksi. Termiä saareke käytetään, koska halutaan tuoda esiin, että turvallisuushallintayksikkö altistuu mahdollisimman vähän piirin toiminnasta aiheutuville häiriöille. Tämä taataan siten, että turvallisuus- hallintoyksikkö on toteutettu fyysisesti ja tehonsyötön osalta erillisenä osiona puolijohteelle, jolloin se vastaanottaa erityiset teho- ja ohjaussignaalit, ja on eristetty fyysisesti toimintalogiikasta niin hyvin kuin mahdollista. Ainoana datayhteytenä ovat liitännät testausverkkoon.

Onko järjestelmän hajauttaminen tehokkaampaa yksittäiselle vai useammalle piirille riippuu siitä, minkälaisia testausresursseja erilaiset piirit käsittävät. ISO 26262 - sertifiointi edellyttää, että mainitut resurssit käsittävät tyypillisimmin valikoiman erilaisia toiminnallisia ja rakenteellisia turvallisuusmekanismeja. Todennäköisesti yleisimmin tunnettu piirin sisäisen rakenteellisen resurssin muoto on sisäänrakennettu muistin itsetestaus (MBIST). MBIST- ydin testaa sulautetun muistin muodostamalla algoritmeihin perustuen luku- ja kirjoitus- toimintojen sekvenssejä, jotka kattavat koko osoiteavaruuden.

Suurin haaste tällaisen muistitestauksen suorittamisessa ajoneuvon käynnissä ollessa on, että muisti pitää ensin kytkeä irti järjestelmästä, jotta BIST-ydin pystyy ottamaan ohjat käsiinsä. Saattaa olla myös tarpeen varmuuskopioida muistin sisältö ennen testauksen suorittamista ja palauttaa sisältö jälkikäteen, koska muistitestauksen aikana saattaa tuhoutua testausta ennen ollutta muistisisältöä. Toinen ongelmakohta on muistin kytkeminen irti järjestelmästä, jolloin järjestelmän suorituskyky todennäköisesti heikkenee. Joidenkin sovellusten yhteydessä ei ole hyväksyttävää.

Edellä mainittujen ongelmien välttämiseksi on kehitetty muisti- sisältöön kajoamaton MBIST- teknologia. Tässä lähestymistavassa MBIST-ydin testaa muistia käyttäen transaktioiden lyhytsekvensseistä koostuvia sarjoja, joita yleensä kutsutaan purskeiksi. Purskeen kesto on tyypillisesti tietty kohtuullinen määrä kellojaksoja (ehkä 20 tai 30) ja sen kohteena on joka kerta eri muistipaikat. Koko muisti saadaan näin ollen testatuksi suurella määrällä lyhyitä MBIST- jaksoja. Lähestymistapa on kajoamaton, koska jokaisen purskeen aikana MBIST-ydin tallentaa ja palauttaa purskeen modifioitavana olevat muistipaikat. Toiminnallinen suorituskyky ei merkittävästi heikkene, koska aivan purskeiden alkuvaiheessa MBIST- ytimen ja toimintalogiikan välinen satunnaislogiikka määrittelee, että muisti on vapaa.

Looginen BIST on toinen suosittu muoto toteuttaa rakenteellisesti järjestelmän sisäinen testausresurssi, johon päästään käsiksi IST- ohjaimella. Tässä testausratkaisussa piirissä synnytetään satunnaiskuvioita, joissa muodostetaan skannausketjuja piirin logiikkaosan testausta varten. Piirin antamat vasteet kaikkiin satunnaiskuvioihin

kootaan allekirjoitukseksi, joka tutkinnan tuloksena testin lopuksi joko hyväksytään tai hylätään. Testin kattavuus lisääntyy eksponentiaalisesti, mitä suurempi määrä satunnaiskuvioita on käytettävissä.

