Kosketusnäyttöjen valmistajien kissanpäivät ovat ohi. Volyymit kasvavat edelleen, mutta todella kova hintakilpailu on johtanut siihen, että ensimmäistä kertaa kosketusnäyttöjen markkinat kutistuvat. Tänä vuonna markkinat pienetyvät yhdellä prosentilla.
Displaysearchin tänä vuonna myydään yli 1,7 miljardia kosketuspaneelia. Määrä on yli 200 miljoonaa suurempi kuin viime vuonna. Siitä huolimatta valmistajien tulot kutistuvat prosentilla. Vielä viime vuonna valmistajien liikevaihto kasvoi lähes 30 prosenttia, joten muutos on todella nopea.
Kosketusnäyttöjen toimitusmäärät kasvavat tasaisesti myös tulevina vuosina. Displaysearch arvioi, että vuonna 2018 myydään jo 2,5 miljardia paneelia erilaisia kosketuslaitteisiin.
Kasvu ei näy paneelien valmistajien tuloissa. Kahtena seuraavana vuonna markkinoiden koko saattaa kasvaa prosentilla-kahdella, mutta vuosina 2017-2018 valmistajien tulot kääntyvät taas laskuun.
Displaysearch selittää rankkaa hintaeroosiota sillä, että esimerkiksi kosketuksella varustettujen kannettavien tietokoneiden paneelja valmistettiin viimeisen vuoden aikana aivan liikaa kysyntään nähden. Sen takia paneelien hinnat putosivat vuoden aikana 50 prosenttia.
Markkinakehitys johtaa väistämättä siihen, etteivät kaikki paneelien valmistajat voi jatkaa. Odotettavissa onkin pienempien valmistajien kaatumisia.