- Tietoja

EU-parlamentin ja neuvoston neuvottelutuloksen myötä EU:ssa syksyn 2024 jälkeen myytävät matkapuhelimet, tabletit ja kamerat on voitava ladata USBC-latureilla. Käytännössä tämä tarkoittaa, että käyttöön tulee yksi laturi kaikille pienille ja keskikokoisille kannettaville laitteille.
- Tietoja

Suomessa on huutava pula tekniikan osaajista. Työhakupalveluita tarjoava Cvappin selvitys kertoo, että alkuvuodesta työmarkkinoilla oli eniten kysyntää it-alan ammattilaisille. Heille oli alkuvuodesta lähes 4500 avointa työpaikkaa tarjolla ympäri Suomea.
- Tietoja

Vicor tunnetaan tehoelektroniikan komponenttiratkaisuistaan. Yksi innovatiivisimmista on ChiP-moduuli, joka tarkoittaa koteloon paketoitua muunninta (Converted housed in Package). Nyt näiden moduulien kysyntä on lähtenyt isoon kasvuun.
- Tietoja

Yksi ensimmäisistä ja laajimmista 5G-privaattiverkkohankkeista etenee Kittilässä. Telian itsenäinen 5G-verkko auttaa uudenlaisen kaivosteknologian hyödyntämisessä ja parantaa työturvallisuutta ja toimintavarmuutta.
- Tietoja

Trend Micron uusi tutkimus osoittaa, että organisaatioilla on suuria vaikeuksia tunnistaa ja turvata digitaalinen hyökkäyspinta-alansa, mikä vaikeuttaa tuntuvasti riskinhallintatoimia. Lähes puolet yrityksistä myöntää, että heidän digitaalinen hyökkäyspinta-alansa on ”riistäytymässä käsistä”.
- Tietoja

Euroopan unionin lainsäätäjät päättävät tänään kiistellystä direktiivistä, jonka mukaan kaikissa älypuhelimissa ja muissa kannettavissa laitteissa pitää olla yksi ja sama laturi. C-tyypin USB tulee käytännössä kieltämään Applelta Lightning-liitännän käytön iPhone-puhelimissa.
- Tietoja

Kannettavista testereistä on puhuttu jo vuosikausia, mutta Tektronix vie idean oikeastaan ensimmäisenä maaliin. Uusi Series 2 -oskilloskooppi on käytännössä tabletin kokoinen, alle 1,8 kiloa painava ja van 38 millin paksuinen täysiverinen mittauslaite.
- Tietoja

ScientiaMobile listaa säännöllisesti erittäin tarkkoja älypuhelinten laitetilastoja. Vuoden ensimmäisen neljänneksen luvuista selviää esimerkiksi, että joka toinen 5G-puhelin on Applen valmistama. Tarkka osuus 5G-laitteista iPhonen kohdalla on 49,63 prosenttia.
- Tietoja

Autonvalmistajat joutuvat kehittämään yhä enemmän ISO 26262 -standardin mukaisia ratkaisuja. Microchip tekee tästä helpompaa uusilla dsPIC33d-piireillään. Ne tukevat valmiiksi AUTOSAR-pohjaista kehitystä.
- Tietoja

VTT on kehittänyt ratkaisun pakkausmuovien ongelmaan. Regeneroitu eli uudelleenkiteytetty selluloosa korvaa muovikalvoja. Pakkausmateriaalin tuotanto on pilotointivaiheessa, ja se voi olla laajassa teollisuuden käytössä 5–7 vuoden päästä.
- Tietoja
Nokia ilmoitti tänään, että se tekee yhteistyötä DOCOMOn ja NTT:n kanssa määritelläkseen ja kehittääkseen yhdessä keskeisiä teknologioita kohti 6G-verkkoja. Suunnitelmana on rakentaa ympäristöt kokeiluja ja demonstraatioita varten DOCOMOn ja NTT:n tiloihin Japanissa sekä Nokian tiloihin Stuttgartiin Saksaan ja aloittaa haluttujen testien ja mittausten tekeminen jo tänä vuonna.
- Tietoja

Tutkimuslaitos Trendforcen mukaan maailmassa myytiin tammi-maaliskuussa 310 miljoonaa älypuhelinta. Määrä on 12,8 prosenttia pienempi kuin edellisneljänneksen aikana. Joko valmistajien olisi syytä olla huolissaan?
- Tietoja

Yhdysvaltain energiaministeriön alaisen SLAC National Accelerator Laboratoryn ja Stanfordin yliopiston tutkijat uskovat löytäneensä tavan elvyttää ladattavia litiumakkuja. Tämä voi lisätä sähköautojen toimintasädettä ja akun käyttöikää seuraavan sukupolven elektronisissa laitteissa.
- Tietoja

Huawei on aloittanut uusien Watch GT 3 Pro -älykellojen myynnin Suomessa. Tarjolla on miehille suunnattu 46-millisellä näytöllä varustettu titaaniversio sekä feminiinisempi 43-millinen, keraamisella rungolla varustettu versio. Erityisesti keraaminen versio tuo älykelloon luksusta, jota niistä on tähän asti harvoin tavattu.
- Tietoja

Suomessa on tehty kansainvälisestikin tärkeä autonomisen junan kenttätesti. Suomalaisen Proxionin vetämässä hankkeessa päästiin Voikkaalla ajamaan ensimmäistä kertaa GoA4-luokan automaattijunaa. Näillä näkymin junaa päästään operoimaan vuonna 2023.