Haasteena tässä lähestymistavassa on saavuttaa riittävän suuri kattavuus testeille järkevissä kustannus- raameissa. Ratkaisuna tähän on viipaloida testaus useisiin aika- jaksoihin. Peräkkäiset viipaloidut testausjaksot testaavat tietyn ajanjakson ajan piirin toimintaa. Esimerkiksi kuvadataa käsittelevässä kuvaprosessorissa jokainen testijakso voidaan asettaa tapahtumaan, kun yksittäisen kuvakehyksen käsittely vaihtuu toiseen. Useiden testausjaksojen hallinta vaatii huolellisesta koordinaatiota IST-ohjaimen ja loogisen BIST-ytimen välillä. IST- ohjaimen on tarkasti tiedettävä seuraavaksi suoritettava testaus- jakso, alustettava looginen BIST-ydin oikeanlaisen satunnaiskuvioiden joukon luomiseksi ja sen jälkeen etsittävä ja tutkittava asianomainen allekirjoitus ja sen perusteella tehtävä päätös hyväksynnästä tai hylkäämisestä.

On tapauksia, jolloin kuvatun mallinen hajauttaminen ei ole mahdollista tai sillä ei saavuteta riittävää kattavuutta vikasietoisella aikajaksolla (FTTI). Käytettävissä on uusi teknologia, jolla saadaan merkittävästi lyhennettyä loogisten BIST-valvontajaksojen vaatimaa testausaikaa, mikä puolestaan parantaa merkittävästi kokonaisvasteaikaa.

Uuden OST-testausteknologian (Observation Scan Technology) ansiosta looginen BIST hyödyntää erityisiä piirisuunnitteluun upotettuja testauspisteitä osana OST-testaus- alkioista koostuvaa pientä erityistä testausketjua, jossa testausalkiot tehokkaasti keräävät vikatietoa toimintalogiikasta jokaisella siirtojaksolla, sen sijaan että vikatietoa kerättäisiin vain jokaisella kuviojaksolla. Tätä kuvataan ylläolevassa kuvassa.

Tuloksena on merkittävästi nopeammin saavutettava toiminta- logiikan kattava testaus, jolloin turvallisuusmekanismin edellyttämät laatuvaatimukset saavutetaan paljon nopeammin kuin perinteisiä loogisia BIST-piirejä käytettäessä.

Kaikkia yllä kuvattuja teknologioita ja metodologioita hyödyntämällä voidaan rajattomasti lisätä järjestelmätason turvallisuuteen liittyviä toimintoja. Testaus voidaan aloittaa ja lopettaa helposti antamalla käskyt kaikille IST-ohjaimille, jotta niiden kaikki testausresurssit ovat käytettävissä valitun skenaarion mukaisten testausten suorittamista varten.

Kaikki testausvirheet raportoidaan takaisin turvallisuudenhallinta- yksikköön, joka voi vastaanottamiensa tulosten perusteella käskyttää eritasoisia korjaavia toimia alkaen yksinkertaisista näytölle ilmaantuvista varoitusilmoituksista päätyen ajoneuvon pysäyttämiseen huoltotoimenpiteitä varten.

IST-ohjaimet voidaan myös määrätä suorittamaan säännöllisesti toistuvia testijaksoja turvallisuuden kannalta kriittisistä toiminnoista vastaavissa osissa elektroniikkajärjestelmää aina silloin kun ajoneuvo on käytössä. Turvallisuushallintayksikkö jälleen tutkii testeistä saatavat virhetulokset ja antaa asianmukaista vastetta, kuten yksinkertaisimmillaan ajaa alas tiettyjä ADAS-toimintoja tai jämerämpänä toimena asettaa ajoneuvon johonkin turvalliseen toimintatilaan. Näin käy silloin, jos edellä mainittujen turvallisuus- mekanismien vasteaika muodostuu kriittiseksi.

Autoelektroniikan järjestelmien säännöllisen, avoimen testauksen tarve tulee jatkuvasti kasvamaan, kun turvallisuuden kannalta kriittisten toimintojen määrä ja kompleksisuus lisääntyvät kaiken aikaa. Joitakin kaupallisia ratkaisuja tähän tarpeeseen on jo esitelty ja lisää on tulossa.

Lue tämä ja muut artikkelit ETNdigi-lehdestä.

