Autonomiset ajoneuvot ovat tulossa, vaikka robottiautojen tulo maanteille onkin ehkä ollut hitaampaa kuin aiemmin odotettiin. Robottiautojen avulla halutaan ennen kaikkea vähentää onnettomuuksia ja ihmishenkien menetyksiä liikenteessä. Uusi tutkimus todistaa kiistatta, että ohjelmistot ovat ihmisiä parempia kuskeja.
Sveitsiläinen vakuutusyhtiö Re on tehnyt yhdessä Waymon kanssa ensimmäisen laajan tutkimuksen, jossa robottiautojen turvallisuutta selvitettiin. Tulokset osoittavat, että Waymo One -ohjelmisto on merkittävästi turvallisempi muihin tiellä liikkujiin verrattuna, kun tarkastellaan törmäysten aiheuttamia vahinkoja.
Waymo Driver, joka on Waymo Onen ydin, ei aiheuttanut yhtään vahingonkorvausvaatimusta ruumiinvammoista yli 3,8 miljoonan ajokilometrin aikana, kun taas ihmiskuljettajien peruslinjalla vastaava luku oli 1,11 vaatimusta miljoonaa ajokilometriä kohden. Myös omaisuusvahinkojen vaatimukset vähenivät merkittävästi: Waymo Driverin kohdalla tuli 0,78 vaatimusta miljoonaa ajokilometriä kohden, kun ihmiskuskeilla vastaava luku oli 3,26 vaatimusta miljoonaa ajokilometriä kohden.
Tutkimus tarkastelee Waymo One -kyytipalvelun turvallisuutta San Franciscossa ja Phoenixissa verrattuna ihmiskuljettajiin. Tulokset perustuvat todelliseen liikennevakuutuskorvausdatan tietoon. Waymo Driver on tason 4 autonomisen ajamisen järjestelmä, eikä se vaadi ihmistä ohjauspyörän takana RO- eli Rider-Only -tilassa.
Tutkimuksen mukaan vastuuvakuutuskorvausdata tarjoaa laajemman arvion kuin poliisin onnettomuusraportit, koska korvausdatassa on yhtenäisemmät raportointistandardit ja korvausdatassa raportoidaan useammin turvallisuuden kannalta merkityksellisiä onnettomuuksia. Lisäksi poliisin raportit eivät kata muita kuin törmäyksistä aiheutuneita vammoja.
Tulokset osoittavat, että Waymo One -palvelun Waymo Driver on merkittävästi turvallisempi kuin ihmiskuljettajat, kun tarkastellaan sekä ruumiinvammoista että omaisuusvahingoista aiheutuneita vaatimuksia. Lisäksi tutkimus tarjoaa menetelmän vertailla autonomisten ja ihmiskuljettajien turvallisuutta ja sitä voidaan soveltaa lisääntyviin autonomisten ajoneuvojen käyttöönottoihin teollisuudessa.
Löydöksiin voi tutustua täällä.