Sinkistä ja ilmasta valmistetut akut voivat olla sähköajoneuvojen tulevaisuus. Australilaisessa Edith Cowan Universityssä tehdyssä tutkimuksessa testattiin sinkki-ilma-akkuja käyttämällä halvempien, turvallisempien ja kestävästi tuotettujen materiaalien yhdistelmää, mikä mahdollisti paremman käyttöiän ja suorituskyvyn.
ECU-yliopiston tohtori Muhammad Rizwan Azhar johti projektia, jossa haluttiin löytää korvaaja litiumioniakuille. Niiden ongelmana ovat jatkossa kasvavat kustannukset, rajalliset materiaalivarannot ja turvallisuusongelmat.
Rizwan Azharin mukaan ladattavat sinkki-ilma-akut ovat tulossa houkuttelevammiksi alhaisten kustannustensa, ympäristöystävällisyytensä, korkean teoreettisen energiatiheytensä ja luontaisen turvallisuutensa vuoksi. - Seuraavan sukupolven sähköajoneuvojen ja sähkölentokoneiden ilmaantuessa markkinoille on kasvava tarve turvallisemmille, kustannustehokkaammille ja tehokkaammille akkujärjestelmille, jotka voivat ylittää litiumioniakkujen ominaisuudet.
Sinkki-ilma-akku koostuu negatiivisesta sinkkielektrodista ja positiivisesta ilmaelektrodista. Tähän asti tällaisen rakenteen suurin ongelma on ollut rajallinen teho, joka johtuu ilmaelektrodien huonosta suorituskyvystä ja lyhyestä käyttöiästä.
ECU:n läpimurto on antanut insinööreille mahdollisuuden käyttää uusien materiaalien, kuten hiilen, halvempien rauta- ja kobolttipohjaisten mineraalien yhdistelmää sinkki-ilma-akkujen uudelleensuunnitteluun.
- Uusi suunnittelu on ollut niin tehokas, että se tukahdutti akkujen sisäisen resistanssin, ja niiden jännite oli lähellä teoreettista jännitettä. Tämä johti korkeaan tehotiheyteen ja erittäin pitkään stabiilisuuteen, tohtori Azhar sanoi.
Tutkimukseen voi tutustua täällä.