MORE NEWS

Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä

Salesforce tuo CRM-järjestelmänsä suoraan ChatGPT:n keskusteluun. Yhtiö on julkaissut Agentforce Sales -sovelluksen ChatGPT-alustalle, mikä muuttaa perustavanlaatuisesti tapaa, jolla myyjät käyttävät CRM:ää. Kyse ei ole enää tekoälyavusteisesta raportoinnista, vaan natiivista integraatiosta, jossa ChatGPT toimii Salesforcen käyttöliittymänä.

5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa

5G-satelliittiyhteydet ovat siirtymässä tutkimus- ja pilottivaiheesta kohti kaupallista todellisuutta. Anritsun 5G RF -testausjärjestelmä on saanut maailman ensimmäisen PTCRB-hyväksynnän 5G NR NTN -testitapauksille, mikä avaa virallisen sertifiointipolun satelliitteihin kytkeytyville 5G-päätelaitteille.

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?

OnePlussan uusi 15-sukupolvi jakautuu selvästi kahteen eri suuntaan. OnePlus 15R tuo huippuluokan suorituskyvyn ja suuren akun edullisempaan hintaluokkaan, kun taas OnePlus 15 on yhtiön varsinainen lippulaivamalli. Paperilla molemmat lupaavat paljon myös kameran osalta, jopa saman pääkennon. Käytännön kuvaustestit kertovat kuitenkin toisenlaisen tarinan.

Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

Euroopan unionin tavoite kieltää uusien polttomoottoriautojen myynti vuodesta 2035 alkaen on murenemassa poliittisen paineen alla. Samalla tuore markkinadata osoittaa, että kuluttajat ovat jo siirtymässä ladattaviin ajoneuvoihin, mutta omilla ehdoillaan ja selvästi maltillisemmin kuin EU:n alkuperäinen linjaus oletti.

Suomalaiset lataavat sähköautojaan kotona

Sähköautoilijoiden maksama julkisen latauksen summa nousi viime vuonna merkittäväksi, mutta valtaosa lataamisesta tapahtuu edelleen kotona. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tuore markkinakatsaus osoittaa, että kotilataus on ylivoimaisesti tärkein tapa pitää sähköautot liikkeessä Suomessa.

OnePlussan uusin houkuttaa jättiakulla ja 165 hertsin näytöllä

OnePlus on julkistanut uuden OnePlus 15R -älypuhelimen, joka sijoittuu yhtiön mallistossa lippulaivojen alapuolelle mutta tuo silti mukanaan hyvän suorituskyvyn, erittäin suuren akun ja nopean AMOLED-näytön. OnePlussan mukaan 15R on suunnattu käyttäjille, jotka hakevat huippuluokan suorituskykyä ja pitkää käyttöaikaa kilpailukykyisempään hintaluokkaan.

Muistit kallistuvat – ensi vuodesta tulee vaikea kiinalaisille valmistajille

Älypuhelinmarkkina kääntyy uudelleen laskuun vuonna 2026, ja kehityksen suurin yksittäinen ajuri on muistipiirien voimakas hinnannousu. Counterpoint Researchin tuoreen ennusteen mukaan globaalit älypuhelintoimitukset supistuvat ensi vuonna 2,1 prosenttia, kun DRAM- ja NAND-muistien kallistuminen nostaa laitteiden valmistuskustannuksia – ja osuu erityisen kovaa kiinalaisiin valmistajiin.

Vielä ehdit mukaan joulukuun OPPO-kisaan

Uusi ETNdigi 2/2025 pureutuu tämän hetken puhutuimpiin teknologia-aiheisiin: tekoälyyn, turvallisuuteen, sulautettuihin järjestelmiin ja suomalaisen elektroniikka-alan tulevaisuuteen. Vankka paketti on tuttuun tapaan luettavissa ilmaiseksi. Lue lehti ja osallistu joulukuun kisaan.

Patentit kertovat: Suomi on suurmaa kvanttiteknologiassa

Suomi kuuluu Euroopan viiden kärkimaan joukkoon kvanttiteknologiaan liittyvissä patenttihakemuksissa. Tämä käy ilmi Euroopan patenttiviraston (EPO) ja Taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestön (OECD) tuoreesta Mapping the global quantum ecosystem -tutkimuksesta. Patenttidata osoittaa, että suomalainen kvanttiosaaminen ei ole vain tutkimuksellisesti vahvaa, vaan myös yhä aktiivisemmin suojattua ja kaupallistamiseen tähtäävää.

