Yhdysvaltojen autokauppa koki järistyksen, kun useat eurooppalaiset ja japanilaiset autonvalmistajat, kuten Audi, Jaguar Land Rover ja Mitsubishi, ilmoittivat keskeyttävänsä ajoneuvojen viennin Yhdysvaltoihin. Syynä on Trumpin hallinnon 2. huhtikuuta voimaan astunut 25 prosentin tullimaksu tuontiautoille ja osille.
Audi lopetti kuljetukset välittömästi – jopa jo satamiin saapuneet autot pidetään toistaiseksi seisomassa. Myös muut merkit seuraavat samaa linjaa, pitäen varastonsa satamissa odottamassa tilanteen selkeytymistä. Autokauppiaat Yhdysvalloissa pystyvät vielä hetken myymään olemassa olevia varastoja, mutta ne riittävät vain muutamaksi kuukaudeksi.
Ironisesti tämä saattaa olla juuri se hetki, jota Trumpin "America First" -kauppapolitiikka on tavoitellut: amerikkalaisten merkkien – kuten Ford ja GM – myynti voi nyt piristyä, kun eurooppalainen kilpailu katoaa näyttämöltä.
Mutta on hyvä huomioida yksi yksityiskohta: myös amerikkalaisissa autoissa käytetään runsaasti tuontikomponentteja. Moottorit, elektroniikka, vaihteistot – usein peräisin samoista maista, joita nyt tullataan raskaasti. Lopputuloksena yhdysvaltalaiset autoilijat saavat todennäköisesti maksaa enemmän – riippumatta siitä, onko konepellissä saksalainen vai amerikkalainen logo.
Euroopan komission ja autoteollisuuden edustajat ovat jo aloittaneet keskustelut vastatoimista, ja osakekurssit ovat notkahtaneet. Samaan aikaan autoteollisuus pohtii uusia tuotantoratkaisuja ja mahdollisia tehtaita Yhdysvaltojen sisällä – mutta nämä ovat vuosien päässä.