Suomalainen Lygg aikoo tuoda taivaalle jopa 300 hybridilentokonetta vuodesta 2028 alkaen. Yksistään niillä Lygg voi lennättää yli 10 miljoonaa matkustajaa vuodessa, mikä on yli 60 prosenttia Helsinki-Vantaan tämän vuoden kansainvälisen liikenteen kokonaismatkustajamäärästä.
Tämä on varmistunut, kun Lygg ilmoitti miljardiluokan sopimuksesta hybridilentokoneita valmistavan amerikkalaisen Electran kanssa. 8–14-paikkaisten hybridikoneiden lisääminen osaksi Lyggin liiketoimintamallia, joka yhdistää ilmailun ja alustatalouden sekä tuo suorat yhteydet ja uusiutuvan SAF-polttoaineen täysimääräiseen käyttöön kaikilla lennoilla, vähentää CO2-päästöt vain viiteen prosenttiin tavanomaisesta.
Sopimuksella Lygg saa etuoikeuden tarjota operaattoreilleen ostettavaksi 150 Electran hybridikonetta, ja ehtoihin sisältyy optio toisesta 150 koneen määrästä. 300 konetta sisältävä sopimus on yli miljardin euron arvoinen ja sen mukaisesti Lygg tarjoaa operaattoreille koneita Hybrid as a Service -mallilla, eli rahoitettuna ja kannattavan liiketoiminnan tarjoten.
Lyggin toimitusjohtaja Roope Kekäläinen vertaa yrityksen liiketoimintamallia Überiin. - Olemme tässä kuviossa ennen kaikkea mahdollistaja. Olemme vakuuttuneita siitä, että Electra tulee olemaan yksi tämän markkinan merkittävistä toimijoista. Me puolestamme pystymme tarjoamaan heidän koneilleen suoran polun kaupalliseen liiketoimintaan yritysasiakasverkostomme ja operaattoreidemme kautta.
Lygg liikennöi alueellisia lentoja pääasiassa metropolien ulkopuolisilla lentokentillä ja alle 34-paikkaisilla koneilla, mikä Kekäläisen mukaan tekee siitä täydellisen alustan Electran kaltaiselle toimijalle. Electran kehittämä eSTOL, eli äärimmäisen lyhyille kiitoteille suunniteltu sähkö-hybridikone, tarvitsee vain noin 100 metriä pintaa lähteäkseen lentoon tai laskeutuakseen. Pinnan ei tarvitse olla asfaltoitua, vaan se voi olla esimerkiksi tasaista peltoa tai soratietä. Koneen toimintamatka on nykyisellään yli 800 kilometriä.
- Electran tarpeisiin vaikkapa lähitehtaan parkkipaikka on valmis lentokenttä. Eurooppalaisen sääntelyn uudistuminen voisi periaatteessa vapauttaa Euroopan-laajuisesti jopa satatuhatta aukiota uusiksi lentokentiksi HaaS-mallin (Hybrid as a Service) tarpeisiin. Isot koneethan eivät voisi näitä lähtö- ja laskeutumispaikkoja käyttää, eli ne olisivat käytännössä ruuhkattomia.
Hybridikoneiden käyttöönotto vähentää Lyggin toiminnan päästöt aina alle kymmeneen prosenttiin tavanomaisesta. Jo suorilla yhteyksillä ja kooltaan 8–33-paikkaisilla koneilla saavutetaan päästöjen puolitus verrattuna vaihtoehtoisiin matkustustapoihin. Hiilijalanjälkeä pienentää entisestään Lyggin marraskuinen päätös ottaa käyttöön kestävä SAF-polttoaine (sustainable aviation fuel) täysimääräisesti kaikilla lennoillaan ensi vuoden loppuun mennessä, ensimmäisenä lentoalan toimijana maailmassa.
Päästöt painuvat näillä toimilla vain kymmenykseen siitä hiilidioksidimäärästä mitä vaihtoehtoisella matkustustavalla, ja hybridikoneiden käyttöönotto muutamaa vuotta myöhemmin mahdollistaa peräti 95 prosentin päästövähennyksen.
- Hybridikoneiden myötä emissiot pienenevät entisestään, minkä lisäksi niiden melusaaste on mitätön. Suorat yhteydet muuttuvat Hybrid as a Service -mallin ansiosta yhä suoremmiksi, mikä lyhentää ilmassa vietettyä aikaa. Vuodesta 2028 eteenpäin ilmastotietoisen liikematkustajan ei kannata edes harkita hyppäämistä autoon, ei edes kimppakyydillä, Kekäläinen teroittaa.