Renesas yhdistää autojen järjestelmät yhdelle prosessorille

Renesas tuo autoelektroniikkaan merkittävän uudistuksen, kun yhtiön uusi R-Car Gen 5 X5H -järjestelmäpiiri on suunniteltu ajamaan auton keskeisiä järjestelmiä rinnakkain yhdellä prosessorilla. Aiemmin erillisillä ohjaimilla toteutetut ADAS-toiminnot, viihde/infotainment, tekoälypohjainen käyttöliittymä ja ajoneuvon gateway-tehtävät voidaan nyt yhdistää samaan laskenta-alustaan.

Tekoälybuumi jatkuu – Keysight lisää apurit RF-suunnitteluun

Keysight Technologies tuo tekoälyavusteiset Chat- ja Copilot-toiminnot Advanced Design System (ADS) -suunnitteluohjelmistoonsa. Uudet virtuaaliapurit on tarkoitettu nopeuttamaan RF- ja suurtaajuussuunnittelua, madaltamaan työkalujen oppimiskynnystä ja automatisoimaan toistuvia työvaiheita – ilman että suunnitteludata poistuu yrityksen omasta IT-ympäristöstä.

Bittium jatkaa armeijan analogisten radioiden uusimista

Bittiumin tytäryhtiö Bittium Wireless Oy jatkaa Puolustusvoimien käytössä olevien analogisten kenttäradioiden korvaamista uuden sukupolven ohjelmistoradioilla. Yhtiö on saanut Puolustusvoimilta tilaukset Bittium Tough SDR -sotilas- ja ajoneuvoradioista, niihin liittyvistä varusteista sekä ohjelmistojen jatkokehityksestä. Tilausten kokonaisarvo on noin 15,9 miljoonaa euroa, josta itse radioiden osuus on noin 12,4 miljoonaa euroa. Toimitukset ja kehitystyö ajoittuvat vuosille 2025–2026.

Älylaseille uudenlainen yhden sirun mikronäyttö

OMNIVISION on esitellyt uuden OP03021-mikronäytön, joka on suunnattu seuraavan sukupolven älylaseihin ja kevyisiin AR-ratkaisuihin. Yhtiön mukaan kyseessä on alan ainoa täysvärinen, field-sequential-tyyppinen LCOS-näyttö, jossa itse pikselimatriisi, ohjainpiirit ja ruutumuisti on integroitu samalle sirulle. Ratkaisu tähtää ennen kaikkea erittäin alhaiseen tehonkulutukseen ja pieneen kokoon, joita molempia tarvitaan älylaseissa.

Tämän takia HDMI-kaapeli ei katoa minnekään

HDMI on yksi kulutuselektroniikan menestyksekkäimmistä rajapinnoista. Se on levinnyt televisioihin, näyttöihin, digibokseihin, pelikonsoleihin ja ammattikäyttöön poikkeuksellisen laajasti. Syy ei ole tekninen hienous tai aggressiivinen markkinointi, vaan yksinkertainen lupaus: HDMI vain toimii.

Rustia ja C++:aa voidaan ajaa samalla auton ohjaimella

Autoteollisuuden pitkään C- ja C++-kieliin nojaava ohjelmistokehitys saa nyt konkreettisen vaihtoehdon. HighTec ja Intellias ovat osoittaneet, että Rust-koodia voidaan integroida suoraan AUTOSAR Classic -ympäristöön ja ajaa rinnakkain C/C++-sovellusten kanssa samalla auton MCU-ohjaimella.

Millisekunnit ratkaisevat endoskopiassa

Kun tekoälyä aletaan hyödyntää endoskopiassa kliinisesti merkittävällä tavalla, laskenta-alustan vaatimukset muuttuvat perustavanlaatuisesti. Tekoälyn on reagoitava yhden videoruudun aikana – käytännössä millisekunneissa – jotta havainnosta on kliinistä hyötyä. Advantechin asiakascase osoittaa, että vaatimuksiin voidaan vastata kompaktilla laskenta-alustalla eli yhden kortin tietokoneella.

