Moni ajattelee sähköautoa hankkiessaan, että haluaa autoon laturin, jolla auton saa ladattua mahdollisemman nopeasti ja tehokkaasti. Kuormituksen kannalta se ei kuitenkaan ole järkevää. Sähköautolle tehokkain laturi ei aina ole paras valinta.
Laturin valinnassa on tärkeä huomioida auton ominaisuudet, päivittäinen ajomäärä ja laturin sähkönsyötön kapasiteetti. – Järeimmät kotilaturit ovat teholtaan 22 kW eli vaativat sähkönsyötöltä 3 x 32 -ampeeria. Kun omakotitalon sähkönsyöttö on tyypillisesti 3 x 25 -ampeeria, lataaminen suurella teholla häiritsee kodin muita toimintoja. Pahimmillaan pääsulakkeet palavat, muistuttaa DEFA:n asiantuntija Toni Hannonen.
Useimmilla sähköautoilla ajetaan kaupunki- ja työmatka-ajoa tyypillisesti sata kilomeriä vuorokaudessa. Tällöin autojen lataaminen on kannattavinta silloin, kun ne seisovat tunteja kodin tai työpaikan pihalla. Yön aikana auton akkuun ehtii ladata hitaammallakin tahdilla 200–250 ajokilometriä, eikä lataaminen kuormita liikaa kodin sähkönsyöttöjärjestelmää.
Myös nykyisissä sähkö- ja hybridiautomalleissa saattaa olla rajoitteita, joiden vuoksi ne eivät pysty vastaanottamaan nopeinta mahdollista lataustehoa.
– Tärkeintä on valita laturi todellisen tarpeen ja latausolosuhteiden mukaan. Esimerkiksi DEFA:n Mode 3 -laturi on toimiva ja turvallinen valinta kaikkiin sähköautoihin. Laturin homeCLU -lisälaite mittaa, paljonko kotona milloinkin käytetään sähköä. Jos tiettyyn aikaan esimerkiksi kokataan ja lämmitetään saunaa, säätää homeCLU silloin laturin käyttämään vähemmän sähköä kuin muina aikoina, Hannonen kertoo.
Turvallisuutta lisää se, että virta kulkee laturissa vasta kun sähkö on kytketty päälle, eikä kaapelia voi irrottaa, kun sähkö on kytkettynä. Autotalliin tai kodin pihalle asennettavaan Mode 3 -laturiin on saatavilla lisävarusteena käytännöllinen johtoteline, katos ja tolppa.