Tulevat robottiautot edellyttävät erittäin tarkkaa sijaintitietoa. Sveitsiläinen u-blox on esitellyt alustan, joka yhdessä satelliittisignaalien, maa-asemien korjausdatan ja anturien avulla pystyy laskemaan ajoneuvon sijainnin parhaimmillaan 10-20 sentin tarkkuudella.
Yhtiö kutsuu uutta alustaansa nimellä u-safe. Se hyödyntää älykkäästi autojen kuljettajan navigointijärjestelmissä todistettuja komponentteja tarjotakseen sekä järjestelmätoimittajille että autonvalmistajille kuljettajan automatisoidun ja avustavan järjestelmän (ADAS) paikannusratkaisun, jota voidaan käyttää. jopa tason 3 ja sitä ylemmillä autonomisen ajon tasoilla.
Ennen kaikkea alusta on taattu toiminnallisesti turvalliseksi eli se takaa sijaintitiedon eheyden. U-bloxin mukaan ratkaisu vie satelliittipaikannukseen perustuvan GNSS-lokalisoinnin uudelle tasolle. U-safe on valmis ratkaisu, joka täyttää toiminnallisen turvallisuuden eli ISO-26262-standardin vaatimukset.
Yhtä tärkeää on yhtiön autosovellusten johtaja Stefania Sesian mukaan SOTIF- eli ISO 21448-standardi, joka määrittelee ”aiotun toiminnallisuuden turvallisuuden”. Paikannuksessa tämä tarkoittaa menetelmiä, joilla sijaintitieto on paitsi riittävän tarkkaa, myös eheää
Alusta sisältää u-bloxin yhdeksännen sukupolven GNSS-teknologia-alustan, joka sisältää A9 ASIL-B -piirisarjan (kuvassa) tai -moduulin, PointSafe-korjauspalvelun sekä u-bloxin oman Thingstream IoT -ratkaisun. Yhtiön mukaan pelkkä A9-sarjan paikannusmoduuli kykenee noin 20 sentin tarkkuuteen. Kun yhtälöön lisätään korjausdata ja anturien tuottama data Thingstreamin kautta, tarkkuus paranee 10-15 senttimetriin.
Demossa u-blox esitteli u-safe -alustalla varustetun auton ajoa Münchenin keskustassa. Auton ympärille muodostuu eräänlainen kupla, jossa sijainti taataan käytännössä aina. Riskitasoksi ilmoitettiin yksi virhepaikannus miljoonan ajotunnin aikana. Alusta oli toteutettu boksiin, joka on noin 20 x 20 senttimetrin kokoinen.
Lisätietoja täällä.