Microsoft on esitellyt DirectX-grafiikkaan uuden rajapinnan. DirectX 12 sai pelikehittäjien GDC-messuilla laajan tuen näytönohjainten valmistajilta. Uusi rajapinta tuodaan vauhdilla kaupallisiin tuotteisiin, sillä sitä pidetään pitkään aikaan Windows-koneiden grafiikan merkittävimpänä kehitysaskeleena.
Intel esimerkiksi kertoi pelitapahtumassa, että sen neljännen polven Core-prosessorit tukevat DirectX 12 -grafiikkaa, heti kun rajapinta julkistetaan virallisesti.
Qualcommin tuki taas tarkoittaa, että myös mobiiliprosessoreihin tulee entistä tarkempi, ja vähemmän laitteen resursseja syövä grafiikka.
AMD:n asema DirectX:n suhteen on ristiriitaisempi. GDC-messuilla yhtiö kyllä vannoi tukeaan ja uskollisuuttaan ja sanoi esimerkiksi, että uusi tekniikka tulee kaikille Radeon-grafiikkakorteille.
Samalla AMD:llä on oma Mantle-rajapinta. Se päästää ohjelmoijat lähemmäksi grafiikkaprosessorin rautaa, mihin suuntaan myös Microsoft haluaa DirectX:ää uudessa versiossaan viedä.
Mantle toimii vain uusimmilla Radeon-korteilla. AMD tarjoaa sille myös kehityspakettia, mutta ei ole odotettavissa, että esimerkiksi Intel tai Nvidia alkaisi hyödyntää sitä.
Microsoftin mukaan pelaajat pääsevät nauttimaan DirectX 12 -peleistä joulusesonkina vuonna 2015.