Satelliiteista tulee olennainen osa 6G-verkkoja

Satelliittiverkot eivät ole enää 6G:n lisäosa, vaan niistä on tulossa kiinteä ja natiivisti integroitu osa tulevia mobiiliverkkoja. EU-rahoitteisen 6G-NTN-hankkeen työn tulokset osoittavat, että seuraavan sukupolven 6G-verkot rakennetaan alusta lähtien yhdistämään maa- ja satelliittiverkot yhdeksi kokonaisuudeksi.

TME ja Zuken liittävät komponenttidatan piirilevysuunnitteluun

Zuken ja puolalainen komponenttijakelija Transfer Multisort Elektronik (TME) ovat solmineet strategisen yhteistyön, joka tuo reaaliaikaisen komponenttidatan suoraan piirilevysuunnitteluun. Integraatio koskee Zukenin eCADSTAR- ja CADSTAR-työkaluja ja yhdistää suunnittelun aiempaa tiiviimmin komponenttien hankintaan.

Mistä Jollan yllättävä suosio kertoo?

Kotimaisen Jollan uusi älypuhelin on noussut yllättäväksi menestykseksi jo ennakkotilausvaiheessa. Yrityksen mukaan puhelinta on myyty yli 5 000 kappaletta viikossa lähes täysin orgaanisesti, vain 2 500 euron digimarkkinointibudjetilla. Kyse ei vaikuta olevan vain yksittäisestä laitelanseerauksesta, vaan laajemmasta ilmiöstä. Eurooppalaiselle, omissa käsissä olevalle älypuhelimelle näyttää olevan todellista kysyntää.

ETNdigi 1/2025 is out
2025  # mobox för wallpaper
TMSNet  advertisement

© Elektroniikkalehti

 
 

TECHNICAL ARTICLES

Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä

ETN - Technical articleSuuren nopeuden Ethernet-muuntajien tulee täyttää nykyaikaisille, tehokkaille verkkolaitteille asetetut vaatimukset. Niiden tehtävänä on turvata luotettava ja varma datansiirto, optimoida signaalin laatu ja tehostaa verkon yleistä suorituskykyä ja kapasiteetin hyödyntämistä.

Lue lisää...

OPINION

Commodore 64 Ultimate on täydellistä nostalgiaa – ja täysin tarpeeton

Commodore 64 Ultimate on ehkä täydellisin nostalgialevyke, jonka 2020-luvun retrobuumi on meille toistaiseksi tarjonnut. Se näyttää Commodorelta, kuulostaa Commodorelta ja toimii Commodorena – koska se pitkälti on Commodore. Uusi laite perustuu AMD Xilinx Artix-7 -FPGA:han, joka jäljentää alkuperäisen emolevyn logiikan piiritasolla. Mutta mitä enemmän speksejä selaa, sitä selvemmin nousee esiin yksi kysymys: miksi kukaan tarvitsee tätä?

Lue lisää...

LATEST NEWS

  • Iso askel myyjille: ChatGPT:stä tulee Salesforcen järjestelmän käyttöliittymä
  • 5G-satelliittilaitteiden sertifiointi voi nyt alkaa
  • Kun Ethernet kiihtyy, muuntajista tulee kriittisiä
  • OnePlus 15 vs 15R: kuinka suuri ero kameroissa todella on?
  • Polttomoottorikiellosta luovutaan, mutta eurooppalaiset ostavat ladattavia

NEW PRODUCTS

  • Click-kortilla voidaan ohjata 15 ampeerin teollisuusmoottoreita
  • Pian kännykkäsi erottaa avaimen 11 metrin päästä
  • Lataa laitteet auringon- tai sisävalosta
  • DigiKeyn uutuus: nyt voit konfiguroida teholähteen vapaasti verkossa
  • PCIe5-tallennusta datakeskuksiin pienellä virralla
 
 

Section Tapet