Sähköautot ovat edelleen polttomoottoriautoja kalliimpia, vaikka ero onkin ollut kutistumaan päin. Mutta kuinka suuri osa sähköauton hinnasta riippuu itse akustosta? Tämä vaihtelee suuresti, käy ilmi Visual Capitalistin tekemästä vertailusta.
Infograafina toteutettu vertailu osoittaa, että suhteessa edullisin akusto Teslan Model S:stä. 100 kilowattitunnin akun hinta on reilut 12 000 dollaria, mikä 13,6 prosenttia auton kokonaishinnasta. Kun auton akuston voi joutua uusimaan jopa 300 000 kilometrin välein, uuden akuston hinta voi olla kaikkea 5000 – 20 000 dollarin välillä.
Suomessakin varsin suositun Volkswagenin ID.4 -mallin akuston hinnaksi on arvioitu 8730 dollaria, mikä on 23,4 prosenttia auton kokonaishinnasta. Suhteessa kallein akusto on tulevassa RAM-maasturissa, jossa 229 kilowattitunnin akuston osuus auton hinnasta on lähes kolmanneksen.
Sähköauton akuston hintaan vaikuttavat monet tekijät, kuten raaka-ainekustannukset, tuotantokustannukset, koteloinnin monimutkaisuus ja toimitusketjun vakaus. Yksi tärkeimmistä tekijöistä on akkujen kemiallinen koostumus.
Grafiitti on vakiomateriaali, jota käytetään useimpien litiumioniakkujen anodeissa. Katodin mineraalikoostumus kuitenkin yleensä muuttuu. Se sisältää litiumia ja muita mineraaleja, kuten nikkeliä, mangaania, kobolttia tai rautaa. Tämä koostumus on keskeinen määritettäessä akun kapasiteettia, tehoa, turvallisuutta, käyttöikää, kustannuksia ja yleistä suorituskykyä.
Litium-nikkelikoboltti-alumiinioksidi eli NCA-kennojen keskihinta on 120,3 dollaria kilowattitunnilta (kWh), kun taas litiumnikkelikoboltti-mangaanioksidin (NCM) hinta on hieman alhaisempi eli 112,7 dollaria kilowattitunnilta. Molemmat sisältävät merkittäviä määriä nikkeliä, mikä lisää akun energiatiheyttä ja mahdollistaa pidemmän kantaman.
Visual Capitalist tekee infograafeja lähinnä sijoittajien ja rahoituskohteita etsivien avuksi. Sivustoa sponsoroivat esimerkiksi kaivosyhtiöt, mutta dataa on yleensä pidetty hyvin luotettavana, ja se on kelvannut Wall Street Journalin kaltaisten lehtien lähteeksi.
Visual Capitalistin infograafi löytyy täältä.