Matkapuhelimiin myydään tänä vuonna reilut 1,1 miljoonaa kameramoduulia. Seuraavan kolmen vuoden aikana markkina tulee lähes kaksinkertaistumaan. Kasvu tulee ennen kaikkea uusista kameroista, jotka lisäävät kuviin syvyysvaikutelman.
Näin arvioi markkinoita tutkinut Woodside Capital Partners. Sen arvion mukaan vuonna 2017 moduuleja myydään jo yli 2,7 miljardia. 1,2 miljardia näistä on syvyysvaikutelman luovia kameroita.
Investointiyrityksen mukaan Micosoftin Kinectin tai Creatice Labsin PC-kameroiden tapa tuottaa syvyysvaikutelma kuviin ei onnistu mobiililaitteissa, koska näillä tekniikoilla on suuria vaikeuksia auringonvalossa. Sen sijaan moni kameravalmistaja kehittää nyt matriisiratkaisuja, joissa usealla pieniresoluutioisella kameralla otetaan kuva kohteesta ja nämä kuvat laskennallisesti yhdistämällä tuotetaan syvyysvaikutelma.
Ensimmäisiä tällaisia ratkaisuja kehittäneitä yrityksiä ovat Pelican Imaging, Heptagon, Lynx ja CorePhotonics. Kaupallisiin laitteisiin ratkaisut ehtivät oikeastaan vasta tämän vuoden aikana.
Matriisimoduulien tulo muuttaa myös hieman kameravalmistajien bisnestä. Kun moduuli perustuu halpoihin, ei niin tarkkoihin kameroihin, ei kameramyynnin liikevaihto kasva volyymien kasvun vauhtia. Käytännössä ero valmistajien ratkaisujen välillä tulee laskenta-algoritmeista, joilla syvyysvaikutelma tuotetaan.
Woodside Capitalin tutkimusraportti käsittelee laajasti muitakin sulautettuja digikameroita esimerkiksi autoissa ja päällepuettavassa elektroniikassa. Raportin voi ladata yhtiön verkkosivuilta.