Kaiken sähköistyminen perustuu tällä hetkellä pääosin litiumakkuihin, joilla on kaksi ongelmaa: saatavuus ja turvallisuus ylikuumenemisen yhteydessä. Arizonan yliopiston tutkijat ovat kehittäneet hybridiakun, joka voi olla kustannustehokas ratkaisu molempiin ongelmiin.
Viime aikoina tutkijat ovat tutkineet litiumin luopumista kokonaan ja sen sijaan natriumin tai muiden alkuaineiden käyttöä korkealaatuisissa akuissa. Natrium on halvempaa ja saatavilla olevaa (se löytyy merivedestä, natriumkloridina), mutta niillä on haittoja, ja litiumakut ovat edelleen parhaita autoissa ja kannettavissa laitteisissa.
Tohtorikoulutettava Tullio Geraci ja professori Alexandra Navrotsky Arizonan osavaltion yliopistosta ovat omaksuneet erilaisen lähestymistavan. Litiumin ja natriumin sekoittaminen samassa akussa lupaa helpottaa toimitusongelmia ja avata tien halvemmille akuille ja turvallisemmalle lataamiselle.
Tutkimusryhmä valmistaa litium-natriummateriaaleja ja karakterisoi niiden rakenteita, homogeenisuutta ja termodynaamisia ominaisuuksia. Tutkijat käyttävät Navrotsky-laboratoriossa kehitettyä ja optimoitua erikoistekniikkaa materiaalien energeettisen stabiilisuuden mittaamiseen, kun taas lämmityskokeet määrittävät niiden mahdollisen hajoamisen käytössä.
Tullio Geracn mukaan tiimi aloitti sekoittamalla pieniä määriä natriumia litiumiin ja testasi sen stabiiliutta. Aluksi tulokset eivät olleet kovin lupaavia, mutta natriumpitoisuuden kasvattaminen paransi vakautta.
Tähän mennessä 10-prosenttinen seos (suolaa kymmenesosa) on saatu stabiiliksi. Tutkijat uskovat, että osuus voidaan nostaa noin 20 prosenttiin, ennen kuin suorituskyvyssä n’hdään merkittäviä muutoksia.