E-Axle on sähköautojen keskeinen komponentti, joka yhdistää vetomoottorin, vaihteiston ja invertterin yhdeksi kompaktiksi yksiköksi. Nyt esitellyssä uudessa 8-in-1-ratkaisussa hyödynnetään vain yhtä mikro-ohjainta, mikä auttaa merkittävästi vähentämään tarvttavien komponenttien määrää, järjestelmän kokoa sekä tuotantokustannuksia. Ratkaisu on kehitetty ja testattu täydellisesti Renesasin ja Nidecin yhteisessä projektissa, ja sitä esitellään Electronica 2024 -messuilla Münchenissä.
Renesas aikoo tarjota tähän 8-in-1 E-Axle -konseptiin perustuvia kokonaisratkaisuja myös muille ajoneuvovalmistajille, mikä nopeuttaa ja yksinkertaistaa sähköautojen kehittämistä. Konseptiin kuuluu myös muun muassa akkujen hallintajärjestelmä, virranjakoyksikkö ja PTC-lämmittimen hallinta, kaikki yhdistettynä yhden ohjaimen alaisuuteen.
Renesasin Power-yksikön johtaja Chris Allexandre kertoo, että yhtiö on sitoutunut tarjoamaan markkinoille helppokäyttöisiä ja kattavia järjestelmäratkaisuja, jotka auttavat asiakkaita nopeuttamaan markkinoille pääsyä ja kehittämään innovatiivisia sähköautoja. Nidecin edustaja Ryuji Omura lisää, että konsepti vastaa alan kasvavaan tarpeeseen pienemmän koon ja matalampien kustannusten E-Axle-ratkaisuista.
Renesasin ja Nidecin uusi 8-in-1-konsepti tarjoaa ratkaisun, joka voi mullistaa sähköautojen voimansiirtoteknologian yhdistämällä useita toimintoja yhteen tehokkaaseen kokonaisuuteen. Tämä pienentää autovalmistajien kehitysaikaa, alentaa kustannuksia ja mahdollistaa kompaktimmat ja kevyemmät sähköautot tulevaisuudessa.