Englantilainen BAE Systems haluaa tehdä lentokoneen siivistä älykkäitä. Yhtiö kehittää älykästä ihoa, jonka ansiosta siipi monitoroisi omaa tilaansa ja ympäristöään jatkuvasti. Älykkäällä pinnalla varustettu lentokone olisi paljon nykyistä turvallisempi.
BAE:n teknologiakeskuksessa työstettävä älyiho koostuu tuhansista mikroantureista. Niiden avulla siipi tuottaisi lentokoneen järjestelmille tietoa tuulen nopeudesta, lämpötilasta, siiven fyysisestä rasituksesta ja liikkeestä merkittävästi nykyisiä ratkaisuja tarkemmin.
Anturi-iho pystyisi raportoimaan esimerkiksi siiven pinnan vaurioista selvästi aikaisemmin, kun nykyisillä tarkistusmenetelmillä on mahdollista. BAE:n mukaan anturit ovat kuin "älypölyä" siiven pinnalla. Niillä on oma erillinen virtalähteensä.
Anturikalvo olisi niin ohut, että sitä voisi istuttaa siiven pintaan spray-maalaamalla. Niinpä tekniikka voitaisiin tuoda myös nykyisiin lentokoneisiin kohtuullisin kustannuksin.
Idea perustuu BAE:n tutkijan Lydia Hyden omaan innovaatioon. Koatonaan pyykkiä pestessään Hyde tajusi, että pesukoneen ylikuumenemisen voi estää lämpötila-anturilla. Samaa ideaa voisi hyödyntää lentokoneessa, mikäli anturi saataisiin toteutettua tarpeeksi pienikokoisena.