Autokannan uusiutuminen ja samalla liikenteen päästöjen väheneminen uhkaa hidastua, mikäli uuden hallituksen suunnitelmat lopettaa erilaiset tukimuodot toteutuvat. Autoala esitti tänään seminaarissaan, että vuoden 2018 romutuspalkkio toi valtiolle merkittävät tuotot.
Vuonna 2018 vanhan autonsa romuttanut sai palkkioksi 1500-2500 euroa. Valtiolle kampanja maksoi noin 8 miljoonaa euroa ja romuttamolle päätyi yli 81 000 keski-iältään yli 17 vuoden ikäistä autoa.
Romutuspalkkioilla hankittiin 6677 uutta autoa. Uusien autojen hankkimisen myötä valtio sai autoverotuloina 15,9 miljoonaa euroa. Tämän takia Autotuojien ja teollisuuden Tero Kallion mukaan kyse oli valtion kannalta erinomaisesta sijoituksesta. Lisäksi uusien autojen päästöt ovat merkittävästi, noin kolmanneksen pienemmät, joten myös päästötavoitteet etenivät.
Ensi vuodelle autoala esittääkin, että romutettavasta autosta maksettaisiin 1000-2000 euron palkkio. Jos budjetti olisi 15 miljoonaa euroa, sillä voitaisiin saada teille noin 11 000 uutta autoa. Autoverokertymä kasvaisi noin 12 miljoonalla eurolla ja alv-kertymä 28 miljoonalla eurolla, kun laskennassa otetaan huomioon vain ne autot, joita ei ilman palkkiota hankittaisi, järjestö laskee.
Lisäksi autoala esittää lähes tuttuun tapaan autoverosta luopumista asteittain. Veron alentaminen alentaa myös käytettyjen autojen hintaa, jolloin yhä useammalla vanhemmalla autolla ajavalla on mahdollisuus vaihtaa hieman nykyistä autoaan uudempaan autoon, järjestö perustelee.
Autoverosta luopuminen esimerkiksi viiden vuoden aikana tarkoittaisi, että vuonna 2027 pitäisi ajoneuvon käyttömaksua kasvattaa muutamalla kympillä. - Täyden tankin hinnasta tämä olisi kolmannes, joten se ei tuntuisi juuri missään, Tero Kallio perustelee.