Tutkimuslaitos Gartnerin analyytikot odottavat, että vuoteen 2027 mennessä täyssähköisten ajoneuvojen keskihinta on samalla tasolla kuin kooltaan ja muilta ominaisuuksiltaan vastaavan polttomoottorilla varustetun uuden auton hinta. Tämä tulee nopeuttamaan sähköautojen maailmanlaajuista käyttöönottoa.
Vuoteen 2030 mennessä sähköntuotanto ja verkkokapasiteetti voivat kuitenkin toimia esteinä sähköajoneuvojen massakäyttöön hinnasta riippumatta. - Elleivät maat ryhdy toimiin kannustaakseen sähköajoneuvojen kuljettajia lataamaan autonsa öiseen aikaan, sähköautoihin siirtyminen voi aiheuttaa lisärasitusta sekä sähkön tuotantokapasiteetille että jakeluverkoille, arvioi analyytikko Jonathan Davenport.
Gartner arvioi, että tänä vuonna sähköautoja - täyssähköisiä ja ladattavia hybridejä - myydään globaalisti lähes 15 miljoonaa kappaletta. Kun ennuste autojen kokonaismarkkinoista on 86-87 miljoonaa, tarkoittaa tämä, että lähes joka viides uusi auto kulkee sähköllä.
Viime vuonna täyssähköisiä autoja myytiin 9 miljoonaa ja tänä vuonna 11 miljoonaa. Ladattavien hybridien myynti kasvaa viime vuoden kolmesta miljoonasta neljään tänä vuonna.
Ladattavien hybridien osuus kaikista sähköautoista Yhdysvalloissa, Kanadassa ja Japanissa kasvaa hieman, kun kuluttajat näissä maissa suosivat niistä täyssähköisten sijaan. Tämä näkyy erityisesti Yhdysvalloissa, jossa halutaan yhdistää päästötön kaupunkiajaminen bensiinikäyttöisen auton mukavuuteen pidemmillä matkoilla.
Gartner arvioi nyt, että vuonna 2030 yli 50 prosenttia myydyistä autoista kulkee sähköllä.