Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan elokuussa rekisteröitiin 7 823 uutta henkilöautoa, mikä on 10 prosenttia enemmän kuin viime vuoden elokuussa. Koko vuonna on rekisteröity hieman yli 61 000 uutta autoa, joista täyssähköisiä on ollut 32,4 prosenttia. Joka viides auto oli ladattava hybridi.
Rekisteröinnit ovat vielä kasvussa viime vuoteen nähden, sillä viime vuosien aikana tuotantoviiveet ja komponenttipula kasvattivat tilauskantaa. Tilauskannan ennakoidaan sulavan keskiarvoaan alemmalle tasolle kuitenkin jo syksyn aikana, sillä uusien autojen asiakastilaukset ovat tänä vuonna jäämässä noin puoleen normaalista tasostaan. Ensi vuonna uusien autojen rekisteröintien määrän ennakoidaan sukeltavan noin 80 000 henkilöautoon, mikä olisi alin rekisteröintimäärä koko 2000-luvulla.
Autokannan hidas uusiutuminen on iso ongelma autoilun sähköistymisen ja liikenteen päästöjen vähentämisen kannalta. Sähköautojen toimitusajat ovat olleet komponenttipulan takia pitkiä ja tänä vuonna rekisteröitävät autot on pääosin tilattu yli vuosi sitten. Elokuussa toimitukseen on saatu erityisesti viime keväänä tilattuja autoja.
Autokannan keski-ikä ja keskimääräinen romutusikä uhkaavatkin ensi vuonna kasvaa ennätyksellisen paljon uusien autojen heikon kysynnän takia. Autokannan keski-ikä oli vuoden alussa noin 12,9 vuotta. Autokannan keski-iän arvioidaan kasvavan tänä vuonna jo noin 13,2 vuoteen ja ensi vuoden aikana 13,5 vuoteen nykyisellä rekisteröintivauhdilla.
Autokannan hidastunutta kiertoa tulisi ensi vuonna vauhdittaa kierrätyspalkkiolla, jossa vanhan elinkaarensa päässä olevan auton kierrätykseen luovuttavalle annettaisiin kierrätyspalkkio uuden auton hankinnan yhteydessä.
Autoalan mukaan kierrätyspalkkion suuruus voisi olla 2000 euroa ladattavan auton hankintaan ja 1000 euroa muun päästörajan alittavan auton hankintaan. Päästöraja tulisi asettaa siten, että myös edulliset pieni- ja keskikokoiset bensiiniautot mahtuisivat päästörajan alle ja palkkio nopeuttaisi mahdollisimman paljon autokannan uusiutumista.
- Kierrätyspalkkio vähentäisi päästöjä ja parantaisi liikenneturvallisuutta, sillä myös uudet bensiiniautot ovat selvästi vähäpäästöisempiä ja turvallisempia kuin elinkaarensa päässä olevat autokannasta poistuvat keskimäärin 22-vuotiaat autot, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.
Autoalan arvion mukaan vuoden mittaisella kierrätyspalkkiolla hankittaisiin yhteensä noin 11 000 uutta autoa, jos romutuspalkkion budjetti olisi 15 miljoonaa euroa. Kasvaneet auto- ja arvonlisäverotulot kattaisivat palkkion kokonaisbudjetin, sillä tutkimusten mukaan noin kaksi kolmasosaa kierrätyspalkkion hyödyntävistä ei ilman palkkiota hankkisi uutta autoa.