Norjalainen TouchNetix on kehittänyt kosketus- ja eleohjausta erityisesti autojen kojelautoihin. Nyt yhtiön uusin innovaatio on Pilot ID: aXiom-sarjan piireille perustuva ratkaisu osaa erottaa, milloin kojelautaa ohjaa kuljettaja, milloin matkustaja ”pelkääjän paikalla”.
Pilot ID on edullinen ja erittäin luotettava tekniikka, joka erottaa kosketusnäytön käyttäjät. Auton ohjaamoympäristössä Pilot ID -tekniikka raportoi graafisen käyttöliittymän ohjaimelle lisätietoja siitä, kuka käyttäjä käyttää kosketusnäyttöä. Näitä tietoja voidaan hyödyntää turvallisuutta parantavien ohjausominaisuuksien ja kuljettajan ja matkustajan kykyä käyttää ja käyttää kosketusnäyttöä ajon aikana rajoituksia.
Lisäksi tämä ominaisuus voidaan ottaa käyttöön järjestelmän päivityksenä, jos uusia säännöksiä otetaan käyttöön rajoittamaan kuljettajan kykyä käyttää kosketusnäyttöä. Pilot ID:n käyttöönottoon kosketusnäyttöjärjestelmään tarvitaan lisäkomponentteja, mutta ne ovat yksinkertaisia ja edullisia antureita. Lisäksi uusia komponentteja ei tarvitse liittää näytön kosketusohjaimeen ja kosketusnäyttöjärjestelmään.
Autoympäristön ulkopuolella Pilot ID:tä voidaan käyttää myös silloin, kun käyttäjän yksityisyys tai turvallisuus on tärkeää tai missä järjestelmänvalvojan on ohjattava osaa näytöstä samanaikaisesti toisen käyttäjän kanssa.
TouchNetixin suunnittelujohtaja Peter Sleemanin mukaan on tärkeää, että usean käyttäjän näytöt ja kosketuspinnat voivat hyödyntää Pilot ID - ominaisuutta ilman ylimääräistä anturitekniikkaa. - Käytämme erittäin edullisia istuimiin integroituja signaaligeneraattoreita, joita ei tarvitse yhdistää tai synkronoida kojelaudan tai pinnan kosketusohjaimen kanssa. Tämä tekee toteutuksesta paljon helpompaa kuin kaikki muut tekniikat, joissa kosketusohjaimen on lähetettävä ajoituksen kriittisiä ohjaussignaaleja kosketusnäytöltä aina kuljettajan ja matkustajan istuimelle.
Pilot ID tukee useita käyttäjiä samanaikaisesti, ja se voidaan yhdistää kaikkiin muihin aXiomin kosketusohjauspiirien ominaisuuksiin. Näitä ovat esimerkiksi 3D-läheisyystunnistin, joka aistii eleohjauksen, alhaisen latenssin haptisen palautteet ja rinnakkainen monikosketus.