Nokia ilmoitti tällä viikolla sijoittavansa sata miljoonaa dollaria uuteen Connected Car -rahastoon, josta tullaa rahoittamaan uusia, HERE-kartta- ja paikannustekniikkaa hyödyntäviä yrityksiä. HEREn kannalta päätös oli erittäin hyvä. Nokian karttapuolen täytyy ryhtyä tekemään kunnon liiketoimintaa.
HERE pohjaa vuonna 2006 ostettuun Gate5-palveluun sekä ennen kaikkea vuoden 2008 jättiostokseen, Navteqiin. Uuden Nokian visiossa HERE on toinen tukijalka, joka pyrkii kehittämään älykkäitä, verkottuneita autoja, pilvipohjaisia kartta- ja paikannuspalveluja sekä paikkasidonnaista bisnestietoa päätöksenteon tueksi.
HERE tarjoaa karttapalveluja 190 maassa. Dataa kerätään yli 80 000 pisteessä. Karttojen laatua ylläpitää ja parantaa yli 3000 analyytikkoa. Kaikkiaan HERE työllistää 6500 henkeä. Tuotekehityksen pääpaikat ovat Berliini, Chicago, Boston ja Piilaakson Sunnyvale.
Nokia kertoo 20-F-lomakkeessaan, että karttoja parannetaan satojen jatkuvasti tien päällä olevien autojen mittausten perusteella. Kameroilla ja tutkilla ne tallentavat 700 000 datapistettä joka sekunti. HERE-karttoihin tehdäänkin 2,7 miljoonaa korjausta ja parannusta joka päivä.
HERE on erittäin tutkimusintensiivinen osa Nokiaa. Viime vuonna HEREn tutkimuskulut olivat 648 miljoonaa euroa. Silti sen liikevaihto on jäänyt noin miljardiin euroon. Viime vuonna myynti laski 914 miljoonaan euroon. Tappiota HERE teki 154 miljoonaa euroa, mikä on puolet vähemmän kuin vuotta aikaisemmin.
Kun uuden Nokian perusbisnes eli verkkoliiketoiminta käännettiin viime vuonna voitolliseksi, seuraavana on vuorossa HEREn muuttaminen kannattavaksi. Sen saavuttamisessa uuden Connected Car -rahaston rooli on tärkeä. Se ei kuitenkaan voi jäädä Nokian ainoaksi panostukseksi HERE-ekosysteemin luomisessa.