Tablettitietokoneet on jo ehditty julistaa kuolleeksi. Ehkäpä uutinen on ennenaikainen, mutta IDC:n tuoreet luvut osoittavat, että markkina on hiljalleen kuihtumassa. Ainoa valopilkku markkinoilla on Chrome OS -pohjaisten tablettien tulo myyntiin.
IDC:n mukaan tabletteja myytiin tammi-maaliskuussa 31,7 miljoonaa kappaletta. Määrä on 11,7 prosenttia pienempi kuin vuotta aikaisemmin.
IDC:n mukaan markkinoilla kasvuun ylsivät Applen iPad Pro ja Microsoftin Surface. Perinteinen Android-lätyskä sen sijaan on vaikeuksissa. Halpatableteissa hinta on kilpailtu minimiin, eivätkä laitteet silti tunnu kiinnostavan ostajia.
Chrome OS -tablettien tuloa markkinoille IDC pitää virkistävän muutoksena. Samalla Googlesta tulee aito alustatoimittaja Applen tapaan. un samaan aikaan Microsoft haluaa tuoda Windowsin tiukemin Arm-alustalle, tablettien näköpiirissä saattaa olla jopa kasvua.
Valmistajista Apple oli ensimmäisellä neljänneksellä omassa luokassaan 28,8 prosentin markkinaosuudella. Apple myi 9,1 miljoonaa iPadia eli lähes joka kolmas myyty tabletti oli Applen valmistuttama.
Samsungin markkinaosuus toiseksi suurimpana pysyi ennallaan 16,7 prosentissa, mutta laitetoimitusten määrä pieneni 5,3 miljoonaan. Huawei kasvatti lukujaan listan kolmosena. Kiinalaisvalmistajan markkinaosuus tableteissa on nyt 10 prosenttia.