Koronapandemia on saanut ihmiset miettimään tarkemmin hankintojaan ja rahankäyttöään. Ericsson ConsumerLabin Harnessing the 5G Consumer Potential -tutkimuksessa havaittiin kuitenkin, että kuluttajat ovat edelleen valmiita maksamaan lisähintaa 5G-yhteydestä.
Pandemia on kuitenkin vaikuttanut kuluttajien halukkuuteen maksaa lisähintaa 5G-liittymistä. Vuoden 2019 alussa keskivertokuluttaja oli valmis maksamaan 5G-verkosta 20 prosenttia lisähintaa. Vuoden loppuessa vastaava luku on pudonnut 10 prosenttiin.
Kuitenkin joka kolmas varhainen käyttöönottaja on edelleen valmis maksamaan 20 prosentin lisähinnan. Raportti nostaa esille, kuinka korkea varhaisen käyttöönoton taso voi edistää talouden elpymistä.
Raportissa ennustetaan myös, että edistämällä ennakoivasti kuluttajien 5G:n käyttöönottoa, palvelutarjoajat voisivat vuoteen 2030 mennessä saada 5G:stä 34 prosenttia korkeammat keskimääräiset tulot käyttäjää kohden.
Kaikkiaan 5G:llä on Ericssonin raportin mukaan valtava merkitys liiketoiminnassa. Vuoteen 2030 mennessä 5G voi tuottaa 31 biljoonan dollarin eli 31 tuhannen miljardin kumulatiiviset tulot ICT-teollisuudelle. Palveluntarjoajille kakusta olisi menossa 3,7 biljoonaa dollaria.
Raportissa korostetaan myös uusien teknologioiden, kuten reunalaskennan ja verkon viipaloinnin, rooleja palveluntarjoajien 5G-kuluttajatulojen turvaamisessa. Nämä voivat olla digitaalisia ydinpalveluita, kuten pilvipelaamista ja lisätyn todellisuuden sovelluksia, tai digitaalisia lähipalveluita, kuten in-car -sovellutuksia ja niihin liittyviä turvaominaisuuksia.
Ericssonin raporttiin voi tutustua täällä.