Kiinan tiedeakatemian eli CAS:n fysiikan instituutin tutkijat ovat tehneet uuden ennätyksen litiumakkujen energiatiheydessä. Uusi lukema kirjataan 711 wattituntia kiloa kohti. Tämä on kolminkertainen tiheys tämän hetken sähköautojen kuten Teslan akuston lukemiin verrattuna.
Kun keskitytään siirtymään sähköisiin liikennemuotoihin, energiatiheys on este, jonka tutkijat haluavat voittaa. Suuremmat energiatiheydet lisäävät ajoneuvojen tehokapasiteettia, mikä lisää niiden kantamaa tai parantaa hyötykuormakapasiteettia.
Vaikka tutkijat ovat jo esitelleet akkuja, joilla voidaan yhdellä latauksella ajaa jopa tuhat kilometriä, vieläkin tehokkaammat ratkaisut ovat ratkaisevan tärkeitä pitkän matkan liikenteen sähköistämisessä sekä vedessä että ilmassa.
CAS:n Pekingin fysiikan tutkimuskeskuksen professorien Li Hongin ja Xiqian Yun johtama tutkimusryhmä kehitti 10 ampeeritunnin pehmeän litiumakun. Paketti kehitettiin käyttämällä erittäin ohutta litiummetallianodia ja mangaanioksidipohjaista katodia, jossa oli myös runsaasti litiumia. Elektrodit testasi kiinalainen China North Vehicle Research Institute.
Aikoessaan lisätä energian varastointitiheyttä, tiimi laajensi lataus-/purkausjännitealuetta pitäen samalla silmällä katodin ja anodin rakenteellisia ominaisuuksia, koska litiumioneja kerrostuu elektrodeille ja liukenee akkuun lataus- ja purkausprosessin aikana. Lisäksi he käyttivät myös kalvopinnoitustekniikkaa ratkaistakseen ultraohuen litiumin palautuvuusongelmat suurilla pinnoilla ja samalla tutkivat tapoja saada elektrolyyttejä toimimaan paremmin asennuksessa.
Tutkijat ylsivät lopulta energiatiheyteen 711,30 Wh/kg. Tilavuusenergiatiheytenä tämä on 1653,65 wattituntia litraa kohti. Esimerkiksi 4680-kennojen, joita Tesla aikoo käyttää tulevissa malleissaan, energiatiheys on 244 Wh/kg.