Uusi Stanfordin yliopiston tutkimus haastaa perinteisen käsityksen siitä, että sähköauton akun kestävyys olisi parhaimmillaan tasaisella, rauhallisella ajolla. Tulosten mukaan vaihteleva ajotyyli, johon sisältyy myös satunnaisia ripeitä kiihdytyksiä, voi pidentää akun käyttöikää jopa 38 prosentilla.
Tutkijat analysoivat 92 sähköautojen litiumioniakkua kahden vuoden ajan käyttäen 47 erilaista purkuprofiilia – osa vakio-virtaisella tasaisella kuormituksella ja osa realistisilla, dynaamisilla ajojaksoilla. Dynaaminen käyttö sisälsi muun muassa kiihdytyksiä, jarrutuksia, pysähtelyjä ja regeneratiivista jarrutusta – eli juuri sellaista kuormitusta, jota sähköautot kohtaavat kaupungissa tai ruuhkaliikenteessä.
Tutkimus osoitti, että tasainen moottoritieajo – vaikka se tuntuisi akulle "helpolta" – itse asiassa kuluttaa akkua nopeammin kuin vaihteleva kaupunkiajo. Erityisesti matalataajuiset virtaimpulssit ja ajoittaiset tehopiikit, kuten kiihdytykset, näyttävät vaikuttavan positiivisesti akun sisäisiin prosesseihin.
Dynaamisella kuormituksella ajetut akut kestivät keskimäärin selvästi pidempään ennen kuin niiden kapasiteetti putosi 85 prosenttiin alkuperäisestä, mikä tutkimuksessa määriteltiin loppuunkulumisen rajaksi. Ero vastasi jopa 195 000 ajomailin eroa akun elinkaaressa verrattuna tasaiseen ajoon.
Vaikka uutinen saattaa kuulostaa siltä, että sähköautolla kannattaisi "pistää hanaa joka kerta", tutkijat painottavat, että kohtuus on kaiken a ja o. Yksittäiset kiihdytykset osana monipuolista ajotapaa ovat akulle hyväksi, mutta jatkuva kaasu pohjassa -ajo voi kasvattaa hetkellisiä virtoja liikaa ja lisätä kulumista.
Sen sijaan luonnollinen ajon vaihtelu – kiihdytyksiä, jarrutuksia, pysähtelyjä ja erilaisia kuormitusjaksoja – on akulle hyödyllistä. Myös se, että akku ei ole jatkuvasti täynnä tai aivan tyhjä, auttaa vähentämään elektrodien rasitusta.
Tutkimus tarjoaa tärkeän viestin sekä sähköautoilijoille että akunvalmistajille: akun todellinen käyttöikä ei selviä laboratorio-olosuhteissa vakio-virralla. Sen sijaan testaukseen tarvitaan realistisia, vaihtelevia ajoskenaarioita, jotka vastaavat todellista käyttöä.